Fått smak på jakt

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Alaska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 6 983
Sv: Fått smak på jakt

Oj! Jag är uppvuxen bland jägare och har hört och hör jaktsnacket både när jag vill och inte vill och har aldrig hört någon som nämt att man skulle skicka ut en hund med munkorg. Vilken onödig stress för både älg och hund. Enligt mig låter den där munkorgs ideén helt galen!

Till hundägaren: Ha de kopplade jämt då, tänk på alla jakthundar som aldrig får vara lösa(förutom vid jakt såklart), många av dem har alldeles förträffliga liv! Ut och dra med dem vetja och aktivera dem!

Tänk på att en jakthund i vanliga fall inte är så extremt avlad på fysisk prestation som alaskan husky, den är gjord för timme efter timme av HÅRT fysiskt arbete. Och den vill du hålla i hundgård och ta på koppelmotion?
Dom hundägare som har möjligheten att klara av att stimulera en sådan här hund är få. Och jag personligen hade inte varit beredd att ta risken att ett missöde, hade varit orsaken att tex grannens hund/katt/får eller vad det nu är som råkar komma ivägen för hundens tänder går åt. Det är alldeles för stor risk att det händer igen, och är alldeles för små misstag som krävs för att jag skulle ha varit beredd att det går fel, för det går tyvärr aldrig lite fel med en sådan hund!!!

/Camilla

Nej man använder ju inte munkorg hela tiden, det är om hunden har bitit eller nafsat viltet.
Och då sätter man på munkorg och då lär dom sig rätt fort att dom inte kan bita viltet och lär sig att hålla avståndet till viltet och inte ta ner det själva utan ställa viltet och vänta på hundföraren.
Det har ståt rätt så många artiklar i jakttidningar ang munkorg och jakthundar dom senaste 2 åren. (Framför allt vildsvinsjakt)

// nennehs sambo

I vilka jakttidningar? Eftersom vi har börjat få vildsvins på markerna och numera har en wachtel men även innan dess aktivt sökte information om grishundar, deras träning och risker och jag har inte läst något om munkorg. Däremot har de avrått från att använda allt för vassa hundar på vildsvin eftersom de riskerar att skadas rejält. En munkorg måste ju dessutom finnas stor risk att vildsvinet fastnar i och skadar hunden ännu värre. Om ni har sådan hundar som biter viltet i jaktlaget så kanske ni bör se över vilka slags hundar ni har. Här omkring så skulle det snabbt bli ointressant att ha en sådan hund med på jakt.

Att det sedan finns hundar som avfångar viltet är en annan fråga, då handlar det oftast om hjortdjur och vid eftersök. Men det är hundar till viss del tränade till det och då hanteras där efter.

Tänk på att en jakthund i vanliga fall inte är så extremt avlad på fysisk prestation som alaskan husky, den är gjord för timme efter timme av HÅRT fysiskt arbete. Och den vill du hålla i hundgård och ta på koppelmotion?

/Camilla

:confused:

Du är medveten om att arbetstiden på jaktprov för älghundar kan uppgå till 9 timmar?

Och att de flesta hundar jagar heldagar många dagar i sträck = många mil springandes i skogsterräng + själva arbetet med älgen på det? Så nog måste de kunna arbeta hårt och prestera under lång tid, även om de inte springer i sele.

på grönland finns endast grönlandshundar....
det är lite... skillnad mot dessa hundar!
Rena huskey hundar brukar vara trevliga!!! men... får dom smak på jakt så kan de ta överhand.
( på grönland är det vanligare att barnen leker i "hundgården" å hundarna sitter i kätting utanför.)

*Jenny*

Brukar vara trevliga som i att de inte jagar och förföljer vilt om de får chansen? Hunden är i grund och botten ett rovdjur och det får vi inte glömma. De flesta hundar, speciellt i flock, kan agera på det här sättet.

Angående munkorgarna.

Tyvärr har jag fått veta att en "ny grej" är att sätta munkorg på allt för skarpa hundar (typ TJT i grupp) för att de inte ska kunna öppna munnen och då inte kunna arbeta ut sig, dvs inte kunna häscha. Låter helt idiotiskt i mina öron och jag har aldrig sett det, det skulle aldrig tillåtas där jag jagar. Men det förekommer.

Mitt bidrag i den debatten är att man inte ska släppa skarpa vildsvinshundar i grupp, då tar de vildsvinen. Kan bara jämföra där jag jagar med andra liknande ställen. Vi har max en hundskada/år pga vildsvin, andra har 3-10 hundskador/jakt...

Nej man använder ju inte munkorg hela tiden, det är om hunden har bitit eller nafsat viltet.
Och då sätter man på munkorg och då lär dom sig rätt fort att dom inte kan bita viltet och lär sig att hålla avståndet till viltet och inte ta ner det själva utan ställa viltet och vänta på hundföraren.

Men vad säger att hunden inte kan börja göra det igen när munkorgen tas bort? Hunden torde lära sig det rätt snabbt och har den då självbelönat sig med bita/nafsande förut så måste det ju lätt kunna tas upp igen av hunden?

Det har med ren anständighet att göra.
Du har genom din hund förorsakt grannen obehag och ekonomisk skada.
Han kan ju ha varit lika fäst vid sina får som du vid din hund.

Naturligtvis erbjuder du full ekonomisk kompensation, det är det inget snack om.
Men om nu grannen är så otrygg att hans livskvalitet försämmras av just den hunden som rev hans djur lever vidare så anser jag, i o m att felet ligger hos hundägaren att denne även tar den drastiska åtgärden eller förflyttar hunden så att den omöjligen kan komma åt att göra om "brottet"
Det är ju trots allt grannen som oskyldigt råkat ut för din hund.

Det är rent oetiskt att släppa ett "pack" skarpa jaktvana hundar på gris. framförallt om grisen inte är van vid att jagas med hund
Kultingar blir ihjälbittna, vuxna djur får bit o rivskador som jägarna aldrig ser samt hundar skadas.
Att "ställa" gris med en duktig hund och smyga sig till skott är ok.
Vad det gäller gris är vakjakt att föredra då man kan selektera vad man vill skjuta.
Å dä ä di röde som gäller. mums...

Det behöver du inte berätta för mig. Jag håller inte på med den typen av jakt och jag tycker det framgår ganska tydligt i min text.

Vad menar du med "vilka hundar som helst"? En polarhund kräver inte mer än vilken annan aktiv hund som helst, även om de kanske kräver annan aktivering än t.ex. en malle. Min roomie som har två alaskan kör drag ett par timmar per dag och i övrigt ligger de där man lagt dem och man märker knappt att de finns. (Med tanke på mitt tidigare inlägg i tråden får jag väl tillägga att jag inte baserar min uppfattning på enbart två hundar. ;))

Alltså, jag håller med dig i sak att det är tragiskt när folk försöker ha den typen av hund som oaktiv sällskapshund, men det gäller ju massor av raser så uttrycket "som vilka hundar som helst" kändes lite konstigt.
Tråden handlar o jakt o där är polarhundar ganska extrema, att uppfostra bort jakten på en polarhund är det inte många som har kunskap o tålamod att fixa, ffa inte de som utan kunskap köper en mysig hund.
PL

Angående munkorgarna.

Tyvärr har jag fått veta att en "ny grej" är att sätta munkorg på allt för skarpa hundar (typ TJT i grupp) för att de inte ska kunna öppna munnen och då inte kunna arbeta ut sig, dvs inte kunna häscha. Låter helt idiotiskt i mina öron och jag har aldrig sett det, det skulle aldrig tillåtas där jag jagar. Men det förekommer.

Mitt bidrag i den debatten är att man inte ska släppa skarpa vildsvinshundar i grupp, då tar de vildsvinen. Kan bara jämföra där jag jagar med andra liknande ställen. Vi har max en hundskada/år pga vildsvin, andra har 3-10 hundskador/jakt...

Ja säger då det... Det finns visst några som inte är så rädda om hundarna...

Vi har ju pratat rätt mycket om och runt vildsvins jakt här omkring och konstaterat en max två hundar släppta på olika ställen, men helst bara en hund i taget för att få en fungerande och säker jakt för alla inblandade.

Och de som jag har hört som får många skador på sina hundar har som du säger flera hundar som jaga ihop...
så mycket tid och pengar som vi lägger ner på våran hund så tänker jag göra allt jag kan för att han inte ska bli skadad. (Även om han nu verkar en aning skadebenägen, han drog sönder en klo här om dagen, två veckor efter frisk förklarad efter OCD operationen...)

kl

tycker det låter sannerligen farligt att släppa en hund som inte har vett att hålla avstånd såpass att man måste ha munkorg på den´:confused: vildsvin speciellt är ju inte direkt kända för att vara "förlåtande" djur :crazy:

kl

tycker det låter sannerligen farligt att släppa en hund som inte har vett att hålla avstånd såpass att man måste ha munkorg på den´:confused: vildsvin speciellt är ju inte direkt kända för att vara "förlåtande" djur :crazy:

Ja verkligen, jag trodde att det var sånt som förekom i början när det inte fanns så mycket kunskap runt vildsvinen, men det poppar visst upp nya ljushuvuden lite här och var... :crazy:

Ge hundarna en ärlig chans, avlivning är ju det absolut sista som utväg, skulle själv ALDRIG avliva en frisk hund. Låter vettigt med hundgård med tak på, hundar är ju individer och dina kanske inte hittar en väg ut bara för att andra har gjort det. En kompis till mig har en schäferkorsning, när han var liten drog han och två goldens ut och dödade ett får, som de också tuggade lite på. De kan ha honom lös nu utan problem, det handlar om träning och åter träning.

Hoppas det löser sig för dig, lycka till!

Tja, vad du skulle göra är tämligen ointressant. När jag hade får som blev attackerade av en jakthund i sin hage så levererade jag den till ägaren o meddelade att nästa gång skulle jag skjuta den.

Att tro att allt handlar om träning är mer än lovligt naivt.

Problemet är ju att du kan ha jättebra hund som är agressiv och som håller avstånd dvs ingen närkontakt.
Så springer hunden på en suga med ett gäng kultingar.
och en av dem slutar sina dagar hos hunden.
som sedan resonerar, hej dom var ju inte så farliga och det var skoj att ta en...så nu tar vi fler.
Och den duktiga hunden kan inte brukas längre.

Visst lär knappast en husky nöja sig med koppelpromenader. Men en hund som drar är ju automatiskt kopplad (annars har den ju inget att dra med) så koppel på är inte samma sak som att hunden aldrig ska få tillräcklig motion.

Förutsatt såklart att man är medveten om vad hundarna kräver och har vett att se till att de får det tillfredsställt, men det verkar ju inte vara det som ts har problem med.

Nu var det ju inte siberian husky som TS hade, men jag hade en "granne" som då bodde en liten bit bort över skogen och han hade några siberian huskyn. Han hade haft dem i flera år och de stod i hundgård. Hela gänget tog sig ut en gång och sedan var det kört att hålla dem i hundgården, vilka säkerhetsåtgärder han en vidtog.

De jagade och dödade rådjur varje gång de var på drift. Men sedan de anföll och dödade en tax, som var lös men nära sin husse på promenad, så fick han inte ha sina huskyn kvar längre. Vet att de avlivades, men har för mig att någon kom till en som körde spann, inte helt säker men har för mig att det var något sånt. Det här var väl för 10-15 år sedan så minnet sviktar på den delen :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 864
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 297
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka