Fårägare hur gör ni med klippningen?

Sv: Fårägare hur gör ni med klippningen?

Jag går lite efter tempraturen, så jag ska igång och klippa nu så fort jag har bestämt mig för hur. Men jag brukar klippa två gånger om året d v s även en gång på hösten precis när de får komma hem från betet. Vilket brukar bli i november. Sedan har tidiga lammningar så de är redan klara här. Det är därför som klipper på hösten också så att tackorna inte har jätte mycket ull men ändå så att de klarar vintern. Mina första lamm brukar komma runt nyår.

Våra heter Stewart oyster och esculap ekonom(en gammal)
gubben tycker stewarten klipper bäst , bra skärpa på skären men har lite väl hög ljudnivå o dum placeringa av påknappen.

Tror det var en Stewart Oyster som jag hade som inte höll mer än garantitiden ut.
Den jag funderar på nu är en Hauptner Electric 2000. Kommer att ge sig imorgon tror jag, för då kommer jag åka förbi hos LG produkter.

Nu är det klart! Saxen är inköpt plus ett antal extra över och underskär. OCH inte minst ett extra som jag kan klippa hästar och kor med!!! Vilket i och för sig inte händer så ofta, men ändå.
Så jag kommer att fortsätta att klippa själv ett par år framåt för att det ska gå ihop sig gentemot vad det kostar att ta hit någon som gör det.
Summa för hela kalaset 7269:-

Det känns rätt bra att ha fåren klippta och klara för en tusenlapp... :p
(fårklipparen var här igår, allt till min belåtenhet)

Min ull går inte att sälja för mina får går i enefälad, så ullen är full av barr. Så jag slänger den. Om någon vill lägga ner jobb på att rensa den så går det bra hämta.

Vad har du for far? Ras ? Farg?

Jag kan ev vara intresserad av en sack med ull da jag brukar handspinna med slanda som demonstration pa medeltidsmarknader etc och min gamla ull borjar ta slut. ( Och jag tycker det ar ratt kul och pyssligt att sitta och rensa och tvatta ullen).

Fast jag anvander ju inte sa mycket. En hardpackad plastsopsack klarar jag mig med i ett par ar eller sa :).

/KT

Senast ändrad:

Jag har Finulls- och Skogsfår plus diverse korsningar. Färger? tror jag kan åstadkomma allt från vitt till svart. Så det är bara att lämna önskemål om färgvalet på ullen.

Hulken är klippt idag med den nya saxen. Vilket underbar får!!!! Men visst var han märkt? Nu har han inget i öronen inte ens hål efter några märken. Upptäckte det nu vid klippningen och jag har för mig att han hade metallmärken eller?

Mina får klipps två gånger om året - en gång i april/maj (beroende på väder) och en gång någon gång på hösten (innan det blir för varmt). På våren klipper jag dem själv (har en elektrisk fårsax) och på hösten gör en fårklippare det.

För närvarande har vi fem får (en kastrerad bagge skall dock omplaceras) av rasen Oxford Down.

Idag så skred jag och mamsen till verket och skulle klippa tackorna. Har en Aesculap från 1982, som går som en klocka. Sagt och gjort, jag höll i hornen och mamma klippte. Eller ska jag säga tuggade, Fy fan vilken ull damerna hade. Jättefet och alldeles supertjock var den. Vi fick nöja oss med att klippa rygg, sidor och runt juver på dem, lyckades äntligen att sätta dem ner och kunde då ta klövarna på en gång. Baggen försökte vi oss inte ens på, han har typ 15 cm tjock ull och det är nästan bara märghår, ska ta oss an honom nästa helg. Ska köpa in specialskär och vinterskär till i höst.

Ska nu skicka skären på slipning till LG. En liten fråga, visst ska jag skicka både under- och överskär? Eller är det bara överskäret som behöver slipas? Någon som skickat dit nyligen och vet hur det funkar rent logistikmässigt?

// Andrea

Det är bägge skären som ska slipas. Själv har jag inte använt mig av LG för slipning har ett sliperi på närmare håll.

Hulken är klippt idag med den nya saxen. Vilket underbar får!!!! Men visst var han märkt? Nu har han inget i öronen inte ens hål efter några märken. Upptäckte det nu vid klippningen och jag har för mig att han hade metallmärken eller?
Hullken är en guldgosse! :love: Fast han tyckte inte om när jag klippte honom på magen med hushållssaxen, då var han lite arg... :rofl:

Jo, han hade metallmärke i ena örat... (ska jag leta reda på kvittot så du får ursprungsnumret?)

Nä det är klart. Och alla klipper inte sina får heller....

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 092
Senast: Freyja_bus
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit