Sv: Får man fråga, egentligen...
Kalaspinglan skrev:
Tanken har slagit mig en miljon gånger, även om jag inte har med det att göra. Ska inte de skaffa barn? Kan de inte få barn? Vill de kankse inte ha barn alls? Jag har undvikit att fråga, för som jag sa tidigare så har jag egentligen inte med det att göra, samtidigt som jag faktiskt vill veta.
/.../
Får man fråga? Det är ju så himla känsligt, och egentligen så spelar det ju ingen roll?
Men om du inser att du inte har med det att göra, varför vill du lägga dig i då? OM de vill ha barn, men inte kan få - kan du erbjuda dem någon hjälp kanske? Eller om de inte vill ha barn, skall du då bidra på något annat sätt?
Jag låter nog lite provokativ, men själv har jag väldigt svårt för frågor som är bara... ähum... nyfikna. När någon frågar något, utan att egentligen vilja bidra med något.
Om jag frågar dig hur du mår när du är gravid, så är det för att jag kanske kan erbjuda hjälp av något slag. Om jag frågar I_U varför hon resonerar så dumt, så är det kanske för att jag vill förstå henne bättre och få till en bättre debatt. Eller om jag frågar min granne om de skall åka på semster i år igen, så är det förmodligen för att jag isåfall tänkte erbjuda att vattna blommorna i år igen. Om inte - nej, då får frågan utebli.
Jag försöker att undvika att ställa frågor som jag själv inte vill ha. Jag hatar nyfikna frågor. En sak är om personen frågar av omtanke och jag
vet det. Då kan jag fördra frågan.
Jag har fått frågan om vi skall skaffa barn av flera och jag blir alltid illa berörd. Jag brukar svara svävande att "det vet man aldrig" eller liknande, bara för att tråckla mig ur en känslig fråga. Det är inte det att jag inte kan bli gravid, jag tycker bara att andra kan sköta sitt barnalstrande, så sköter jag mitt.
De vänner jag har som inte skaffat barn trots alla materiella förutsättningar har antingen
1) talat om varför de inte vill ha barn alldelels av sig själva, utan att jag frågat eller
2) aldrig sagt något och jag antar därför att de inte vill prata om det. Eller så inser de att det är det bästa för dem, så bra då, tänker jag...
DESSUTOM förstår jag inte varför man skall behöva få frågan? Det är väl egentligen mer befogat att diskutera varför många par väljer att skaffa barn?
Varför vill du ha barn, tex. Kalaspinglan? Vad hoppas du på med ditt föräldrarskap?
Sådant kan vara mycket givande att diskutera då vi har många olika funderingar om det här med familjebildning, barnuppfostran osv.
Ett icke-beslut blir aldrig lika intressant. Jag menar- varför valde du inte att bli astronaut? Varför valde du inte att köpa en katt istället för en hund?
Nej, fram för mer konstruktiva frågor. Dina bekanta berättar förmodligen om de inte kan få barn och gärna vill ha barn, om förtroendet mellan er är det rätta. Du kan ju börja med att göra som I_U föreslog; berätta att du hoppas mycket på ditt nya liv som mamma och att det inte skall påverka era goda relationer negativt. Blir du personlig, så kanske de också blir det?
Jag har nog iofs extremt hög integritet för jag berättar inte ens för människor jag har förtroende för om jag är gravid. Jag tycker hela graviditetsgrejen är ytterst privat, men jag vet att vi är väldigt olika på den punkte också. Vissa vill inget hellre än att ALLA skall veta, helst innan bebisen knappt är tillverkad.
Så, förstår du hur jag tänker? Visa lite takt och bry dig inte så mycket. Bjud på det du vill berätta och vänta och se. kanske vill de också berätta - om de känner att det du ger är genuint och lite mer på djupet.