I just det där fallet, om man läser artikeln, tycker jag att iom att marknadsföringen var -För kvinnor av kvinnor. Så blir det totalt förljuget att det är en man som härjar och detaljstyr personalen som inte är speciellt engagerad i processen alls. Samtidigt som de får kort föräldraledighet, då är det ju inte -av kvinnor. Det är ju totalt falsk marknadsföring. Så där tycker jag definitivt det är helt relevant med all kritik de kan få.Frågan för mig blir då om feminism automatiskt ska kopplas ihop med rättvis handel och arbetsrätt?
Det gör den inte sådär med självklarhet i min värld. Då finns det andra -ismer som är betydligt mer specifika och användbara för att tolka och analysera kapitalism och marknadsekonomins exploatering av fattiga och utsatta.
Men tex måste det ju vara ok som organisation att klaga på ett företag som säljer kläder/föremål/böcker för barn och är extremt könsstereotypa samtidigt som de också skriver på varorna -för pojkar, för flickor. Utan att ta reda på om de också ger ok löner i Kina.
Eller, jag tycker inte HM är plötsligt sämre om de säljer en feministisk t-shirt än de var innan. Det känns som två helt skilda saker om HM trycker X på t-shirten och deras ev usla arbetsförhållanden (erkänner jag har ingen aning om hur de är) som är lika usla eller ej oavsett.