Får man verkligen göra så? -bild-

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får man verkligen göra så? -bild-

Var på tävling igår, och såg något som var helt nytt för mig.
Och jag är ganska skeptisk till att det är tilllåtet att göra så på ponnytävling. (tror inte direkt att man får göra så framhoppningen på en hästtävling heller i och för sig)
Dessvärre hade de ändrat till vanliga tyglar och utan inspänning när överdomaren kom ut...

DSC_0051_liten.jpg

Det är alltså enbart en gramantygel som sitter i deltan till bettet och i sadelgjorden.

ser läskigt ut!

Självklart finns det det, men de e int så många som tävlar som gör det, ..Att det sen finns barn som har små hästar att rida på i skogen vet ja inget om... Jag har mycket kontakt med ungdomar på ponny ,, räknar mig därtill(16 år) o sanningen är att många är bortskämda..
Ja e en av få som sköter allt själv, betalar stor del av vad det kostar.. osv...

De som tävlar är oftast bortskämdare än de som int gör det....Men undantag o en större minoritet finns alltid!

Oj, vad duktig du är då! Som både sköter skolan och jobbar för att kunna betala för din häst. Heja dig, vad jobbar du med, skulle vilja att min dotter också kunde gå i skolan och jobba så hon kan försörja hästen själv.

Eftersom det är barn som rider ponny är det bara löjligt att diskutera vem som betaler. Vad har en 12-åring för pengar att betala med?

då är det barn och jag!!!:angel:
Räknar mig inte som barn längre då jag är 23 år, men ponny rider jag, C-ponny dessutom...:rofl:

skämt åsido, jag håller med dig....

Håller med!
Nog kan även ponnyryttare ta egna initiativ, både bra och dåliga! Och inte allt för sällan så har de ju föräldrar som inte själva rider, och då är ju ryttaren faktiskt mer kunnig än föräldern.

Delvis KL.
Jag är facinerad av att ni på min teckning kan se att det är en ponny värd 100 000 som ryttaren själv inte mockar till. Jag är nog talangfullare än jag trodde!
:D :D

Dessutom, OM det är så att ponnyn i fråga kostar 100.000:- lapp och föräldrarna sköter markservicen så är det ju inget fel med det tycker jag.
Jag tycker det är kul när föräldrar har råd att köpa fina hästar till sina barn, bara att gratulera att de har råd!

Vad de menar med bortskämd tror jag helt enkelt inte har med bortskämdhet att göra, de som använder ordet bortskämd är helt enkelt GRYMT avundsjuka!
Avundsjukans fula nylle syns överallt! ;)

Jag tycker faktiskt att det är så, Alla uyom ngn av alla mina vänner mockar inte själva, de anmäler sig int tilll tävlingar själva, betalar inget själva, "Mamma fixar, pappa fixar" o får ponnyer för hundratusentals kronor som de sedan rider på lokal tävling

Skulle kunna peka ut en sån ryttare här nu direkt iaf. Alltså, ponny för 100 000 och tävlar lokalt.

Så visst finns det. :smirk:

och fö... Vad spelar det för roll?

Det är väl jättebra om föräldrarna har råd att köpa en duktig ponny till sina orutinerade barn?

Jovisst, men tänk dig att det är en skitgrym ponny som hoppade medelsvår med ryttaren innan och har kapacitet för mer, och tjejen tävlar den på LD banor.

Det tycker jag känns lite onödigt för en sån fin ponny iaf.

Vadå onödigt? Det är då en läromästare. Det är ju jättebra för tjejen som nu har honom, då kan hon lära sig och komma upp i klasserna.

Avundsjukan lyser starkt i ditt resonemang.

Om det är en läromästare är det ju jättebra, men det är ju inte alltid det är en snäll&trygg ponny.

Vaddå avundsjukan? :crazy: Jag skulle inte ens vilja ha en sån häst. Jag har varken råd eller lust till det, jag trivs bäst med en ponny som inte kan så mycket.

Om det är en läromästare är det ju jättebra, men det är ju inte alltid det är en snäll&trygg ponny.

Vaddå avundsjukan? :crazy: Jag skulle inte ens vilja ha en sån häst. Jag har varken råd eller lust till det, jag trivs bäst med en ponny som inte kan så mycket.

Men vad bra, sitt du där men din ponny som inte kan så mycket och låt de som vill och har råd skaffa en ponny som kan mycket, det är väl för tusan inte ditt problem vad folk skaffar för ponnier/hästar, sluta bry dig!

Då är jag en sådan förälder.

Mina barn har en liten ponny som tidigare har tävlat stort (hoppning). Denna har mina barn som "äkta" läromästare. Vår lilla pärla älskar att vandra runt med mina små älsklingar i paddocken. Ännu så länge klarar de bara att skritta själva, i traven behöver de bli ledda.

Det händer att jag mockar åt mina glyttar ibland när de inte orkar. Det händer att jag även hjälper mina barn med att borsta lite eller något annat. Jag betalar också allt.

Fyyy, på mig!!! Varför gör jag så mot mina barn och deras lilla häst. Elaka mig!!! Fast, jag tycker det är roligt och kommer därför att fortsätta.

Senast ändrad av en moderator:

Det är klart jag låter dom göra det. Jag springer ju inte ut och hindrar dom precis. Men jag tycker vad jag tycker.

Jag tycker det är jättebra att du skaffar en fin läromästare till dina barn som dom kan lära sig rida på.

Men jag menar fortfarande inte så. Om det tex är en inte så gammal ponny som är ganska het och svårriden. Då kan det lätt bli fel.

Jag tycker det är jättebra att du skaffar en fin läromästare till dina barn som dom kan lära sig rida på.

Men jag menar fortfarande inte så. Om det tex är en inte så gammal ponny som är ganska het och svårriden. Då kan det lätt bli fel.

Det håller jag med om. Men, denna ponnyn hade också haft en del kvar att ge på tävlingsbanan om den fått "rätt" ryttare. Jag vet också att det finns dem som är läskigt avundsjuka på mina barn och tycker det är för ... att de har en så fin ponny som läromästare.

Man måste vara försiktig med att döma barn hur som helst och vara riktigt försiktig så att det inte är ens egna avundsjuka som talar. Jag blir så ledsen när mina barn, eller andras, blir utsatta för detta. Jo, vi är lyckligt lottade som kan ge våra barn en bra ponny. Men, det är inte gratis för våra barn heller. De har tex föräldrar som jobbar väldigt mycket och de måste avvara andra saker i livet.

Men varför är det automatiskt fel om att rida bara lokal tävling om man betalt sexsiffrigt för en ponny? :confused:

Lyckost dig som har glada barn, och lyckost dina barn som har en förälder som deltar i deras intresse! Och dessutom tycker det är kul!

Jag skulle nog känna mig lite grym om jag var den förälder som så många i den här tråden verkar tycka är idealet. Alltså en förälder som låter barnen sköta all markservice med hästen alla dagar i veckan året om. Usch så slitigt för de barnen, då kan de ju inte hinna med NGT annat än hästen! Bra sätt kanske att döda hästintresset om det är det man vill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka