Fått smak på jakt

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Alaska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 6 983
Sv: Fått smak på jakt

Sedan är det väl av tradition så att om hund river tamdju,r så har man förr i alla, fall avslutat dessa hundars existens.QUOTE]

Dags att avliva gamla korkade traditioner i sånna fall. Skulle inte heller kalla dessa hundar för monsterhundar...

Till hundägaren: Ha de kopplade jämt då, tänk på alla jakthundar som aldrig får vara lösa(förutom vid jakt såklart), många av dem har alldeles förträffliga liv! Ut och dra med dem vetja och aktivera dem!

Och ja om du hittar ett bra hem till den unga varför inte omplacera som du skrivit, hon kanske skulle passa finfint i ett hundspann?

Hundgård som flera skrivit är ett bra förslag. Sedan får du göra som de flesta som har hundar i stan. D v s alltid kopplade. Jag förstår att din granne troligen kommer att vara ganska förbannad på dig och dina hundar men jag hoppas att du kan blidka honom/henne med förbättringar som du kan göra så att dina hundar inte ska komma åt hans får. (Är de förresten ute så här års?) Jag skulle definitivt inte avliva mina hundar om de rev ett djur men däremot ta ansvaret för deras verk.

Lite OT: Min mamma fick en massa höns ihjälbitna av en lös hund som tog sig in i hönsgården och det hela gick till advokatnivå där de kom överens om att hönsen var värda 1000:-. Sedan kostade advokaten en massa också så för hundägaren hade det blivit mycket billigare att bara betala för hönsen från början. Men det var aldrig tal om att avliva någon hund!

Jag har bara träffat 2 Siberian Huskey men dom var jättemysiga. snälla och ville gärna gosa.

Varför inte kanske satsa på jakt med dom om dom har den instinkten.
Läst i en av min sambos jakt tidningar om en huskey som användes vid älgjakt å va jätte duktig på det.

Å jag har sj varit med om mina förra hundar dom tog 3 får från grannen här som gick i hage runt trädgården(lång historia tar det nån annan gång) men dom begärde aldrig att dom skulle avlivas, jag å mitt ex fick jobba av kostnaden för fåren å sen lova att aldrig släppa dom utan uppsyn i trädgården. Och fast vi var med om den upplevelsen så har det inte varit några sura miner från dessa grannar...

Läst i en av min sambos jakt tidningar om en huskey som användes vid älgjakt å va jätte duktig på det.

Med tanke på att dessa Huskeys redan dödat ett rådjur och två får är det kanske inte en så bra ide med tanke på att en älghund förväntas ställa älgen och inte ta saken i egna händer och fälla den själv? ;)

kl

Det fanns en husky här i byn som smet och hoppade in i en fårhage. Jag kommer inte ihåg om den dödade några får eller bara skadade så fårägaren fick avliva dem. Polisen hämtade denna hund och hundägaren hittades genom chipet.
Nu var denna husky köpt som sällskapshund så det var synd om den, den fick knappt någon motion så den började smita och springa själv. Efter får-incidenten så lämnades den tillbaka till uppfödaren.

Finns inget seriöst jaktlag som kommer att släppa in en hund som driver och egenhändigt dödar rådjur/får och annat småvilt. Vad hindrar den hunden från att gå på och sarga en älgkalv och annat vilt?

Alltid koppel, en stadig och rymningssäker hundgård och mkt aktivering inom drag, spår osv kan kanske fungera, men det går inte att ha en sådan hund lös någonsin!

Många jakthundar får ha munkorg på sig för dom är för skarpa...
Och när dom har lärt sig att det inte går att bita i viltet så har det hjälp många jakthundar att man inte ska bita i viltet och har funkar sen utan munkorg och dom har inte bitit i något mer vilt efter det....
Dock så avfångar dom flesta jakthundar skadat vilt.
// Mvh Nennehs sambo som är jägare och hundförare

Måste vara ett fenomen som finns söderut då, för här finns inga jakthundar med munkorg och inga älghundar som avfångar vilt.

Gnist -Jägare och hundförare sedan tidigt 90-tal och gift med en jagande jaktidiot till hundförande jaktledare som jagat i ca 25 år.

Om vi nu ska dra till med sådant..

Å jag vet inte heller om någon som kör med munkorg på sin jakthund, och då bor jag med i Småland! Inte heller vet jag om så många jakthundar som avfångar vilt, visst har jag hört om någon, men långt ifrån alla.

Jag har bara träffat 2 Siberian Huskey men dom var jättemysiga. snälla och ville gärna gosa.

Det säger inte särskilt mycket om den rasen alls, men nu var det dessutom alaskan huskys som TS hade. (Alaskan husky är ingen ras utan en typ av hund, enbart avlad för prestation, som escodobe skrev, och kan både se ut och vara ungefär hur som helst.)

