Favoritpasta

Olika former till olika tilbehör 😁

Köttfärssås - vanlig spagetti eller tagliatelle

Köttbullar - vanliga makaroner, gärna stuvade. Eller ngn rolig form som fjärilar.

Tomatsås - penne

Carbonara - vanlig spagetti

Men godast är nog ändå tagliatelle
 
Jag har inte så spännande pastapreferenser. Föredrar spagetti, tagliatelle eller penne beroende på sås.

Pastahjul, farfalle och pastasnäckor (när jag googlar vad det egentligen heter får jag upp gnocchi men för mig är det dock något annat) äter jag helst inte.
 
Snabbmakaroner! (med chilisås och köttbullar)
Spaghetti med köttfärssås eller carbonara alt pesto
Tagliatelli med köttfärssås, krämig sås, skaldjur
capellini, chilisås
penne pastasallad
fusili med pastasås, alt köttfärssås
 
Typ allt utom farfalle och penne :D

Spaghetti till carbonara.
Spaghetti eller linguini till bolognese helst, men tagliatelle funkar till nästan allt.
Snabbmakaroner till köttbullar eller falukorv :p
 
Hade en kursare som kokade snabbmakaroner, hällde på massor med ketchup, mikrade hel falukorv och åt ur kastrullen med sked och tuggade falukorven hållandes den i andra handen samtidigt.

Det har satt långtgående spår i min kulinariska resa efter det.
Min ena son är aningsn lat. När det var hans tur att laga mat så kokte han snabbmakaroner och stoppade ner färdiga mamma scans köttbullar i grytan i vattnet. Bara att sila av vattnet sedan.... Nej, jag åt inte. Ja, han är trött på snabbmakaroner och föredrar gnochi nu, trots lång koktid... i jämförelse, och egengjorda köttbullar som han steker. Tänk vad de kan lära sig om man låter dem trötta ut sina smaklökar lite :D
 
Alltså jag måste nog googla på hälften av sorterna för att veta vad dom är 😂🙈

Här är det snabbmakaroner till det mesta (bacon, korvstroganoff, korv).
Spagetti till köttfärssås (ev till bacon om jag är sugen på beasås)

Fjärilar är värdelösa. Hjulen är roliga men också värdelösa, tycker ev sås bara rinner av 😂 snäckor är goda och fångar oftast sås bra, men köper aldrig.
Penne är gott på restaurang men köper aldrig själv.
 

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 152
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
25 742
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 531
Senast: hastflicka
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 067
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp