Får man verkligen ha hästen i lina??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Catthhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 10 528
Sv: Får man verkligen ha hästen i lina??

Reagerade också på att ponnys stod i lina på gården.

Med risk för att bli påhoppad så kan jag erkänna att jag haft min nordsvensk fast i en betongklimp(under marken) där en ögla stack upp, varifrån jag hade en lina - med ett balband - fast i hästens grimma. Då betade han vår runda gräsmatta som är ~6 m i diameter (ca 15 min.) och jag satt självklart och höll honom under uppsikt. Hans kompisar stod i hagen alldeles intill. Han är en trygg häst, men balbandet hade jag "utifall att", det gick bra det TVÅ gånger jag hade honom så.
Sen blev jag tveksam och lade upp ett stängsel med tillfälliga plastpinnar och elsnöre runt gräsmattan istället :)

Men nej, inget man skulle ha som permanent lösning, vilket fallet verkade vara i TV programmet....

Jag såg de där idag på repris tv 3. de ser ju inte ut som h*n lider av det, men den kanske är riktig lång den där linan iaf :D

det var inte maten han skulle ut till utan han skall ut till stona.... är hingst!

Har man inte ekonomisk möjlighet att stängsla in sina djur på ett vettigt sätt så att de inte rymmer så ska man heller inte ha häst.

Det gäller även shettisar, som många verkar tro inte har samma behov som andra hästar.

Jag har rätt hyfsad erfarenhet av shettisar och har som sagt f n tre i stallet och jag hävdar att har man rejäla staket så kan de inte trycka sig igenom...

Hmm...här fattas det hingsterfarenhet...jag har haft tre Houdini pojkar och jag har FEM trådar (vargskydd) med värsting aggregat...vill dom ut så kommer dom ut....jag lovar.
Ursäkta TS det handlar ju om löplina.
Zab...du är störtskön:bow:

Är jag? :confused: Driver du med mig nu? O_o''

(söt avatar..x) kattuggla?)

Senast ändrad av en moderator:

Hmm...här fattas det hingsterfarenhet...jag har haft tre Houdini pojkar och jag har FEM trådar (vargskydd) med värsting aggregat...vill dom ut så kommer dom ut....jag lovar.
Ursäkta TS det handlar ju om löplina.
Zab...du är störtskön:bow:

Nix. Men man får klura lite med de där envisa rymmarna :devil: (Matglada ston av ponnyras kan de med. Ta sats, håll andan, ett, två - tre. Spräng tråden. Man får bara stötar en stund. När det kom ett till stängsel 50 cm efter det andra, och satt ett monsteraggregat som matat ut rejält med ström (tänk stoort aggregat gjort för mycket krävande vegetation, långa stängsel och kossor), så.. var det inte lika roligt längre. Hästen smet dock både före och efter hos sin ägare, här var den många månader utan att göra fler försök sen de dubbla stängslen.
'
Och har man hingst/ar måste man se till att de håller se inne. Om du så ska NÄTA in hagen och gräva ner nätet en bit så de inte gräver sig ut...

NEJ det är inte upp till var och en eftersom det inte är tillåtet:(

Jag har mina shettisar stängslade på vettigt sätt, det jag säger att jag inte har ekonomi att sätta upp trästaket med tre slanor på 8 hektar mark, är jag då olämplig som shettisägare för det?
Jag har haft rymmare o de har gått på både trä, får, taggtråd o elstängsel o ändå lyckats ta sig ut, vad anser du då är lämpligt stängsel, jag bara undrar? Jag har fortfarande inte sagt att jag tycker det är OK att ha häst i lina, för det är det inte, det är förbjudet dessutom.

Ja, taggtråd är då inget lämpligt staket i alla fall. Kan man på Flyinge hålla inne avelshingstar med hjälp av trästaket så kan du nog hålla inne en shettishingst också med hjälp av det. man får bara ha annorlunda dimensioner på det.

Har man shettishingstar så är det ännu viktigare att ta sitt ansvar och se till att hålla dem innanför stängslet. Vi har en granne med undermåligt stängsel som låter sina shettishingstar springa vind för våg. Han brukar skylla på stoägarna häromkring när hans hingst rymmer in till dem! Vi får ringa till honom och säga åt gubbfan att han får komma och hämta sina hingstar, han brukar nämligen inte ens märka att de är borta.

Att det inte skulle gå att stängsla in shettisar är bara nys.

Jag vet också shettisar som varit bundna så utan att skada sig.. men lite av en risk är det ju.
Fast det är väl upp till var och en..
Fast har man dom så så måste man ju ha full koll på dom anser jag.

Man FÅR ha hästen i lina. Har kollat detta.
En som bor här i närheten har sin shettis i lina några timmar per dag och dom hade kollat med djurskydd o det var ok.
Den shettisen rymmer hela tiden om den går i hage så det är enda sätten för den att få vara ute !!

Det enda jag inte provat ännu är en heltäckande "mur" runt hagen ex av betong el heltäckande trä.:o Tänker inte prova med det heller. Sen har jag provat med allt! Vill dom ut = så tar dom sig ut.

Det enda jag inte provat ännu är en heltäckande "mur" runt hagen ex av betong el heltäckande trä.:o Tänker inte prova med det heller. Sen har jag provat med allt! Vill dom ut = så tar dom sig ut.

japp det gör de ok om man kanske lägger ner nät på backen o sen en 4 meter högt solit staket men vad är inte risken att de fastnar i nätet då?

nej han står så fint i sin lina utan att skada sig. djurskyddet har inte sagt nåt om det och de har uppsikt på han.

Att det inte skulle gå att stängsla in shettisar är bara nys.

Jag har ett staket som ingen shettis tar sig igenom. Trästaket, 3 brädor, 150 cm högt och klätt med svetsat, galvat nät med 20 mm maskor. Det nätet är också 150 cm högt. Inget tar sig igenom. Synd att din granne inte har sådant staket.

Fast egentligen... varför är det inte tillåtet? Man får ju ha hundar på det viset, det tillåter rörelsefrihet i viss mån (betydligt mer än box eller spilta iaf) och är det bara rätt uppsatt finns ju inte mycket skaderisk?

Har inte sett programmet eller så, bara min första tanke.

Jag är inte säker på att du får ha en hund så heller. Linan måste sitta så att hunden inte kan snärja in sig.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka