Jo men det beror väl på vad man korsar med?Na, inte riktigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo men det beror väl på vad man korsar med?Na, inte riktigt.
Nä. En homozygot svart får aldrig en fux. Tex.Jo men det beror väl på vad man korsar med?
Jag tycker att det är lika tråkigt varje gång som jag ser annons på en häst som uppges kunna ge gult eller skäck när man ser på bild att den inte har färgen och alltså inte anlaget. Jag brukar anmäla såna saluannonser på Hästnet...
Ditt sto har själv ingen skimmelgen, skimmel syns alltid.Jag har en fråga! Jag har ett svart sto, mamman är svart, pappa är svart, morfar är skimmel (Rubinrot). Om jag vill ha ett skimmelföl, vad är chanserna att få det om man väljer en skimmelhingst? (hypotetiskt, hon ska inte betäckas just nu). Är svart dominant?
Det står ju även
ggEEAACCppchchzz
gg = inget skimmelanlag
EE = två svarta anlag
AA = två agoutianlag (det som gör en häst med svart grundfärg till brun)
CC = inget gulanlag
pp = inget "pearl"anlag
chch = inget champagneanlag
zz = inget silveranlag
Hej!
Nu blev jag nyfiken, stora bokstäver verkar betyda visst anlag? Men hur kommer det sig att CC betyder 'inget gulanlag'? Är det jag som ser mönster som inte finns, eller är CC nåt speciellt på nåt vis?
/Lavinia, uppriktigt nyfiken och vill förstå
Hej!
Nu blev jag nyfiken, stora bokstäver verkar betyda visst anlag? Men hur kommer det sig att CC betyder 'inget gulanlag'? Är det jag som ser mönster som inte finns, eller är CC nåt speciellt på nåt vis?
Hej!
Den är inte bara bleksvart då? Genetiskt svart, men en lite avblekt variant som emellanåt kan skifta mot brunt/rött i pälsen?Snubblade över en häst med intressant färg via internätet för nån dag sen. Kan inte bidra med nån bild då jag antar att det inte är ok att länka till en specifik uppfödares sida? Men ponnyn är en shettis, pappan är rödblack och mamman svart. Ponnyn är registrerad som svart men är i nuläget inte svart.. Visserligen bara en åring men ändå. Har sett bilder på musblacka och svarta halvsyskon och ponnyn ser inte ut som någondera, snarare nånting mitt emellan. Hur funkar mushroomanlaget som finns hos shettisar? Är det nånting som kan dyka upp recessivt eller är det något som alltid syns? Tänkte om det är nånting sånt som spökar här eller om hon bara har råkat få nån spännande variant av svart färg.
Ja det kanske det är. Ingen aning. Ägaren (och uppfödaren) tror jag dessutom är nån form av id-kontrollant eller motsvarande så man tycker ju att hon borde ha koll. Hur vanligt kan det vara med bleksvarta shettisar? Tycker färgen i nuläget påminner lite om den ljusgrå/älggrå färgen svarta hästar brukar ha som föl. Det blir intressant att se hur den ponnyn kommer att se ut i vår när den tappar vinterpälsen.Den är inte bara bleksvart då? Genetiskt svart, men en lite avblekt variant som emellanåt kan skifta mot brunt/rött i pälsen?
Är det en erfaren uppfödare så har hen säkert sett färgen på den i somras, när den var nyfödd och lite till, innan vinterpälsen kom.Snubblade över en häst med intressant färg via internätet för nån dag sen. Kan inte bidra med nån bild då jag antar att det inte är ok att länka till en specifik uppfödares sida? Men ponnyn är en shettis, pappan är rödblack och mamman svart. Ponnyn är registrerad som svart men är i nuläget inte svart.. Visserligen bara en åring men ändå. Har sett bilder på musblacka och svarta halvsyskon och ponnyn ser inte ut som någondera, snarare nånting mitt emellan. Hur funkar mushroomanlaget som finns hos shettisar? Är det nånting som kan dyka upp recessivt eller är det något som alltid syns? Tänkte om det är nånting sånt som spökar här eller om hon bara har råkat få nån spännande variant av svart färg.
Är det en erfaren uppfödare så har hen säkert sett färgen på den i somras, när den var nyfödd och lite till, innan vinterpälsen kom.
Generellt skulle jag säga att svarta shetlandsföl nästan aldrig är svarta den första vintern. Här är en av mina svarta:
du får gärna skicka länk till uppfödaren via PM så kan jag se vad jag själv tror. Också ID-kontrollant...
Bleksvarta shetlandsponnyer förekommer, fast merparten av de svarta är "vanligt svarta".
Mushroomanlaget är väl inte helt kartlagt än, tror jag. (fast jag kan ha missat något) Men jag tror att hypotesen är att det är recessivt. Och det påverkar bara fuxar.
Nu har jag kollat på länken och den påminner litegrann om min bekants ponny som jag tvekade länge innan jag bestämde mig för vad han hade för färg.Har själv bekanta som föder upp shettisar, och har aldrig sett att nån av deras svarta skulle ha sett ut som den här ponnyn i fråga. Den har helt klart intressant färg. Skickar en länk till dej så får du kolla.
Har själv bekanta som föder upp shettisar, och har aldrig sett att nån av deras svarta skulle ha sett ut som den här ponnyn i fråga. Den har helt klart intressant färg. Skickar en länk till dej så får du kolla.