ameo
Moderator
Jag ställde frågan direkt till Sofia Mikko för 1½ år sedan och fick uppfattningen att han var testad. Jag har nästan svårt att tänka mig att de kunnat låta bli att kika efter det med tanke på uppmärksamheten runt den fläckige travaren...Själv ställer jag mig frågande till just om det verkligen rör sig om Sabino1 hos de flesta av de vita eller "nästan-vita"" travarna som poppat upp senaste decenniet. För det börjar bli ett par stycken. Hittills så har ingen testat positivt för Sabino1, av vad jag kunnat läsa mig till. Däremot har väl åtminstonde en klassats som dominantvit. Nedärvningsmönstret hos en annan tyder definitivt på att dominantvit snarare än Sabino1.
Det skulle vara intressant att höra närmre om ML testat positivt för Sabino1, eller om man bara antagit att det är ett sådant fall?
Överlag så är ju den allmänna trenden att dessa "maximala sabinos" som ploppar upp här och var i raser där det vanligtvis inte finns så mycket sabino (eller där det finns sabino-lika tecken men aldrig bekräftat Sabino1) att allt fler och fler visar sig vara just olika mutationer som faller under kategorin dominantvit. Jäkligt intressant att se hur pass många som dyker upp, med tanke på de många fall som dyk upp bara senaste decenniet.
Sen finns det väl flera gener som ger upphov till det vi kallar sabino. Och märk väl, jag har inte sagt sabino1 utan bara sabino... (jag har inte satt mig in i varianterna utan detta är bara vad som sades på Sofias färgföreläsning när jag gick chipmärkarkursen för travare förra sommaren)