Fart och fläkt eller Sitta och Trycka fram?

N

Nattfari

Hur vill ni att era hästar ska vara? Pigga och framåt med en enorm motor och vilja och som kan busa till det lite ELLER en seg häst med dålig vilja men å andra sidan är hur säker och pålitlig som helst?

Själv skulle jag välja alt. 1. Jag älskar hästar med motor och vilja. det är ju bara det härligaste :)

Sv: Fart och fläkt eller Sitta och Trycka fram?

Jag älskar åx hästar med massor av motor och vilja.

Red mamman till min nuvarande häst en hel del innan vi köpte honom för 3,5 år sedan. i henne va de GO! och pappa Dagur har (hade) åxå bra vilja.

Tyvärr har inte Naggur fattat det än=(

Visst går det att få fart på han om man är ute ett helt gäng å busar men...

De kommer väl. han är bara 5 år...

Han är ju inte jätteseg heller. han är väl mittimellan. dagshummöret spelar åxå in ganska mycket=)

Lätt: pigg och framåt med stor VILJA. Självklart också helt stabil och lyda minsta lilla vink.

Jag tycker inte att det är motsatser om man känner hästen väl och har ett ömsesidigt förtroende.

Hur vill ni att era hästar ska vara? Pigga och framåt med en enorm motor och vilja och som kan busa till det lite ELLER en seg häst med dålig vilja men å andra sidan är hur säker och pålitlig som helst?

Det är behöver väl inte vara antingen eller:) . Min skrutta är totalt pålitlig och säker, jag kan sätta upp minsta barn på henne och hon bär runt som om hon bar på ett ägg. Men när jag rider henne kan hon busa, raca och ha jättevilja. Beror helt på vem som sitter på. Dock är hon ju säker även när jag rider, jag menar hon slänger ju inte av mig heller.:banana:

Ha
Du hann före mig, menade precis det.

Jag föredrar hästar med vilja och motor, med lite mer fart i och gärna lite envisa, för då får jag mer att jobba med och lär mig mer om mig själv. Jag är fruktansvärt envis och klarar inte riktigt av att rida hästar som gör precis allt man ber om för lätt, man måste få jobba lite för det, då uppskattar i alla fall jag ridningen mer.

Hästar som är sega och drar benen efter sig är inget för mig.

Själv skulle jag välja alt. 1. Jag älskar hästar med motor och vilja. det är ju bara det härligaste :)

Massor av motor och vilja, totalt orädd av sig och inte det minsta lilla spänd. Helst ranghög i hagen också.

Typen som "tar hand" om sin ryttare. Så unghästar är inget för mig...:D

Jag gillar levande vulkaner.
Men de skall inte busa - de skall arbeta.
Och dessutom vara hur säkra och pålitliga som helst.

Sådana är mina hästar.
Det är en fråga om träning och uppfostran.

Lätt: pigg och framåt med stor VILJA. Självklart också helt stabil och lyda minsta lilla vink.

Jag tycker inte att det är motsatser om man känner hästen väl och har ett ömsesidigt förtroende.

Håller helt med dig! Det är så jag vill min egen häst skall vara och just så var också min favorit som lagt min ribba på hur en häst skall vara att rida!

För de mindre ridvana vill jag ha en en häst som har lagom vilja och är stabil och lyder minsta vink, vilket innebär att den inte skall vara trög heller!
.

A och O tycker jag att hästen är positiv till ridning och till att följa människan. Det skall vara en kamrat man kan lita på, oavsett om det är en pigg häst för min egen del eller en mer lugn för barn, nybörjare och handikappade. Ovilliga hästar, dvs hästar som man jämt måste diskutera med och som inte gör allt för att samarbeta tycker jag inte om. Inte lata hästar heller, som ju inte heller samarbetar egentligen och inte hästar som knappt kan kontrollera sin egen vilja och där man hela tiden måste jobba med hästen för att fånga upp energin. Ridning är kreativ och positiv avkoppling för mig och då vill jag ha en häst som ger det också. Utmaningar i form av olika typer av mer eller mindre bångstyriga hästar med egen vilja, är jag inte alls intresserad av. Jag vill ha en häst som är på samma våglängd och som är positiv till att samarbeta! Det skall vara behagligt för oss båda i ekipaget att rida. Vi skall njuta tillsammans av att leva helt enkelt! För det krävs både rätt avel och rätt uppfostran. Så jag är en kräsen finsmakare i mitt val av häst...

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan se båda för och nackdelar med båda!! Visst är det kul att rida en häst med mycket vilja men bara om både häst och ryttare kan hantera den. Det värsta som finns är att rida en häst som bara skiter i vad ryttaren säger, vad man än gör!

Sen kan jag tycka att det är ganska kul att rida en häst som kanske inte har så jättemycket vilja också! De hästar som är så där jag rider har an massa andra egenheter som för ridturen till ett litet äventyr :bump:

/Jenny

Jag vill ha en kombination av dom båda alternativen. Vill ha en levnadsglad häst som är pigg och framåt, men som jag ändå kan kontrollera. Den ska vara possitiv till arbete och verkligen vilja samarbeta med ryttaren. Självklart ska den vara trygg, men den behöver inte vara stentrygg i alla lägen.

Om jag var tvungen att välja något av dina alternativ skulle jag välja alternativ 2 då jag inte vill rida omkring på en häst som jag inte klarar av.

Jag gillar levande vulkaner.
Men de skall inte busa - de skall arbeta.
Och dessutom vara hur säkra och pålitliga som helst.

Sådana är mina hästar.
Det är en fråga om träning och uppfostran.

Då skulle du nog gilla damen, levande vulkan kan vara förnamnet. Busar aldrig i arbete, har inte tid med trivaliteter när hon är i arbete.:love:

Jag kan se båda för och nackdelar med båda!! Visst är det kul att rida en häst med mycket vilja men bara om både häst och ryttare kan hantera den. Det värsta som finns är att rida en häst som bara skiter i vad ryttaren säger, vad man än gör!

Sen kan jag tycka att det är ganska kul att rida en häst som kanske inte har så jättemycket vilja också! De hästar som är så där jag rider har an massa andra egenheter som för ridturen till ett litet äventyr :bump:

/Jenny

Jag håller med! Det är väldigt skönt ibland att slippa fara runt i 190 och bara ta det lugnt på en alldeles lagom framåt och fullt pålitlig och lydig häst. Man har tid att njuta av ridturen och naturen tillsammans. När jag var yngre ville jag mest ha full fart och problemhästar kunde vara en intressant utmaning. Efter alla hundratals hästar jag ridit och däribland massor av problemhästar av olika raser, är dock den utmanande sidan fullt tillfredsställd och jag är faktiskt trött på problemhästar och vill ha det positivt och behagligt.

Tröttnat på att rida in unghästar också, med undantag av de som bara är positiva, snälla, läraktiga och tycker det är kul. Gillar min lugna 5-årshingst som stannar om han blir osäker på vad jag vill eller tror att matte kanske tappar balansen när jag förändrar min vikt. Han är typen som liksom sin tar tar hand om ryttaren, som någon skrev. Det känns som han är rädd om mig. Och eftersom jag inte ridit mycket de senaste 2 åren av olika orsaker, som började med att Mökkursonen som har ett skadat bakknä slängde av mig så jag bröt båtbenet i handleden och varken kunde eller fick rida på 8 månader, så är han perfekt för mig att rida in nu. Inget tjafs och han tar det lugnt, väntar och försöker förstå vad jag vill.

Den här killen lyssnar till små hjälper och förändringar och jag rider i enbart side-pull. Vi har bara hunnit med 10-15 ridpass men han verkar förstå med en gång vad man vill och är lättlärd. Har också varit ute och gått och sprungit med honom och liksom Saga så kan jag få honom att tölta och trava vid hand i enbart grimma och longerlina och det tog inte mer än en gång att lära honom, precis som Saga. Det måste ju vara optimalt med en samarbetsvillig och lättlärd häst med naturlig lätthet för gångarterna tycker jag. Det hela blir ju mycket mer roligt, positivt och omväxlande då man kan gå vidare med nya övningar mycket snabbare istället för att sitta och nöta på problemområden! Men jag antar jag blivit kräsnare och bekvämare efter Silfur-Reynir och med åren samt med de skador jag har, whiplashskadan tex. Tur det finns de som gillar de andra typerna av hästar också, så jag kan hålla mig till de mer behagliga! :D

Senast ändrad av en moderator:

Min medryttarhäst är den ideala hästen för mig.
Massor med energi och framtåanda, men supertrygg att rida, går fram över allt och supercool att hantera från marken.

Fart och fläkt. Jag känner inte att jag får ut så mycket av en häst som jag måste sitta och driva framåt hela tiden.

Jag väljer nr 1, hatar sega hästar, det blir liksom bara framtvingat alltihopa och dte känns inte lika kul..
och så älskar jag ju hästar som busar till det :love:

Helt rätt och inte alls ett motsatsförhållande för mig heller.

Att ha bra vilja är för mig lika mycket viljan att svara på förhållande hjälper - och att vilja samarbeta.

Helt rätt och inte alls ett motsatsförhållande för mig heller.

Att ha bra vilja är för mig lika mycket viljan att svara på förhållande hjälper - och att vilja samarbeta.

:bow: Det där var en så bra definition så den borde vi ha i avelsmålet! Jag håller helt med att så skall en häst vara!

Alla mina hästar är en kombination av dina alternativ. Vill jag att det ska tända till och busa så gör de det också :smirk: Det går att plocka fram allt ur dem, det handlar om hur man rider dem. Min ena ponny kan till exempel vara en riktig katapult på hoppbanan och det går knappt att hålla henne. Ser hon ett hinder sätter hon iväg i världens fart (bara att sitta och hålla om) och gör små bocksprång här och var. Men man kan samtidigt rida henne så att hon lugnar ner sig och blir jättetrygg och fin, men fortfarande med mkt frammåtbjudning.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 507
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 183
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka