@kokosxo vad är det för ras och stam på ditt sto? Hittar ingen Calynn i PSL stamboken så gissar på att hon är något annat.
Ventoinha känner jag till. Är han verkligen kvar i Sverige, trodde de hade flyttat ner till Portugal? Eller tänker du betäcka med TAI eller FAI? Trodde han stått på naturligt bara när han var i Sverige.
Det är rätt messigt att försöka tolka PSL stamboken, Ventoinha's far Malmequer tex står inskriven som "isabel" vilket är någon form av dubbelgul normalt sett. Han ser dock inte riktigt ut som det... Han ser mer ut som en skimmel med någon mörkare grundfärg under skimmlandet.... Skulle han vara dubbelgul så skulle dessutom alla avkommor få ett gultanlag ifrån honom, jag hittade lätt flertal avkommor som inte bär gult. "Isabel" kan ibland även vara isabell (dvs fux med ett gultanlag, brukar annars heta palomina), men jag har lite svår att tro att han är det heller under skimmlandet, både för att han bara inte ser ut som det (även om det är svårt att avgöra på skimmel som är mkt blekt), men jag hittar inga avkommor som blivit fux (vilket iofs inte verkar vara så jätte vanligt förekommande färg hos lusitano). Den är bara inte så vidare pålitligt.
Men jag GISSAR att Ventoinha inte bär på fux och bär på dubbelt brunt, finns liksom inga riktigt spår för annat, men båda sakerna är sådant man inte ser. Skulle isåfall vara som så att han bara ger bruna eller gulbruna avkommor, vilket är så det är vad jag kan se hittills.
Att hingsten bara är skimmel går inte att gissa på. Vad för färg är den under skimmel? Är den dubbel skimmel eller enkel? - Du måste ha en specifik hingst för att man ska kunna ens gissa något där.