Får man verkligen ha hästen i lina??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Catthhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 10 528
Sv: Får man verkligen ha hästen i lina??

KL Om man sätter upp en löplina till en häst är uppbindningen knappast tillfällig.
PL

Men vad menar du ? Vadå länkar in vadå ? Tänk om folk kunde FÖRKLARA lite bättre då inlägg görs.

Ärsh! Förlåt att jag är dålig på att förklara!
Den länken du la in i ditt inlägg?:confused:
Texten-förstår du?

KL Om man sätter upp en löplina till en häst är uppbindningen knappast tillfällig.
PL

Nja.. så om man skruvar fast en uppbindningsring utanför stallet så är uppbindningen inte heller tillfällig? :crazy:
Förstår inte ditt resonemang här.

Det är kanske inte hundraprocentigt hållbart men skillnaden torde väl inte vara helt obegriplig.
PL

Nja.. för mig är den faktiskt det.. (nu pratar jag btw om löplinan jag illustrerat tidigare..inte bara ett rep på marken)..
Tillfällig uppbindning är för mig att hästen sitter fast tillfälligt.. inte att fastsättningsanordningen är tillfällig. Och tillfälligt för mig är en kortare stund i taget, dvs inte flera timmar i sträck, eller t.ex över en natt om man är ute och campar med hästen och sover över i skogen en natt.

Samtidigt ser jag fortfarande inte hur en löplina är mindre säker än t.ex spilta eller vanlig uppbindning. Men strunt i det nu, hur menar du med att det inte är tillfällig uppbindning av hästen om man har själva löplinan permanent?
Säger inte att du har fel, för jag vetr inte hur du menar.

NEJ det är förbjudet enligt djurskyddslagen!!!

Vem sätter upp en löplina för att använda en liten stund då o då?
Bindringar sätter man upp här o där just för att ha ngnstans att sätta fast hästen när man gör iordning den el dyl.
PL

NEJ det är inte upp till var och en det är enligt lag förbjudet

Jag hade kunnat göra det.. sätta upp en löplina för att använda soliga dagar när jag äter en fika ute och vill titta på min vackra häst betandes i vår fina trädgård efter/före att jag tänkt rida eller nåt... :3 Eller istället ör vanlig uppbindning när jag gör i ordning honom, t.ex. för att träna det här med att stå stilla utan att behöva vara uppbunden (tekniskt sätt är han ju det i löplina, men lite sådär från jätte fast till mindre fast till helt lös).

Fast jag är konstig, de flesta hade nog inte gjort den och sen använt den på det viset, så jag ser din poäng.

Inte så länge det är under uppsikt och tillfälligt, så tyvärr.
(men själv skulle inte jag binda en häst med lång lina på marken oavsett hur lagligt det är)

Ang det aktuella programmet så tyckte jag att hela miljön såg oacceptabel ut, både för folk o fä

Håller med, men det är väl sådan hästhållning man kan förvänta sig av dylika människor.

1 §4 Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses.
Allmänna råd till 2 kap. 1 §
Hästar bör hållas tillsammans med artfränder.

Träder i kraft 1/9 2009
PL

Nej jag hade valet att rikta inlägget till dig eller T o jag valde dig.
Kravet på KL går alltsomoftast för långt. Om jag håller med ngn o gör en komplettering känns det löjligt att få frågan om jg glömt KL.
PL

Nej jag hade valet att rikta inlägget till dig eller T o jag valde dig.
Kravet på KL går alltsomoftast för långt. Om jag håller med ngn o gör en komplettering känns det löjligt att få frågan om jg glömt KL.
PL

Fast det där kändes som en 'tillrättavisning' mer än KL. Och det var ingen fråga :devil:

Nåja, no harm done =)

hör här då!!!!
när jag cycklade till stallet häromdagen så såg jag att några som har hästar hade sin shettis i ett grimskaft fasyt i ett träd.
asså jag bara stod io stirrade på den vafan tänkte jag är detta tillåtet:eek:

Jag begrep att du visste hur det låg till o visst jag tyckte väl att du kunde skrivit det.
Så om du vill ta det som en tillrättavisning så var så god.:) men det var inte riktigt tanken.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka