Men vart får du ifrån att tonåringen skällde ut ridläraren? Eller att anställda skäller ut sina chefer så kollegorna måste rädda chefen?? Det står ju ingenting om det, eller har jag missat något? Står ju att ridläraren var med i snacket och till och med skrattade åt det i början, men bad tonåringen tänka på sitt beteende också.
sitter och pratar med en ridlärare på en ridskola i cafeterian. Dottern är väldigt upprörd och”härjar”, skriker emellanåt. Mamman har samma jargong men väljer sina ord. Från dottern kommer mycket svordomar och hårda ord och med en otrevlig jargong.
Jag uppfattade det som att en tonåring härjar och svär mot en ridlärare i ett café. Mamman har också en hård och högljudd ton, (de är missnöjda med ridlektionen? fick fel häst? Fick inte tävla?) ridläraren försöker dämpa det hela och försöker avväpna situationen med skratt men misslyckas.
Om två personer härjar högljutt och svär mot en tredje person som nervöst skrattar och försöker dämpa så uppfattar jag det nog som att de två som är högljudda har ett problem som de vill att den tredje ska lösa nu, den tredje kan inte lösa problemet/har lovat lösa det men är inte snabb nog/har lovat lösa det omedelbart men är inte ursäktande nog för de skrikande personerna.
Det var så jag uppfattade situationen.
Så då med anställda tänker jag en liknande situation, tex den anställde härjar och svär och skriker på kafferasten på jobbet där alla är med, för chefen har gjort något fel/uppfattas ha gjort något fel. Hen är ekonomichef är ansatt, försöker avväpna och hålla sig från liknande tonläge pga omgivningen.
Jag kan ju såklart tolkat inlägget från ts helt fel.
Det är ju såklart möjligt att de sitter och klagar på hästen eller något och ridläraren pratar om hur dum X är medan tonåringen och föräldern håller med och härjar och skriker och svär om hur dum hästen X är. Det känns kanske på gränsen till värre.
Då är väl alternativet på jobbet att chefen sitter och klagar på kund X och småskrattar och två anställda härjar och skriker och svär med över hela fikarummet. Det känns också på gränsen till märkligt.
Men iofs, erkänner att jag blev nyfiken nu. Var den hårda jargongen riktad mot ridläraren, hästen, ridskolan, kommunen?