Eftersom man inte kan testa för sooty (och jag är osäker på om man nu kan testa för olika nyanser på brunt, det har funnits någon/?ett par stycken? som påstått att de har kunnat testa för de olika brunt-varianterna, men av vad jag har hört är det inte pålitligt) så huruvida en häst är sooty eller ej är en avgörningsfråga utifrån personlig bedömning och inte så vidare vetenskapligt konstaterande alls i dagsläget. Kanske det finns alleler/gener som påverkar till varianter som vi inte kartlagt och inte känner till idag och därför klumpar ihop tokigt...
För mig så är mörkbrun att det röda i pälsen inte är utbrett till stora delar alls, jag försöker följa definitionen på vad brunt är/vad agouti-anlaget gör (agouti gör att det blir en/flera ränder på hårstrået och beroende på vart det svarta/röda är på hårstrået, på katter pratar man mkt om det där med ränderna, jag är inte fullt så insatt i det & så påverkar agouti hur pass utbrett det svarta pigmentet blir i pälsen). Görels vinterbild är för mig på vad jag vill kalla mörkbruna hästar; de har bara rött i mkt begränsade partier.
Ifrån fåtal bilder, igen; bilder kan vara missvisande, så skulle jag inte säga att någon av de två hästarna ser mörkbruna ut, absolut inte sommarbilden på stoets mor.
Inte jätte bra bild, men jag försökte hitta egna bilder på bruna hästar i olika nyanser (eftersom man inte får lägga upp andras bilder här )... Fyra nyanser av brunt, för mig är endast den näst längst till höger i bild mörkbrun. Min längst till vänster i bild är ljusbrun med minimal sooty säsongsvis, de andra två är mörkare ljusbruna och det borde vara vad som kallas sooty som gör att de har mörkare strån/partier. (Id-kontrollanter har det till att (ifrån vänster): brun, svartbrun, brun, mörkbrun.)
(jämfört med svart häst till vänster i bild som saknar bruna partier i pälsen och bara har solblekning, i bakgrund ljusbrun, mörkbrun, ljusbrun, (ljus)gulbrun & i bakgrunden till (ljus)brun)
Jag skulle säga att alla utom den längst fram är mörkbruna. Sooty har jag aldrig hört att man använder på svenska alls, och på engelska knappt i kombination med något annat än palomino?