Får man verkligen ha hästen i lina??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Catthhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 10 528
Sv: Får man verkligen ha hästen i lina??

Jag var nyss inne på jordbruksverkets hemsida, där det stod att man får ha hästen uppbunden TILLFÄLLIGT i samband med t.ex. hovslagare, rykt osv. Man var också skyldig att ha den under ständig uppsikt.

Denna häst lina låg o löpte på marken.
Grannfejden var programmet o hästen såg fin ut för övrigt. Men jag stör mej på att om man nu vill ha en gräsklippare är det väl bättre att stänga in tomten som hästhage då eller???
Alla djur kan bli skrämda dessutom o det kan ju ske allvarliga saker med just en lina på marken.

löplina ger ju bara ett "spår sas. Gård, springa i kringelikrokar.

jo men i lina kan de ju sträcka ut när de springer och visst kan de springa kringelkrok i lina också, jag anser ju att kopplet ska va så långt att de har en viss rörelsefrihet och givetvis ska ett regn,sol och vindskydd finnas. många hundgårdar som jag sett är rätt så små och hundar som sitter där dag ut och dag in.

Är nog svårare att reglera mått för lina än för gård kanske?

Finns säkert hundägare som binder upp et snöre men hunden i ena änden bara.

Är nog svårare att reglera mått för lina än för gård kanske?

Finns säkert hundägare som binder upp et snöre men hunden i ena änden bara.

nja.. linan får inte vara mindre än XX, kopplet får inte vara kortare än XX. skydd ska finnas, vatten ska finnas. inte så svårt...

givetvis finns de fel inom både lina och bur. de som knyter fast hunden i en liten repstump men de finns också de hundar som sätts i små hundgårdare och aldrig får komma ut och vandra runt i sin egna skit.

tycker det kan finnas regler om både lina och gård.

Visst, men jag tänkte att en gård är ju ett bygge och således lättare att kontrollera.
Även om en lina har korrekta mått från början kanske den går av? och knyts ihop osv..

Bara en fundering..

Visst, men jag tänkte att en gård är ju ett bygge och således lättare att kontrollera.
Även om en lina har korrekta mått från början kanske den går av? och knyts ihop osv..

Bara en fundering..

visst en gård kanske är lättare att kontrollera men hur vet jag sen att djuret sköts?
samma sak med en löplina.

tycker inte att det ena är bättre eller sämre.

föräldrarnas hund sitter i löplina under fina dagar, han promeneras varje morgon, eftermiddag och kväll.
min systers hund sitter i lina vid hundkoja, hon får springa fritt under vissa stunder på dagen och komma in på kvällen.(bor i skogen)
föräldrarnas grannar har fler hundar i gårdar, ingen kommer ut på promenader eller socialt umgänge och inte allt för sällan slarv med mockning.
i mina ögon har linhundarna det bättre..

KL

Men herregud! Har vi inte kommit längre än så i vår syn på hästhållning?!! Ska vi acceptera att man håller hästar i lina, att man inte gitter eller har råd att stängsla in en hage?
Vad tänker folk med:mad: Köp en leksakshäst istället.

Man skyller ofta på att shettisar rymmer hela tiden - och jo, om man sätter staket som är anpassade till stora hästar så kan de lätt rymma..men lägg ner lite kosing och sätt ett rejält treradigt trästaket så vill jag se den shettis som kan klämma sig under eller emellan!

Ang det aktuella programmet så tyckte jag att hela miljön såg oacceptabel ut, både för folk o fä:(

Hej!
Helgalet!
Tänk om ponnyn får världens panik! Det är ju heöt galet.
Nu blir jag förbannad.
Men å andra sidan har man ju hundar oxå så, men dom får ju inte panik på samma sätt kanske :S

Jag var i Holland för ca 12-15 år sedan och där jag var hade de hästar bundna så att de kunde beta vid vägkanten. Jag reagerade direkt på det. Det var inte bara små ponnyn utan även större hästar och de hade långa rep eller kedjor som de var bundna med. Ingen varnvård, för alla var fina och välvårdade och framför allt helt lugna. Det var väl så att bara de som var orädda och lugna kunde gå så...men ändå! En häst var bunden i sin hage med, fast de flyttade runt på "stolpen" varje dag i hagen. På kvällarna kom gubben på cykel, hämtade sin häst och cyklade hem med den liksom i koppel som en hund. Hästen var blank, välskött och glad. När han hämtade sin häst på kvällen stod de och gosade innan han satte sig på cykeln och rullade hemåt med hästen skrittande brevid. Jag lugnade mina "svenska nerver" med att det var olika kulturer bara och olika sätt att ha sina hästar.

Du har aldrig haft shettis va?
En shettis som vill ut ur hagen tar sig ut hur du än stängslar.
Det innebär inte att jag stödjer detta med att hålla häst tjudrad för det gör jag definitivt inte, det är förbjudet enl. lag o det tycker jag är bra. Många shettisar har det tyvärr på detta viset o det är oacceptabelt.

Har själv 4 shettisar o alla går i hage med stängsel anpassede för stora hästar, dessutom 8 hektar att röra sig på

Kvalificerat dravel skulle jag vilja kalla det; att påstå att det inte skulle gå att stängsla in en shettis! Och jo, jag har haft en hel del shettisar genom åren - just nu har jag två egna plus en inhyrd i hagarna här hemma. Vi har trästaket i kombination med elband samt en hage med bara tre rader elband. Inga problem alls.

Fattar inte varför folk kommer med korkade undanflykter när det gäller att sköta och handha shettisar:mad: De är som vilka andra hästar som helst, bara i lite mindre format! Snart ska vi väl hålla dem i lägenheter eller i garage - för "de är ju så små".

Jag vill ha en falabella inomhus.. x) Ser inget fel med det så länge den fortsätter ha många timmar i hage per dygn också, och har hästkompisar åtminstonde i hagen. När den är inomhus har den ju människan som sällskap, på samma sätt som hästen har människan som sällskap när man rider eller kör. Jag tror att man skulle kunna få ännu bättre relation till hästen om man umgås mycket med den utanför ren träning.
Men just nu har jag inga planer på varken shettis eller annan häst inomhus:P Fast nån dag kanske ;) Förfasa er för mitt djurplågeri!

Det finns ju faktiskt minishettisar tränade som blindhundar (t.ex. om man är hundrädd eller allergisk mot hund men ej häst, eller bara gillar hästar mer) och vissa av dem bor i lägenhet.

Var har jag påstått att det inte går att stängsla in en shettis? Skrev ju att jag själv hade 4 st som går i hage stängslad för stora hästar (end. 2 trådar), men det finns individer som inte går att ha innanför staket hur man än gör.

"En shettis som vill ta sig ut gör det hur du än stängslar" - vad det inte så du skrev? Som om det skulle vara omöjligt med vissa shettisar - det stämmer ju inte, har du ett rejält trästängsel med tre rader så tror jag knappast att den gräver sig ut under eller hoppar 1,50m!

Pinsamt tycker jag att det är när man förmänskligar djuren på det sättet:(

Det var väl någon familj nyligen som man upptäckte hade haft sin shettis i lägenheten/huset under en längre tid? Tragiskt att det finns människor med så dåligt omdöme och noll kunskap om djuret.

Förmänskligar? Vad är det som gör att jag förmänskligar hästen mer om jag har den inne hos mig några timmar om dagen istället för att ha den ute i stallet de timmarna? Den har ju mer plats inomhus än i en box, den har sällskap, visserligen bara av en människa om jag inte skaffar två som båda bor inne, men iaf mer sällskap än en häst i en box. Dessutom tycker JAG att det är trevligare att ha mina husdjur inne hos mig och det är den främsta orsaken till att jag vill ha en minihäst inne, inte för hästens skull..
Kan man ha katter, hundar, kaniner, sköldpaddor, minigrisar, råttor m.m. inomhus, varför inte en häst? Enda anledningen att Crow och Dacke står i stallet är att de är lite stora att ha inne.

Och som sagt; det skulle naturligtvis inte vara istället för hagvistelse, men kanske istället för boxvistelse. Och jag ser ärligt talat inget annat fel med det än att det inte är acceptabelt för vissa människor att hästar är inne. Tror knappast hästen mår dåligt av det.

Vill även tillägga att jag har en rätt naturlig hästhållning; hästarna ute ca 16 timmar per dag (ibland mer, ibland bara 12 timma) i stora naturhagar, inga täcken (än iaf), full vinterpäls, fri tillgång på grovfoder, den ena är barfota. Stora boxar när de är inne (4x6m) m.m.
Min kunskap om hästars beteende brister inte, har gått hästhållnings linjen bl.a. och även om jag självklart inte vet allt så är jag inte helt okunnig heller.
Mitt omdöme kanske är helt åt skogen i det här fallet, men jag ser faktiskt ingen anledning till att inte ha en häst inne hos sig istället för att stänga in den i en box eller spilta.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18