Låt barnet gå halvdagar, det har jag för mig barnet har rätt till när man har ett syskon hemma. Bara för att man har rätt till det innebär det inte alltid att det är det bästa för barnet, man får ju se till vad man har för individ med.
Vissa dagar är det jobbigt att lämna när de gråter men det är bara att stå på sig! De kan börja med att sätta sig på tvären hemma över något.Fast det är ju stor skillnad på att sätta sig på tvären och ha separationsångest. Min dotter har de senast kvällarna blivit hysteriskt ledsen när hon ska gå och lägga sig, det har vi löst med att hon får lägga sig i vår säng. Ibland får man ta ett steg tillbaka och se till vad barnet behöver just då. Just nu klarar inte Freyas dotter gå till dagis, och eftersom möjligheten finns är det ju bra att hon kan vara hemma istället.
Man måste vara bestämd mot de små.
Har själv en otroligt bestämd dotter och vi har haft våra duster.
Hon skolades in när hon var 18 månader och det gick hur bra som helst, men hon är riktigt noga med vilka tider som gäller. Dvs behövs det för jobb eller liknande lång dag då måste vi lämna före frukost annars är hon inställd på att gå hem vid halv två typ efter lunchen när de har sovit och då kan hon vakna olycklig.
Jag tycker det var ett stort misstag överhuvudtaget att ta hem henne när hon grät. Det är fröknarnas jobb att trösta barnet. Det är en sak att trösta när barnet är lite ledset, men när barnet är hysteriskt ledset och inte går och trösta då är det väl självklart att man som förälder hämtar sitt barn? Det är nämligen det som är föräldrarnas jobb, att finnas till för sina barn när de behöver en.Det kanske låter hårt, men de små liven vänjer sig och efter en tid kommer det gå hur bra som helst! Låt dottern din gå de där 15 timmarna i veckan som man har rätt till.
Jag hade också bara tre dagar inskolning och till nästa barn så kommer vi gå på öppna förskolan mycket, för det hjälpte dottern oerhört vid inskolningen plus att hon var van med mycket folk ifrån släktingars stora ställen etc.
Säkert att ni inte funderar på att ha dottern hemma, för att det blir billigare då? Småbarnsgruppen dvs 1-3 kostar ju lite mer än barnet har blivit tre år.