Russ och nordsvenskar.Vilka raser gäller det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Russ och nordsvenskar.Vilka raser gäller det?
Det är lite så vi funderar också, samtidigt som det fortfarande ser ut att finns en del svarta tagel i manen när jag rykte loss en liten tuss idag och granskade det inomhus. (På bilden med taglet ovan)@Victovie Han är fux, manen kan skifta ganska mycket i färg. När där är riktigt mycket rött pigment kan det se svart ut. Men på en brun häst är även ben svarta och det ser man ju ganska tydligt att de inte är på din
absolut fux. Fuxar kan inte bära svarta anlag.Det är lite så vi funderar också, samtidigt som det fortfarande ser ut att finns en del svarta tagel i manen när jag rykte loss en liten tuss idag och granskade det inomhus. (På bilden med taglet ovan)
Tycker han har fått aningens mörkare nyans över framknäna, annars saknar han helt det svarta om benen ja
Idag:
ibland är den röda färgen i fux-tagel väldigt koncentrerad, så att det nästan ser svart ut utan att det är det.Det är lite så vi funderar också, samtidigt som det fortfarande ser ut att finns en del svarta tagel i manen när jag rykte loss en liten tuss idag och granskade det inomhus. (På bilden med taglet ovan)
Tycker han har fått aningens mörkare nyans över framknäna, annars saknar han helt det svarta om benen ja
Idag:
Säger också gulbrun, gulsvart eller isabell.Nån som är duktig på färgade?
Cremello hingst + brunt sto smed svarta ben.man o svans! Vad kan det bli! Mamman.till stoet är brun pappan svart! Morfar brun
Hej. Jag är verkligen helt värdelös på det där med genetik. Eftersom det finns många duktiga hör kanske jag kan få hjälp.
Stoet i fråga är fux (mamman svart, mormor fux, pappa mörkfux, farfar mörkfux morfar svart)
Om hon betäcka med en isabell (föräldrar är fux och gulbrun)
Vilka färger kan avkomman få? Kan man räkna ut hur många procent det är på de olika färgerna?
Jag brukade för några år sedan använda mig av en sida där man kunde fylla i den infon så räknade den ut den infon själv, någon som vet vad den sidan hette eller har någon liknande grej man kan göra liknande på.
Jag har försökt att läsa på om det, men min hjärna är som ett durkslag (det bara rinner rakt igenom så jag lär mig aldrig
Hoppas på hjälp från er
Hej. Jag är verkligen helt värdelös på det där med genetik. Eftersom det finns många duktiga hör kanske jag kan få hjälp.
Stoet i fråga är fux (mamman svart, mormor fux, pappa mörkfux, farfar mörkfux morfar svart)
Om hon betäcka med en isabell (föräldrar är fux och gulbrun)
Vilka färger kan avkomman få? Kan man räkna ut hur många procent det är på de olika färgerna?
Jag brukade för några år sedan använda mig av en sida där man kunde fylla i den infon så räknade den ut den infon själv, någon som vet vad den sidan hette eller har någon liknande grej man kan göra liknande på.
Jag har försökt att läsa på om det, men min hjärna är som ett durkslag (det bara rinner rakt igenom så jag lär mig aldrig
Hoppas på hjälp från er
Tack för svaret.Fux + fux kan bara få fux. En isabell är en fux med gulgen. Du kan med andra ord räkna med 100% röd bas och sedan är det 50% chans att avkomman får en gulgen ovanpå detta = isabell.
Det är dock möjligt att avkomman kan bära vidare ett brunt anlag från pappans sida eftersom att detta ej syns på röd bas.
Tack snälla. Visste om fux och fux ger alltid fux, men har aldrig tänkt att isabell är egentligen fux (tänker ibland inte längre än näsan räckerFux plus isabell kan bara ge ett föl som antingen blir fux eller isabell. Isabell är igentligen en fux men den har ett gulanlag som gör att den blir blekt till isabell. Fux plus fux blir alltid en fux.
Googla "coat color calculator" så hittar du en sida där du kan räkna ut färger på föl. Den är väldigt intressant, men man måste ju veta vad hästfärgerna heter på engelska förstås.
Fux plus isabell kan bara ge ett föl som antingen blir fux eller isabell. Isabell är igentligen en fux men den har ett gulanlag som gör att den blir blekt till isabell. Fux plus fux blir alltid en fux.
Tack snälla. Visste om fux och fux ger alltid fux, men har aldrig tänkt att isabell är egentligen fux (tänker ibland inte längre än näsan räcker
Kanon, tror den sidan jag tittade på förr var på engelska (typ 7-8 år sedan)
Ja precisTack för svaret.
Så då är det 50% chans på isabell och 50% fux alltså?
Vet du hur det funkar med ex Ampère som inte kan lämna fux... (för visst var det så?)Jag har nördat in mej på hästfärger och hur de nerärvs bara av rent intresse är en riktig stamtavlenörd också..
Den där sidan använde jag mycket förut under "internetstallstiden", ville ju att mina låtsashästars föl skulle ärva färger realistiskt!