Det säger inte särskilt mycket om den rasen alls, men nu var det dessutom alaskan huskys som TS hade. (Alaskan husky är ingen ras utan en typ av hund, enbart avlad för prestation, som escodobe skrev, och kan både se ut och vara ungefär hur som helst.)

Jag vet. och nej det säger inte så mycket om rasen. Men andra pratade också om huskeys och draghundar mer i allmänhet tyckte jag.

Vilken tråkig situation ni varit med om. Träna går det självklart, men kräver mycket jobb, engagemang, påhittighet och tålamod! Det blir svårt när du har två hundar dessutom, varje hund skulle behövas tränas var och en för sig.

Är du beredd att lägga ner massor med jobb på dina hundar hade jag behållt dem. Annars hade jag tagit bort dem. Att låsa in och försöka hålla dem "kort" tycker inte jag är något bra alternativ, det blir väldigt jobbigt för dig som ägare.

Det säger inget om att de inte kan vilja jaga och döda.

En av de gosigaste hundar jag träffat skulle utan tvekan döda vilken annan hund (eller annat djur) som helst.
Han är som tur var avlivad sedan länge

KL Det tragiska är folk som skaffar polarhundar o tror att de går att hålla som vilka hundar som helst.
PL fd polarhundsägare

Många faller pladask för dessa otroligt vackra hundar med de blå ögonen och pratiga sättet. Och får sen världens överraskning när SagoHunden visar sina riktiga sidor.......

KL Det tragiska är folk som skaffar polarhundar o tror att de går att hålla som vilka hundar som helst.

Vad menar du med "vilka hundar som helst"? En polarhund kräver inte mer än vilken annan aktiv hund som helst, även om de kanske kräver annan aktivering än t.ex. en malle. Min roomie som har två alaskan kör drag ett par timmar per dag och i övrigt ligger de där man lagt dem och man märker knappt att de finns. (Med tanke på mitt tidigare inlägg i tråden får jag väl tillägga att jag inte baserar min uppfattning på enbart två hundar. ;))

Alltså, jag håller med dig i sak att det är tragiskt när folk försöker ha den typen av hund som oaktiv sällskapshund, men det gäller ju massor av raser så uttrycket "som vilka hundar som helst" kändes lite konstigt.

Det är ingen monsterras. Dock är det en krävande ras och med jaktinstinkt. De här hundarna har fått och tagit möjligheten att leva ut instinkten och jaga och skaffa sig mat.

Inte okej men det gör de inte till monster. Bara naturliga djur som man ska vara medveten om vad de har för instinkter och hindra de från att leva ut dem.

Hade det varit barn hade jag kunnat förstå att man gör kopplingen till monster... Men inte heller då bör man döma en hel ras för det.

Gnist och Nenneh, ang munkorgsdiskussionen:
Rätta mig om jag har fel, men meningen med jakthundar är väl ändå att spåra upp och ställa viltet, inte stressa det? Även om hunden har munkorg måste den ju stressa djuren extremt om den försöker anfalla, även om den inte nödvändigtvis gör någon fysisk skada. Inte mycket till användbar jakthund då...

Tråkig situation och inget lätt problem att lösa! Jag hade en rottweiler hane som fick smak på att jaga - grävlingar, katter och till slut en hund. Han var helt fantastisk med människor, utbildad flygvapenhund och vi var godkända som eftersöksekipage hos Uppsalapolisen. Vi tävlade lydnad och spår med mycket bra resultat. Trots att vi flyttade ut på landet och att han sysselsattes mentalt så gick det inte att träna bort jaktintresset. Jag testade till slut även kastrering (mer för hanhundsaggressivitet) och tyvärr även elhalsband (länge sedan och jag var desperat). Inget hjälpte... när han till slut bet ihjälp en hundvalp som tagit sig igenom staketet in på tomten valde vi att ta bort honom, både för vår skull och för hans. Träningen var kul och givande men vardagen var en mardröm, jag fick alltid "se runt hörn" för att förebygga olyckor kändes det som. Han var alltid kopplad men kunde jag vara säker på att grannarnas hundar var det? Eller om det dök upp en jakthund?

Hur som helst, vilket beslut du än tar så gör det som får dig att må bra. Lycka till!

Nej man använder ju inte munkorg hela tiden, det är om hunden har bitit eller nafsat viltet.
Och då sätter man på munkorg och då lär dom sig rätt fort att dom inte kan bita viltet och lär sig att hålla avståndet till viltet och inte ta ner det själva utan ställa viltet och vänta på hundföraren.
Det har ståt rätt så många artiklar i jakttidningar ang munkorg och jakthundar dom senaste 2 åren. (Framför allt vildsvinsjakt)

// nennehs sambo

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 864
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 297
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka