Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min är också reggad mörkbrun, och har ändrat färg rätt ofta sen hon föddes:
Nyfödd:
2 månader:
4,5 månader:
Första vinterpälsen, en månad senare:
vår som ettåring:
Juni ett år:
2 månader senare:
Tidig vår som tvååring:
Sommar tvååring:
Vinter 2/3-åring
Vår treåring:
Snart en månad sen:
ID-kontrollanten på treårs sa också att hon trodde hon snarare var svart eller svartbrun än mörkbrun.
Det har varit kul att följa hennes färgutveckling i alla fall, har varit många diskussioner kring vilken färg hon egentligen har.
Ja för visst föds svarta hästar lite brungråa och blir sedan svarta? Spännande det här med färger! Nu spelar det ju inte så stor roll vilken färg han är egentligen, men alltid kul att vetaJag skulle också säga svart. Att de bleks på sommaren är inget ovanligt alls och behöver absolut inte betyda att hästen har brunt anlag. En mörkbrun brukar ha fler nyansskillnader över kroppen än vad en blekt svart har, kan vara ett ganska enkelt verktyg att använda när man avgör.
På fölbilden skulle jag för övrigt påstå att det är tydligt att det handlar om en svart häst och inte en brun.
Ja för visst föds svarta hästar lite brungråa och blir sedan svarta? Spännande det här med färger! Nu spelar det ju inte så stor roll vilken färg han är egentligen, men alltid kul att veta
Svart, tycker hon inte ändrat färg så mkt? Fölpälsen och sedan har hon bara varit solblekt på sommrarna ser det ut som. Kom id-kontrollanten vid 2månaders & med skimmelmor kan jag förstå att det inte är så lätt att få det rätt...Min är också reggad mörkbrun, och har ändrat färg rätt ofta sen hon föddes:
Nyfödd:
2 månader:
4,5 månader:
vår som ettåring:
Juni ett år:
2 månader senare:
Tidig vår som tvååring:
Sommar tvååring:
Vinter 2/3-åring
Vår treåring:
Snart en månad sen:
ID-kontrollanten på treårs sa också att hon trodde hon snarare var svart eller svartbrun än mörkbrun.
Det har varit kul att följa hennes färgutveckling i alla fall, har varit många diskussioner kring vilken färg hon egentligen har.
Svart, tycker hon inte ändrat färg så mkt? Fölpälsen och sedan har hon bara varit solblekt på sommrarna ser det ut som. Kom id-kontrollanten vid 2månaders & med skimmelmor kan jag förstå att det inte är så lätt att få det rätt...
Ja, mer grå, men kan ibland vara åt det bruna hållet (oftast inte omedelbart som nyfödda dock). Väldigt älggråa, helt enkelt. De som är mer stålgråa till en början brukar bli ordentligt svarta som vuxna, de som har lite mer brungråaktig färg brukar i regel bli mer "bleksvarta".Ja för visst föds svarta hästar lite brungråa och blir sedan svarta? Spännande det här med färger! Nu spelar det ju inte så stor roll vilken färg han är egentligen, men alltid kul att veta
Jag har väl sagt det förut, men jag hävdar fortfarande att hon är svart. Svarta hästar är väldigt sällan svarta när de är två månader gamla, du har väl sett bilderna på min i den åldern?Min är också reggad mörkbrun, och har ändrat färg rätt ofta sen hon föddes:
Nyfödd:
2 månader:
4,5 månader:
vår som ettåring:
Juni ett år:
2 månader senare:
Tidig vår som tvååring:
Sommar tvååring:
Vinter 2/3-åring
Vår treåring:
Snart en månad sen:
Jag har väl sagt det förut, men jag hävdar fortfarande att hon är svart. Svarta hästar är väldigt sällan svarta när de är två månader gamla, du har väl sett bilderna på min i den åldern?
Däremot brukar den fölpälsen vara rätt jämn och "tråkig" till skillnad från hos en brun som oftast är mer nyanserad.
Såhär såg hon ut, knappt två månader gammal:Haha, jag säger inte emot er! Jag köper att hon är svart. Snyggast i världen tycker jag hon är också. Mycket nöjd med både färg, tecken och häst i övrigt.
Tänkte mer det kunde tillföra något till hela mörkbrun/svart-diskussionen...
Men kanske därför många svarta är felreggade som mörkbruna då (som jag uppfattat det?), om de ofta chippas etc kring 2-3 månader och de sällan är svarta då?
Men jag tror inte jag sett bilderna på din dock, eller om jag har det tåls de att visa igen.
Såhär såg hon ut, knappt två månader gammal:
Sen fortfarande inte värst svart tio månader gammal:
Men hon kommer mest troligt bli ordentligt svart sen, som sin mamma. Såhär såg hon ut ett knappt dygn gammal:
Hur vet vad hur många sånna hon har? Omöjligt?Det är vad agoutianlaget gör, dvs det som ger en brun häst. Det begränsar det svartas utbredning till skyddshår och ben så resten får en brun nyans.
Reggad svartskäck. ID-kontrollant ur kategori 1, som själv föder upp islandshästar. En person med färgkoll får inte den till annat än svart, ens vid två månaders ålder.Haha, stilig rödskäck!
Jag förstår vad du menar, hur reggades hon?
Din hade ju också den där stålgråblaskiga färgen jag mer förknippar med ungar som blir svarta som vuxna, rätt stor skillnad mot Iskas födelsefärg.
Man DNA-testar.Hur vet vad hur många sånna hon har? Omöjligt?
den bruna har tydligen brun+ skimmel som föräldrar. har@Buck fux + fux blir alltid fux. Om bruna hingsten tidigare lämnat fuxavkomma och/eller har en fuxförälder är det 50% chans på fux med ett fuxsto.
den bruna har tydligen brun+ skimmel som föräldrar. har
försökt gå igenom blup för att se vad det blivit för färger men det är väldigt många hästar att kolla upp, de första 15 jag kollade färg på föl+ sto så var alla bruna. sen gav jag upp lite .
men då blir det alltså alltid fux om det är fux på båda i första led även om andra led på båda har varit bruna