Får man verkligen ha hästen i lina??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Catthhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 10 528
Sv: Får man verkligen ha hästen i lina??

BTW
Men.. istället för att klanka ner på min kunskap och dåliga omdöme, var snäll och förklara varför det skulle skada en minishettis att bo inomhus ungefär som en hund, säg.. 6-8 timmar per dag och vara ute i en hage resten av tiden?
Naturligtvis antar vi att hästen har hästmat, rejält med grovfoder både inne och ute och förutom just punkten att den går in i ett människohus istället för ett hästhus(stall) lever ett helt normalt hstliv. Kanske jag ändrar mig i min önskan om jag får reda på mer?

Ursäkta för många inlägg, kom på fler saker att skriva efterhand. Men nu har jag nog sagt allt..

Så om man har shettis ska man ha trästaket med tre slanor enl. dig?
Jag har då ingen ekonomisk möjlighet o stängsla 8ha med trästaket i ett inhyrningsstall. Tror inte att många andra har det heller.

O ja jag har sett shettisar ta sig ut ur hagar med både trästaket, elstängsel, fårstängsel o även taggtråd.

Att ha hundar uppbundna i lina är en helt annan sak än att ha hästar uppbundna i lina. Hästar är FLYKTDJUR.

Vad har det med saken att göra om den är uppbunden i en sådan löplina att den inte kan trassla in sig? (inte mer än i en spilta iaf, kan ju se min ''fina'' bild i tidigare inlägg om du inte vet hur jag menar).
Tycker nästan det är värre att låsa in dem i en box, binda i spilta eller binda upp när man ska rykta etc i så fall..
Visst, de är flyktdjur, men de sitter fast så himla mycket i vår vård ändå att det förutsätter att de vänjer sig. Självklart sätter man inte upp en väldigt lättstressad häst (som får panik av att sitta fast) i löplina, lika lite som man bör sätta fast en sådan häst i spilta.

Senast ändrad av en moderator:

Den linan du visar är inte alls en sådan som jag tänker på (din är bättre). Jag tycker dock det är fel att binda fast hästar och lämna dem.

JO, du länkar ju in det själv!!!
Rörelsefrihet
När du håller en häst på bete får hästens rörelsefrihet inte begränsas genom att du binder upp den eller fäster en tyngd eller annat hindrande föremål vid hästen. Rörelsefriheten får heller inte begränsas genom att du binder ihop olika delar av hästens kropp eller genom att du binder samman hästen med ett annat djur.
Bete, det ränkar jag som sommar bete. Ska då ryttis lilla hage räknas som bete? För det är enda ute vistelsen de har om det inte är sommarbete. (förutom ridningen såklart. )
Betar kan dom nog göra i sin ordinarie hage,men alla har nog inte så det täcker behovet året om. Bete-äta sig mätt. ger du ignet strå foder i hagen?
Tillfällig uppbindning
Du får tillfälligtvis hålla en häst bunden på annan plats än spilta men då måste du hålla den under uppsikt. Du måste binda hästen i grimma, halsrem eller motsvarande. Exempel på situationer när du kan behöva binda din häst tillfälligt är då du ryktar din häst eller när hovslagaren skor din häst.
Det gör ju alla från och till. Men vad händer när du går in i sadel kammaren?:eek:
Här kommer kategorin binda tillfälligt in. Hästen får inte lämnas untan uppsikt. Spelar det någon som helst roll vart den är bunden?
Etc, du får ej binda den utanför stallet i bindbommen, så den kan nå tre gräs strån. Du får heller inte binda den i trädet utanför på stallplanen där du brukar rykta hästen vid fint väder, för då kan den slita sig??:confused:
Spelar det någon som helst roll om man binder hästen och låter den beta(inte bete en stund?
Det finns lagar som säger att en häst inte får vara ute ex antal timmar, men inga lagar som säger att den inte får vara inne hur länge som helst.. Daglig utevistelse kan lika gärna vara gångvägen mellan stallet och rishuset. Fördå har den varit ute.:crazy:
Annan uppbindning
Det är tillåtet att binda hästen i en spilta. Då ska du använda löpande grimskaft och grimma eller halsrem. Vid uppbindning i spilta måste hästen kunna vila med huvudet mot underlaget.

Från och med den 1 augusti 2010 får du inte hålla din häst bunden i spilta mer än 16 timmar per dygn.

Och som sagt tidigare, djursjydds inspektören som berättade detta, måste ju veta. Hon sa att det var helt lagligt. Jag fick t.o.m.)gud förbjude:eek:) sitta i köks fönstret och titta på henne!!
Kan ju tillägga att problemen är borta. Efter lite horsmanship försvann idiotin. Nu går hon i en hage där hon kan kliva över tråden. Men stannar inne. Men det har inte varit enkelt att få henne att förstå...

Jag släpper ju hellre mina i hage.
Men tycker att en sådan uppbindning är bättre än en spilta... om man nu tvunget ska binda upp dem.
Och spilta har ju inte många något emot, så länge hästarna inte står där för länge eller ofta.

Kan inte låta bli att hålla med dig i denna frågan.

:angel:min ponny har varit inne i köket. Skulle bara se hur hon reagerade. Fick en bekräftelse, bra lynne. Nosade och petade på allt. allt som allt, kanske fem minuter. Ingen skada skedd. :angel:

Men jag är emot spiltor också, så det beror nog mycket på det! :p

Tack :bow: Antar du menar linfrågan?

Hon överlevde? :O
Kom på en anledning att inte ha dem inomhus på vintern, btw.. temperaturskillnaden. Kan inte vara bra att ta in och ut dem mellan 22C och -1 till -10C så ofta. Men på sommaren borde det inte vara några problem att ha häst inne istället för i stall.. gäller ju bara att ha ett hästsäkert hem och få dem rumsrena..

(delvis KL
Vill fortfarande gärna höra hur det förmänskligar hästen eller skadar den fysiskt/psykiskt att ha den inomhus istället för i box. )

Senast ändrad av en moderator:

Gillar inte heller spiltor.. men tycker inte att de är värre än boxar. Det viktiga är att hästen är ute i stora kuperade hagar mycket.

Tack :bow: Antar du menar linfrågan?

Hon överlevde? :O
Kom på en anledning att inte ha dem inomhus på vintern, btw.. temperaturskillnaden. Kan inte vara bra att ta in och ut dem mellan 22C och -1 till -10C så ofta. Men på sommaren borde det inte vara några problem att ha häst inne istället för i stall.. gäller ju bara att ha ett hästsäkert hem och få dem rumsrena..

(delvis KL
Vill fortfarande gärna höra hur det förmänskligar hästen eller skadar den fysiskt/psykiskt att ha den inomhus istället för i box. )

Sist jag kikade till henne gick hon fullt frisk i hagen på andra sidan vägen.. ;)
Det är nog inte alls bra att ta in demnär temperatur skillnadenär så stor.. De kan nog svettas ihjäl eller få en rejäl förkylning.
OM man lyckas få dem rumsrena ser jag inga större problem förutom pälsfällning och slabb vid mat/vatten skål. Och givetvis förstörd inreding.

Det borde gå att få dem rumsrena.. jag tänker på de blindhästar som finns och som allesammans är rumsrena. Och resten är ju människans problem:P
Men temperaturskillnaden stämmer ju naturligtvis.. i såna fall hade den ju behövt rejäla täcken alltid för att hålla sig varm i hagen, och det är det inte värt. De behöver ju lufta pälsen och få solljus. :3

haha rejäla täcken, de får bli michelin gubbar med luftvärmeväxlare i munnen.

Låter naturligt och bra.. :rofl:
Och så sätter vi dem i löplina istället för hage för att göra det riktigt bekvämt för oss. Då kan vi titta på dem från köksfönstret! :D
:rofl:

Fast jag drömmr fortfarande om en liten shettis som skulle få följa med överallt och se nya saker, och sen vila och leka med kompisar i hagen. x) Men det blir nog aldrig så.
Nu ska jag sova iaf:P Gonatt.

(just ja..löplina handlade tråden om..)

"En shettis som vill ta sig ut gör det hur du än stängslar" - vad det inte så du skrev? Som om det skulle vara omöjligt med vissa shettisar - det stämmer ju inte, har du ett rejält trästängsel med tre rader så tror jag knappast att den gräver sig ut under eller hoppar 1,50m!

jo den shettisen jag skrev om han tog sig ut överallt han grävde sig under staketena...

Nu blir jag väl påhoppad!? Jag har min rymmningsbenägna minishettis i "lina" ibland. Då på ställen som behövs betas av och inte kan stängas med hage. När hon går i "linan" så är jag alltid runt omkring henne och har uppsyn så att hon inte trasslar in sig eller får panik.

Har haft henne så sen hon var ca 1 år, hon går naturligtvis i hage men om jag är ute på gården eller dyl så kan jag ta med henne.

Som jag uppfattar henne så tycker hon om det, får hon longerlinan mellan benen eller på något sätt trasslar in sig så löser hon det själv. Nu har jag en mycket cool minishettis som inte hetsar upp sig för någonting. Hon har aldrig blivit rädd för något och då menar jag allt på dom här 4 åren jag haft henne. Naturligtvis så är det en häst och dom är flyktdjur så visst kan det hända att hon tycker att det är dags att fly.

Då ser jag det som en större säkerhetsrisk att ha en rymmningsbenägen häst (min är periodare:o) i en hage och den rymmer hela tiden och då kan var som helst hända: dom kan få med sig dom andra i hagen och då brukar det bli livat på byn, typ rally och springa då ofta naturligtvis ut på vägen o s v.

Min "pärla" är så självständig att en av alla gånger hon rymmde så hittade vi inte på henne på över 6 timmar! Då blir man rädd, hon hade ingen tanke på att gå hem utan tyckte livet var en fest att upptäcka världen alldeles själv.

Åter då till ämnet ska man ha sin häst i "lina" så ska det vara en häst som kan gå så och naturligtvis på bästa säkra möjliga sätt.

Vi som har rymmande shettisar har förmodligen provat allt inom att stänga en hage så att dom inte ska kunna rymma, för det är ju det sista man vill!! Jag kan nu bara tala för mig själv och jag har gjort allt i min makt och med pengar att stänga hagen så att shettisen inte kan ta sig ut!!

Du kan nog inte ana hur påhittiga dom är, jag stängde min hage med 8 trådar med 1 dm mellanrum nerifrån marken naturligtvis då med el på men nog allt tog hon sig ut:crazy: Hon tog sats och slängde sig rakt igenom hela "skiten" och vips så var hon ute igen...

Kommer nu inte ihåg hur jag fick tillfällig bukt med den omgångens rymmningar. Rymmer ur hagen har hon alltid gjort periodvis.:cry:

jo den shettisen jag skrev om han tog sig ut överallt han grävde sig under staketena...

Mer mat i hagen kanske?

Vad gäller lina så när jag var liten gick ponnyerna ibland i 'löplina', för att beta av på ställen som var utanför hagen men inte gick att klippa. Absolut inga problem och inga skador under alla år, men det var ju begränsade perioder, och under uppsikt de gick där. Det är inget jag skulle våga prova med varken fbldonnan eller arabvalacken, däremot är jag helt övertygad om att welshåringen skulle klara det galant, men jag känner inget behov av det.

*KL*
En annan sak. De hade väl bara en häst? Inte något sällskapsdjur till den?
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18