Får man verkligen göra så? -bild-

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får man verkligen göra så? -bild-

Jag tycker faktiskt att det är så, Alla uyom ngn av alla mina vänner mockar inte själva, de anmäler sig int tilll tävlingar själva, betalar inget själva, "Mamma fixar, pappa fixar" o får ponnyer för hundratusentals kronor som de sedan rider på lokal tävling

Så är det här nere i af!!

förlåt för knaplån, TS:cool:

Och? VARFÖR bry sig?
jag är så trött på alla missunsamma människor! Om föräldrarna vill hjälpa ungarna, fine. Om ungen tävlar en ponny för 100.000 på lokal nivå som föräldrarma betlat, vad spelar det för roll för dig personligen?
Om dina föräldrar erbjöd sig att göra allt detta, skulle du tacka nej då? Troligen inte.
Barnen kommer troligen iaf lära sig att mamma o pappa inte alltid finns till hands.

A- Trött på avundsjuka

Snälla, kapa och förstör någon annans tråd.
Här handlar det inte om bortskämda barn, utan om användandet av gramantygel.

Men vad i h*lvete!! :eek: Kan NÅGON förklara för mig varför alla dessa ponnys på tävling har skarpa bett och liknande??

Jag tycker faktiskt att det är så, Alla uyom ngn av alla mina vänner mockar inte själva, de anmäler sig int tilll tävlingar själva, betalar inget själva, "Mamma fixar, pappa fixar" o får ponnyer för hundratusentals kronor som de sedan rider på lokal tävling

Så är det här nere i af!!

förlåt för knaplån, TS:cool:

det där känner faktiskt jag också igen. När jag red ponny var det bara jag som mockade, anmälde till tävlingar, fixade med vacciantioner och skoningar. Mina kompisar hade ingen aning om när de skulle tävla/träna osv....fast samtidigt ska man inte dra alla ponnyryttare över en kam. Det finns minst lika många ponnyryttare som är väl insatta i ALLT som har med sin/sina ponnyer att göra:)

Nu har jag fått svar från ridsportsförbundet.

Hej!

Man får ha hjälptygel på framridningen, men inte på framhoppningen när det gäller ponnytävlingar, men det skall ju vara en hjälp till den vanliga tygeln, inte i stället för! Jag tycker inte att man bara kan ha en sån här hjälptygel när man inte har en vanlig tygel. Hjälptygeln skall man ju kunna ta av och sedan fortsätta med framhoppning!!!!!!!!!! Det går ju inte i detta fallet. Sen tycker jag att det är väl skarpt att sätta tygeln i deltat. Om jag skulle ha sett detta skulle jag ha diskuterat med ryttaren/föräldrarna och uppmanat att flytta hjälptygeln och hämta riktiga tyglar också.

Det är inte lätt att luta sig på TR i detta fall men från djurskyddssynpunkt kan man nog ingripa.

I förslaget till TR-ändringar 2008 är alla hjälptyglar (utom martingal i löpande ringar) förbjudna vid all ridning på ponnytävlingar och för unghästar upp till och med 6 år.

Mvh/

Bengt Sånesson
Ledamot tävlingssektionen
Överdomare

Bukefalos tackar för svaret, och tolkar det som att i vissa fall får sunt förnuft väger mer än otydliga paragrafer.
Jag tycker också att ändringsförslaget låter väldigt bra.
:bow:

tycker också att det låter bra med den ändringen..hoppas den genomförs också:)

Så i Småland finns det alltså inga barn och ungdomar som sköter sina ponnyer själva? Tänka sig, jag ser dagligen motsatsen. Har så gjort under hela min uppväxt i Östergötland också.
Visst finns det de som har föräldrar som hjälper till men det behöver inte vara fel. Man kanske har just den arbetsfördelningen.
Jag är inne på Tajgers linje, du ser vad du vill se.

Jag bor i småland och tävlar ponny. Har aldrig ridit ponnyn förutom på tävling och i stallet har jag bara varit några få ggr (för att hälsa på kompisarna) all markskötsel sköter föräldrar och anställd hästskötare. OBS SKÄMT!

Här omkring vet jag ingen som inte tar hand om sin ponny själv och det finns knappast bara hundratusenkronorsponnyer här :crazy: Finns hur mkt gulliga och duktiga ponnyryttare som helst, tyvärr är det dom få som inte är det som man kommer ihåg...

Delvis KL.

Jag är facinerad av att ni på min teckning kan se att det är en ponny värd 100 000 som ryttaren själv inte mockar till. Jag är nog talangfullare än jag trodde!

Jag tycker det var ett vettigt svar, gillar också att dom faktiskt har på förslag att förbjuda alla hjälptyglar på ponny (förutom martingal då) Klarar barnen inte av sina ponnyer så kanske dom inte ska ut och tävla...

såg inge skönt ut för hästen de där.. =/ intressant att du fick svar. Hoppas att dom genomför det förslaget som hon skrev!

Delvis KL.

Jag är facinerad av att ni på min teckning kan se att det är en ponny värd 100 000 som ryttaren själv inte mockar till. Jag är nog talangfullare än jag trodde!

haha ja det måste du vara då juh ;)

Ja du, visst är det förvånansvärt vad folk kan se utifrån en bild?

Intressant svar :idea:
Hoppas nu att TR-ändringen går igenom. För det är ju faktiskt för hästarnas bästa. Klarar man inte av hästen utan hjälptyglar så är man inte redo att ge sig ut på tävling.

Ishmanda - Som rider ett vilddjur på hackamore men UTAN hjälptyglar.

Så i Småland finns det alltså inga barn och ungdomar som sköter sina ponnyer själva? Tänka sig, jag ser dagligen motsatsen. Har så gjort under hela min uppväxt i Östergötland också.
Visst finns det de som har föräldrar som hjälper till men det behöver inte vara fel. Man kanske har just den arbetsfördelningen.
Jag är inne på Tajgers linje, du ser vad du vill se.

Självklart finns det det, men de e int så många som tävlar som gör det, ..Att det sen finns barn som har små hästar att rida på i skogen vet ja inget om... Jag har mycket kontakt med ungdomar på ponny ,, räknar mig därtill(16 år) o sanningen är att många är bortskämda..
Ja e en av få som sköter allt själv, betalar stor del av vad det kostar.. osv...

De som tävlar är oftast bortskämdare än de som int gör det....Men undantag o en större minoritet finns alltid!

Eftersom det är barn som rider ponny är det bara löjligt att diskutera vem som betaler. Vad har en 12-åring för pengar att betala med?

Bara i min absoluta närhet (ca 200 meter från mitt stall) finns iaf 5-6 stycken barn/ungdomar som tävlar ponny. Samtliga sköter sina ponnyer själva med viss hjälp av sina föräldrar.
Den äldsta av dem, som precis fyllt 18 år, får hjälpa till att betala för träningar och tävlingar så hon brukar jobba extra på helgerna.

När jag själv var yngre och tävlade ponny tillsammans med mina kompisar tog jag hand om mina egna hästar och ponnyer själv. Mina föräldrar betalade och följde med på tävlingar och dylikt men ansvaret för den dagliga skötseln låg hos mig.

Dina generaliseringar är för övrigt enbart fåniga.

KL

Funderar på vad man menar med bortskämd?
Hur ska en minderårig få ponnyn till tränings o tävlingsplatsen utan en förälder som skjutsar?
Hur ska en minderårig betala foder, stallplats, vet, försäkring o skoning, utan att stressa ihjäl sig genom att jobba extra på kvällar o helger o dessutom gå i skolan o göra bra ifrån sig?

Jag tycker däremot att det är klart att ungen ska sköta ponnyn själv o inte tvinga mamma/pappa att mocka, sadla, tränsa, släpa hinder osv. Däremot är det ju snällt av föräldern att HJÄLPA TILL, är det att vara bortskämd - att få frivillig hjälp av föräldern???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III