Får man verkligen ha hästen i lina??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Catthhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 10 528
Sv: Får man verkligen ha hästen i lina??

Det är tillåtet så länge hästen är under uppsikt.
(dvs du måste se hästen hela tiden... )
Jag vet, har pratat med djurskydds inspektören om detta för länge sedan.

okej. Ja inte skulle då jag släppa en häst i longerlina (t.ex.) utan uppsikt iallafall. Skulle aldrig göra det under uppsikt heller. Man vet ju hur det har gått när man tappat grimskaftet och hästen har trampat på det och vilket stopp det blir för dom när dom trampar på det. Inte för att jag vart med om att det blivit nå riktigt allvarligt, men ni kanske förstår poängen.

JO, jag förstår poängen.
Det beror väl på hur hästen är lite med. Har man en rymmar ponny så kan det vara enda lösningen, trots plank osv. Så den får vistas ute några timmar om dagen utan att pipa iväg på stora trafikleden eller vad det nu må vara för andra problem man har.
Det är ju en bra lösning när man är ute på uteritter som någon nämde..
Man får, men frågan är om man bör.

Skrivningen i nya författningen är annorlunda mot vad som stått tidigare!
11 § En häst får endast tillfälligtvis hållas bunden på annan plats än i spilta och
den ska då hållas under uppsikt.
12 § När hästar hålls på bete får deras rörelsefrihet inte begränsas genom att
en tyngd eller annat hindrande föremål fästs vid hästen. Rörelsefriheten får
inte heller begränsas genom att hästen binds upp, genom att olika delar av
hästens kropp binds samman eller genom att hästen binds samman med en
annan häst.
PL

ja som du ser står det att man får. :confused:
Jag blev informerad av en inspektör, och de är ju paragraf ryttare och vill bara hitta fel, så hon ljög nog inte.

Hej!
Man får ha häst i lina under uppsikt men den ska ha tillgång till vatten o kunna söka skugga/skydd. Hade själv våran minihingst så innan vi fick ordning på hagen till honom och blev givetvis anmäld för det av en granne!
Hälsovårdsinspektören kom farandes o godkände mitt sätt att ha ponnyn bunden, fick även ett utdrag svart på vitt från jordbruksbalken att det var tillåtet.

Nej, du får binda upp hästen en kort stund tex för skötsel och liknande. Men inte låta den beta tjudrad.

Var nog ca 10 år sedan den regeln kom nu tror jag.
Gäller även getter tjurar osv om jag inte cyklar helt bakl'nges.

Fast egentligen... varför är det inte tillåtet? Man får ju ha hundar på det viset, det tillåter rörelsefrihet i viss mån (betydligt mer än box eller spilta iaf) och är det bara rätt uppsatt finns ju inte mycket skaderisk?

Har inte sett programmet eller så, bara min första tanke.

Tror inte man får ha hundar heller i löplina.

Det var i Grannfejden på tv3.

Alltså en häst har väl inte lika lätt att komma loss om den fastnar som en hund? Och en häst fär väl mer panik av det också?
Denna shettisen var säkert cool men ändå...

Den shettisen som var med har jag ridit om det är den shettisen. Men den såg precis ut som den där. Plus att jag vet vart den familjen har bott tidigare. Men den kan vara en kopia av den jag red när jag var lite. Men det jag vill svara på om det är den ponnyn, så är han stencool. :love:;)

Tror inte man får ha hundar heller i löplina.

man får ha hund i löplina (obsevera skillnaden på löplina och tex bara ett rep/koppel som ligger på marken och är fastbunden någonstans på marken)

Det är på förslag att hundar inte längre skall få hålla permanent på löplina.
PL

jag känner ett par som har så men den hästen har stått så i över 15 år pga att han rymmer ur allt det har försökt med allt.
de byter ställe så att han får gräs o äta mm
han har inte blivit skadad nån gång vad jag vet.
det är väl bättre att han står i en lina än i boxen hela dagarna?

Oj då, då är jag en lagbrytande djurplågare.
När jag är ute å kör långtur med shettisen brukar jag stanna till vid
svärföräldrarnas gård. Är det fullt i alla hagar med kreatur så binder jag upp honom i ett äppelträd. Binder högt, så han når till marken men inte kan trassla in sig. Han är dessutom coollugn. Och han trivs med det, annars hade jag inte lämnat honom så, som bara brukar bli max 2 timmar med ständig uppsyn.

:rofl::rofl:
Uuuunderbar bild! :love: Menar du att du bara svängde ihop den bara sådär? :confused:

löplina ger ju bara ett "spår sas. Gård, springa i kringelikrokar.

*kl*

Vi har våran minishettis så ibland, korta stunder (när vi är ute förstårs).

Hon har aldrig fastnat, eller trampat och fått panik.

Däremot skulle jag göra så med den stora hästen skulle han garanterat fastna inom 10 sek.

Men det är ju inget permanent alternativ.

Förstår inte varför dom åtminstone inte gjorde en liten hage?
Förresten, får hästar gå ensamma ff??

Nej det är inte tillåtet.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...relsefrihet.4.394d9f45113e42376618000602.html

Rörelsefrihet
När du håller en häst på bete får hästens rörelsefrihet inte begränsas genom att du binder upp den eller fäster en tyngd eller annat hindrande föremål vid hästen. Rörelsefriheten får heller inte begränsas genom att du binder ihop olika delar av hästens kropp eller genom att du binder samman hästen med ett annat djur.

Tillfällig uppbindning
Du får tillfälligtvis hålla en häst bunden på annan plats än spilta men då måste du hålla den under uppsikt. Du måste binda hästen i grimma, halsrem eller motsvarande. Exempel på situationer när du kan behöva binda din häst tillfälligt är då du ryktar din häst eller när hovslagaren skor din häst.

Annan uppbindning
Det är tillåtet att binda hästen i en spilta. Då ska du använda löpande grimskaft och grimma eller halsrem. Vid uppbindning i spilta måste hästen kunna vila med huvudet mot underlaget.

Från och med den 1 augusti 2010 får du inte hålla din häst bunden i spilta mer än 16 timmar per dygn.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka