Får man verkligen göra så? -bild-

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får man verkligen göra så? -bild-

Jaja, vi har delade åsikter iaf. ;) Inget man kan göra åt. :D

Ja det är väl frågan om det räknas som graman eller om det bara är "vanlig" tygel.
Jag tycker att det är hemskt om det skulle vara tillåtet.
Och mest skrämmande är väl att många verkligen försöker kringgå TR.

Det var en bild på en mörk ponny, man såg inte vem ryttaren var. Du kan väl se på det Snuffsan fixat hur det såg ut?

Grejen är ju inte att hänga ut den lilla ryttaren...

Jag har ritat direkt på fotot, det finns alltså bara en anledning att man vill se fotot, nämnligen för att avslöja vem det är. Jag tror ni ska ligga lågt med sådana inlägg, jag ritade och Blueberry bytte ut bilden så tråden ska få leva kvar. Blir det jakt på vem det på fotot är så kan jag garantera att moderatorerna hugger tråden direkt.

Endast en gramantygel :eek: Oj, såg inte så trevligt ut för ponnyn det där.
Tävlade själv i lördags och ett ekipage hoppade på framridningen med inspänningstyglar. Hästen hade inte en chans att använda sig av sin kropp när den hoppade och då blev ryttaren arg på den för den hoppade så "ryckigt" :crazy:

Graman kan kanske vara en hjälp i en erfarens ryttares händer, själv tycker jag det är roligare att kunna komma åt hästen utan så jag vet att det är jag själv som rider den så.

btw, vad snyggt du kan rita i paint ;) (eller om det är Snuffsan som har gjort den.)

Senast ändrad:

Jag tycker inte att detta borde vara tillåtet, men ska man se efter hur det står i TR så står det ju bara att graman är tillåtet på framridning ej framhopning. Ingenting om hur gramanen ska spännas, vilket är väldigt konstigt, eftersom man kan få såna här varianter då. Jag tycker att graman borde vara helt förbjudet på ponnytävlingar, och även förbjudas vid framhoppning på hästtävlingar. Är ponnyn så svår att man måste rida fram den med graman, hur går det då när man hoppar, för då får man ju inte ha gramanen på? Eller har man bara gramanen för att den ska kröka på nacken? Men vad vinner man på det på en tävlingsplats? Ska bli spännande att höra vad förbundet svarar...

kl

Men fyfan :crazy: Undrar vad ryttarens tränare/föräldrar tänker med. Hur styr man om man har gramanen sådär föresten? Kan ju inte vara helt lätt.

FDet borde ju inte vara tillåtet att rida utan tyglar!:confused:
Fast tror inte det tår ngt om det i TR men annars får vi väl sew till att de gör sdet!
borde int gå att rida såhär, du kan ju inteha ett stöd på tyglen, du kan inte styra, eller bromsa förän ponnyn går bakkom....o på en lokal LD!:o:devil:

Jag tror att denna ryttaren är väldigt bortskämd o att det är föräldrarna som sett till detta, tycker att ponnysporten börjar gå överdrift o det är det föräldrarna som ser till!!!

Tacka vet ja hästtävlingar, där de flesta rider på ett bra sett utan en massa grejor...även de i min ålder..14-18 år som kunde ha ridit ponny!!

Bortskämd? Vet du vad ordet bortskämd betyder? Och varför är man bortskämd för att man inte vet hur man hanterar en graman?

Jag är så trött på att alla ponnyryttare enligt Buke är så "bortskämda".

Den vanligaste anledningan till att det blir så här fel är att flickan har en för het ponny, har haft problem med att den sticker med henne. Någon säger: "Jag tycker ni ska sätta på en graman, det funkade på vår heta ponny. Rid fram med graman, du kan låna en av oss så kan ni testa på tävlingen på lördag. Fäst i sadelgjorden, genom bettringarna och så blir det liksom som tyglar."

Den som lånar ut gramanen har ingen tanke på att flickan har pelhamstång med delta och att varken flickan eller föräldrarna har en susning om hur de ska göra.

Varken föräldrarna eller flickan har en aning om hur man hanterar en graman. Och flickans tränare har inte en aning om att de fått det goda rådet om graman. Vilket gavs i all välmening av en lika okunnig.

Jag tror alltså inte alls att det i de flesta fall handlar om något man lärt sig eller ett sätt att komma runt TR-regler osv. Det finns inga fördelar med att rida så här. Man får en extremt osvängbar ponny som tappar bjudning, man måste hålla på och byta tyglar mellan framridning och framhoppning.

Vill man rida med graman utan att få diskussioner så hade man naturligtvis haft en vanlig tygel i som man bara lät hänga. Vilket man tyvärr ser ibland och som är helt enligt TR.

Äh, det förstår du väl att alla som har en ponny och dessutom tävlar på den är så bortskämda att de inte kan mocka en box och inte sadla upp sin ponny själva :angel:

asså jag har en het ponny som blir stressad när jag tävlar och jag har graman på henne på framridningen bara för att hon ska sänka sig och tänka på nåt annat. det funkar bra och när man kommer till framhoppning har man en lugn och fin ponny. men man ska inte använda graman om man inte vet hur man gör

Äh, det förstår du väl att alla som har en ponny och dessutom tävlar på den är så bortskämda att de inte kan mocka en box och inte sadla upp sin ponny själva :angel:

Jag tycker faktiskt att det är så, Alla uyom ngn av alla mina vänner mockar inte själva, de anmäler sig int tilll tävlingar själva, betalar inget själva, "Mamma fixar, pappa fixar" o får ponnyer för hundratusentals kronor som de sedan rider på lokal tävling

Så är det här nere i af!!

förlåt för knaplån, TS:cool:

Jag tycker inte heller det är ett lämpligt sätt att rida, men jag är mkt nyfiken på vad ryttaren vill uppnå med den "betslingen"?
För det måste ju vara ngn idé att det ska fungera på ett visst vis.

Det brukar kallas "selektivt seende". Du ser det du vill se. De flesta i min omgivning hjälper inte barnen på det viset. Barnen sköter sina ponnyer själva, de flesta är inte 100 000-kr-ponnyer, de tävlar upp till regionalt, någrå är och nosar på nationellt. Visst finns det ytterligheter också, men det är inte den stora massan.
Ursäkta utsvävning från ämnet.

Så i Småland finns det alltså inga barn och ungdomar som sköter sina ponnyer själva? Tänka sig, jag ser dagligen motsatsen. Har så gjort under hela min uppväxt i Östergötland också.
Visst finns det de som har föräldrar som hjälper till men det behöver inte vara fel. Man kanske har just den arbetsfördelningen.
Jag är inne på Tajgers linje, du ser vad du vill se.

ofta är det så att när barn (nu vet jag iof inte hur gammal h*n är) rider runt med alla dess möjliga hjälptyglar / kombinationer så är det som du sa, det är tränare/föräldrar m.m som har hittat på det ...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 690
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka