Vore intressant att få veta var din ID-kontrollant har fått den informationen, för min erfarenhet efter typ 15 år som ID-kontrollant är att det kommer ut ytterst lite information från SH om hur "de" vill att vi ska beskriva färger.
Det jag lärt mig från början är att fux och brun kan anges med nyanser som ljus- eller mörk-, som då alltså beskriver lite bättre hur de ser ut.
Däremot ska man inte längre skriva svettfux eller andra mer eller mindre målande beskrivningar av nyanserna.
De ljusare varianterna av färgerna är typ såna här
Jag kan nog anse att det inte är särskilt nödvändigt att "alla" tänkbara anlag finns angivna vid färgangivelsen. Det räcker att man får det rätt vad gäller svart, brun eller fux. Och eventuellt med tillägg för ljus eller mörk. (och efter att ha ID-kollat en travarunge vars mörkfuxiga mor tävlat som mörkbrun i hela sitt aktiva liv, så vet man rätt säkert att det blir fel även där då och då...)
Ska vi ha med alla anlag, så måste vi nog kräva DNA-test av alla hästar innan färgbestämning och det känns inte särskilt rimligt.