farligt vid gradivitet

M

Mandh

jag behöver lite tips,
en kompis till mig är gravid & jag undrar vad som är farligt under en gradivitet
alltså saker man inte får göra såsom äta, dricka, använda.

Saker som jag vet/ har hört

*Cigg
*Alkohol
*Hårfärg (vet ej om de stämmer?)
*kattsand har jag hört är farligt
*jordgubbar

rätta mig gärna & berätta mer om detta, fyll gärna på listan!!
skulle vara mycket tacksam:bow:

Sv: farligt vid gradivitet

hon fick reda på de idag, och fick typ panik och bad mig ta reda på lite saker, såå ja vände mig så klart hit där ja alltid får braa råd :)

Fast innekatter utsöndrar inte toxoplasmos parasiten. Har man innekatt, så kan man gräva hur mycket man vill i bajslådan.

okej tror inte hon kommer göra de ändå xD men ändå bra att ha koll på sådana saker, man vet ju aldrig vad som händer i denna underliga värld

Fast innekatter utsöndrar inte toxoplasmos parasiten. Har man innekatt, så kan man gräva hur mycket man vill i bajslådan.

Härligt!:laugh: Jag tar dig på orden o ska tala om det för min far nästa gång han gnäller på att jag har katter!!! Han tjatar JÄMT om att jag inte skulle ha dem inne pga graviditeten (en cornish och en don sphynx, vore schysst att ha dem ute va...)

Lax (insjöfisk öhvt) ska man undvika sägs det.
Stressa inte
Var uppmärksam på ihållande huvudvärk, flimmer för ögonen och yrsel.
Det kan tyda på havandeskapsförgiftning som ofta visar sig sent i grav.

Lax (insjöfisk öhvt) ska man undvika sägs det.

Det står på slv att det rekommenderas att man äter bla lax 2-3 ggr i veckan. Det är främst egenfångad lax man ska undvika eftersom det endast är lax fångad i Östersjön/Vänern/Vättern man ska undvika pga miljögifter och den finns sällan i affärer.

TS - kolla listan där, det är några få fisksorter man ska undvika, fisk är viktigt att äta under graviditeten. :) Be din vännina läsa på slv, och så kan hon ringa mvc imorrn och höra sig för. :)

Lax är väl ingen insjöfisk på samma vis som Gösen, Gäddan och Abborren m.f och dom ska man vara restrektiv med och inte äta så ofta.

Sådant behöver inte vi på Västkusten fundera över iaf så :p

Senast ändrad:

*Hårfärg (vet ej om de stämmer?)

Inte alls farligt, men resultatet kan bli annorlunda, man kanske inte bör köpa de billigaste nere på matvarubutiken utan låter frisören färga håret på en.

Min frissa jobbade hela sin graviditet, och färgade mååååånga hår.

*kattsand har jag hört är farligt

Det är toxoplasmos i bajset som är farligt, jag vet inte hur din kompis rengör sin katts låda, själv brukar jag kasta bajset och inte äta på det.
Toxoplasmos kan även finnas på grönsaker, därför är det extra viktigt att skölja allt när man är gravid.

Beror på vad odlaren besprutat med, det medel som är farligt för foster får inte användas hur som helst. Det ska sprutas på x-antal dagar före plockning så det inte längre är giftigt och när jag läste lite om det när jag var gravid var de vanligt att odlarna besprutade efter all skörd var klar.

tack för alla svar!! fortsätt gärna att skriva tips & råd, vi är gröna på detta hehehe

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 860
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Snö
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar