Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
luspudel skrev:Men hur reagerar du då om du frågar en sådan som mig och får till svar:
"jag vill inte vara så personlig med dig. För mig är det ett stort filosofiskt och personligt ämne att diskutera. Jag kan diskutera familjebildning i generella termer utifrån det samhälle vi lever i, men huruvida jag och min man diskuterar saken - det har du inte med att göra."
.
luspudel skrev:Alltså, för att inte låta som en fullständigt asocial typ, så är det nog så att jag egentligen bara är väldigt kräsen på samtalsämnen. Jag vill diskutera intressanta saker såsom behov, företeelser, idéer eller filosofi och politik.
Dessa ämnen gör sig oftast bäst på en mer generell nivå, det blir pyttigt med: "jag tycker si eller så och min granne tycker si eller så". den nivån tråkar ut mig. Sedan kan man ta ett personligt exempel kanske, men lyfta det till en mer allmängiltig nivå.
.
Silverkedjan skrev:Jag tycker det är besvärligt kallprat när jag inte får säga det jag tänker och fråga det jag verkligen undrar.
Visst KAN man prata på det sättet, men jag väljer inte sådant umgänge frivilligt. Opersonligt prat får man ju nog av ändå tex på jobbet.
Det här exemplet handlade ju om VÄNNER.
ABSOLUT!Inte_Ung skrev:Men visst är ämnet intressant.
Som en ren existensiell historia.
Vad vill vi med våra liv?
Och varför då?
Kalaspinglan skrev:Får man fråga? Det är ju så himla känsligt, och egentligen så spelar det ju ingen roll?
luspudel skrev:Men min uppfattning om människor som frågar lite sådär; "jaha, och när är det dags för er då?" De är sällan intresserade av djupare resonemang, utan vill bara ha info att kunna förmedla vidare...
Men jag undrar så varför detta är så känsligt för dig då?Mia_R skrev:Helt ärligt så blir jag så trött på att folk lägger sig i sånt som inte angår dem.
Det är frustrerande att man förväntas yngla av sig som en frögurka bara för att man råkar vara ihop med någon. Det är frustrerande att förväntas skaffa barn för någon annans skull än min egen. Det är frustrerande och irriterande att utomstående tar sig rätten att ha åsikter om mitt barnalstrande, eller avsaknaden därav. Det är förbannat jobbigt att bli tjatad på om barn när man är 16-17-18 år gammal och inte ens gillar barn. Det är skrämmande att det tjatas om barn när man lever i ett skitdåligt förhållande med en man som har en 13-årings mognad. Det är irriterande att andra ska lägga sig i min planering, när jag redan har klart för mig när och framförallt OM.Inte_Ung skrev:Men jag undrar så varför detta är så känsligt för dig då?
I exets förgurkefamilj var det aldrig bara en fråga. När min nuvarande svärfars sambo frågade, då var det just bara en fråga, för att hon var orolig för att vi skulle gå för fort fram med tanke på vår nuvarande situation ekonomiskt och bostadsmässigt. Vi diskuterade saken ingående så hon vet precis var vi står, varför hon inte behöver fråga igen.Inte_Ung skrev:Men betyder verkligen alltid frågan just det?
Kan den inte vara bara just en fråga?
Ett hus är inte livsavgörande, ett hus kan man sälja. Påträngande frågor och avsaknad av respekt för mitt "nej" får mig att vilja kräkas oavsett vad de handlar om.Inte_Ung skrev:Som om någon inte skall skaffa hus. t.ex.
Då så börjar ju många gå på om hur bra det är med hus.
Men det får man väl fråga, eller får man inte?
Det är väl det där med att gå på som är fel, inte just att fråga?
Inte_Ung skrev:Jo men där har ju du en fördel framför andra.
Dels så är du DOKTOR, och sådana får fråga sådant.
Och dels så har du själv ett ICSI barn.
Sedan så beror det ju på HUR man frågar också.