Använder scalibor.
Får dessutom rutinmässigt taget prov för borreliaantikroppar årligen (han är blodgivare).
Får dessutom rutinmässigt taget prov för borreliaantikroppar årligen (han är blodgivare).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Erfarenhet: Att våra hundar inte är populära bland fästingar. Det är rätt underbart.
Använder inget förebyggande.
Något förebyggande måste man ju göra om man har hund som löper risk att få fästingar. Anaplasma mfl är inte att leka med.
Förra året reagerade Frodo på Scalibor (kramper), så i år testar jag Seresto. Köper ett halsband och delar på fyra bitar, sen syr jag fast bitarna på insidan av elastiska nylonhalsband. Hundarna har inte på sig halsbanden på nätterna.
Än har de bara haft dem på sig några timmar, så lite tidigt att utvärdera
Visst kan man göra så med scalibor också? Blir ju både billigare, mindre gift för hundarna och det känns som att det är lättare att undvika att hundarna biter på varandras halsband när de busar?
(delvis "kl")
Funderar på hur jag ska göra med tiken som gärna badar. Är man vid havet går det ju lätt att ta av, men på vanliga promenader, i diken etc? Det är å andra sidan mest upp till magen...
Seresto går att bada med, ska inte vara farligt på samma sätt som Scalibor.
(delvis "kl")
Funderar på hur jag ska göra med tiken som gärna badar. Är man vid havet går det ju lätt att ta av, men på vanliga promenader, i diken etc? Det är å andra sidan mest upp till magen...
Igår kväll plockade jag en fästing (levande) på min hund trots att han har ett Seresto halsband
Fästingen var visserligen i "andra änden" av hunden på bakbenet men jag tycker inte att den borde satt sig i alla fall. Han har haft halsbandet dygnet runt i flera veckor och inte badat. Jag hoppas att det var en engångshändelse och att han inte fick någon smitta från den här fästingen.
Det verkar som om effekten är olika på olika individer. Camaro har aldrig fått en enda fästing när hon har Scalibor på men Ila brukar få ngn enstaka varje år trots halsband.
Jag har dock läst om flera som inte upplevt effekt med Seresto.