tordo + caballo ger iaf massa bilder på skimlar, men det verkar ju konstigt om hingsten inte är skimmel?
Edit: och bayo verkar vara gulbrun
Edit: och bayo verkar vara gulbrun
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fux (?), brun och ?
På hingstens hemsida står det "Imperioso är färgtestad och han kan ge brunt, gult och skimmel".
När jag googlar de spanska färgnamnen här ovan så verkar det stämma med testet. Vet inte vad det är för test dock, för hingsten är uppenbart alldeles vanlig brun. Något måste de ju ha snurrat till, speciellt som de hävdar att det där testet visar att den kan lämna skimmel, det råder det ju definitivt inga som helst tvivel om att den inte kan.
Har sett att hingsthållare (oftast i lite mindre raser/korsningsvarianter) ibland hävdar att deras hingst kan nedärva en viss färg eftersom de har en avkomma som har den färgen. Så skulle det ju kunna vara här också, men de hävdar ju att det finns ett test liksom. Jättekonstigt.
Så måste det vara.De måste ju mena att han är homozygot brun, då kan han ju få gulbruna och skimmelavkommor, men det krävs att anlaget kommer från mamman.
Googlade Torda PRE och Torda horse och fick då upp skimlar.Torda/-o är en blandning av svarta och vita hår. Vi skulle nog kalla det stickelhårig, kanske?
Det står att med ett torda-sto skulle han lämna 100% torda.
Låter som du knäckt nötenDet står ju även
ggEEAACCppchchzz
gg = inget skimmelanlag
EE = två svarta anlag
AA = två agoutianlag (det som gör en häst med svart grundfärg till brun)
CC = inget gulanlag
de andra kommer jag inte ihåg just nu, kanske champagne och silver?
Dumt att de inte skriver att det krävs att mamman är gul alternativt skimmel då.De måste ju mena att han är homozygot brun, då kan han ju få gulbruna och skimmelavkommor, men det krävs att anlaget kommer från mamman.
Eller smart. Ekonomiskt smart. Många älskar färg...Dumt att de inte skriver att det krävs att mamman är gul alternativt skimmel då.
Om jag fattade rätt.Det står att med ett torda-sto skulle han lämna 100% torda.
Iofs kan ju alla hästar lämna alla färger ...Eller smart. Ekonomiskt smart. Många älskar färg...
Om jag fattade rätt.
Eller smart. Ekonomiskt smart. Många älskar färg...
Jag med.Jag tycker att det är lika tråkigt varje gång som jag ser annons på en häst som uppges kunna ge gult eller skäck när man ser på bild att den inte har färgen och alltså inte anlaget. Jag brukar anmäla såna saluannonser på Hästnet...
Na, inte riktigt.Iofs kan ju alla hästar lämna alla färger ...
Jag med.
HA HA! Exakt vad jag tänkte när jag läste ditt inläggHärligt att höra att jag inte är ensam surtant
Ja så står det ju. *läste en gång till*Nja, bara om stoet har dubbla anlag.