Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Såg precis bilder på Stall Goops nya häst Diva de Nacre och den har ju onekligen en ovanlig färg för att vara travhäst, men vad är det för färg hon har egentligen? Jag har inte lyckats hitta vilken färg mammahäst har, men pappahäst ser onekligen väldigt brun ut. Mutation?
Eller också är det en maximal sabino, det var min första tanke när jag såg den. Har inte kollat upp stammen.
(den fläckiga travaren som föddes för några år sedan - Macahan Loss - har fått sin färg från sabinoanlag, som en parentes i sammanhanget)
Ska jag vara ärlig så vet jag inte, men jag skulle tro att det räcker att skicka in passet och DNA-testet för att få det ändrat. Men det förutsätter nog att chipnumret är noterat på DNA-test-lappen också.Kanske inte hör hemma här, men säg att man gör DNA test och det visar på annan färg än den registrerade, hur går man då till väga för att få rätt färg registrerad och vilka utgifter kan det medföra? (Måste man ta ut ny ID kontrollant osv?)
Jag är inte påläst om dominantvit, så jag kan inte säga varken ja eller nej på den frågan.
Men enligt Sofia Mikko på SLU, som gör DNA-testerna, så är det sabinoanlag som gett Macahan Loss sin färg.
svart är det väl inte direkt, men mörkare rött.Jag började fundera igår när jag såg ett brunt fullblod som på ena sidan av kroppen har stora svarta fält. Min unghäst har ett framben som är svart. Det börjar vid knäet och går upp på kroppen, mot sadelgjordsläget. Det är konstant, oavsett sommar eller vinterpäls och stor skillnad mot andra benet och kroppen i övrigt.
Är det födelsemärke? eller hur kommer det sig? På bilden syns det lite dåligt, svårt i solljus och kamera. dessutom är han smutsig på knäet.
Jag började fundera igår när jag såg ett brunt fullblod som på ena sidan av kroppen har stora svarta fält. Min unghäst har ett framben som är svart. Det börjar vid knäet och går upp på kroppen, mot sadelgjordsläget. Det är konstant, oavsett sommar eller vinterpäls och stor skillnad mot andra benet och kroppen i övrigt.
Är det födelsemärke? eller hur kommer det sig? På bilden syns det lite dåligt, svårt i solljus och kamera. dessutom är han smutsig på knäet.
Somatic= somatisk alltså kroppslig. Så "kroppslig mutation".ok! vad betyder det?
ok! vad betyder det?
Kanske inte hör hemma här, men säg att man gör DNA test och det visar på annan färg än den registrerade, hur går man då till väga för att få rätt färg registrerad och vilka utgifter kan det medföra? (Måste man ta ut ny ID kontrollant osv?)
Jag är inte påläst om dominantvit, så jag kan inte säga varken ja eller nej på den frågan.
Men enligt Sofia Mikko på SLU, som gör DNA-testerna, så är det sabinoanlag som gett Macahan Loss sin färg.
Jag har lite problem med sökfunktionen, så ber om ursäkt om svaret redan finns.
Jag undrar, kan man få en gulbrun avkomma från en palomino?