vindvissla
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Utan att måla fan på väggen, men er situation låter väldigt likt vår med våra barn.@Vallmo jag tror absolut tester skulle visa på att min son var utanför "normalspannet" så jag försöker ju tänka lite i de spåren också. Att han är efter i sin sociala utveckling och ilskekontroll och behöver hjälp för att klara ut situationer. Han har ju varit såhär sen han var nyfödd och sen har det rullat på. lätt också att jämföra med småbröderna som båda är ganska lugna och nöjda personer.
Viktig poäng.En viktig sak att tänka på är att barn med problemskapande beteende sällan svarar särskilt bra på konsekvenspedagogik. Det gäller både straff och belöning. Då är det oftast mycket bättre att "muta" dvs skapa en god stämning först och därmed en större chans till ett lyckande. Men det sitter tyvärr långt inne hos de flesta av oss, konsekvenspedagogiken är djupt rotad och känns ofta "naturlig".
En viktig sak att tänka på är att barn med problemskapande beteende sällan svarar särskilt bra på konsekvenspedagogik. Det gäller både straff och belöning. Då är det oftast mycket bättre att "muta" dvs skapa en god stämning först och därmed en större chans till ett lyckande. Men det sitter tyvärr långt inne hos de flesta av oss, konsekvenspedagogiken är djupt rotad och känns ofta "naturlig".
Håller med helt!En viktig sak att tänka på är att barn med problemskapande beteende sällan svarar särskilt bra på konsekvenspedagogik. Det gäller både straff och belöning. Då är det oftast mycket bättre att "muta" dvs skapa en god stämning först och därmed en större chans till ett lyckande. Men det sitter tyvärr långt inne hos de flesta av oss, konsekvenspedagogiken är djupt rotad och känns ofta "naturlig".
Vår son är exakt sådär också. En sak i taget är det som funkar. "Läggdags" till exempel måste brytas ner i beståndsdelar och med lågaffektivt bemötande.Har ingen aning om vad som är problemet med just ert barn. Detta funkade på vårt. Han har ADHD med inslag av asberger och språkstörning, väldiga problem med arbetsminnet. Lugn på utsidan, kaos inne i huvudet. Sockerråtta utan dess like. Svårt att förstå det sociala spelet.
Förbered barnet på vad som ska hända. Även lunch eller handtvätt. Om en stund ska vi...nu är det snart dags att...tid kan ju vara extremt svårt för dessa barn att uppskatta så att sätta en klocka och säga -När den ringer så ska du avsluta det du gör (- inte sluta, utan avsluta) för då är det fem minuter till vi ska åka.
När klockan då ringer så ska ni också be barnet avsluta för om en liten stund....
Och ge en instruktion i taget. Inte -När du ätit smörgåsen ska du gå och borsta tänderna och sen packa gympapåsen. Det fick vår lille att fullständigt stänga ner. Och bli arg för att han inte kom ihåg. En sak i taget.
Vår son medicinerar på skoldagar sen ungefär två år tillbaka. Har gjort underverk med skolarbetet och nu när värsta puberteten är över så har det blivit en social kille också.
...
@Luff tack för bra tips, det med en ringande klocka var ju bra, jag har alla tre själv på morgonen och det händer sällan att vi är i tid....
@Lena Furberg det är inget nytt beteende. när han var två skapade jag t ex en tråd som hette "läggningen from hell" där jag var beredd att spänna fast ungen i ett ljudisolerat rum för att slippa välja mellan två-tretimmarsläggningar eller bärsärkagångsunge som rev hela huset. Från han kom ut har han varit såhär. när han var fyra veckor blev han skitarg om han inte fick stå upp i knät hela tiden. sen han började gå har han alltid utforskat allt, vi har fått ha låsta dörrar till alla rum i flera år. potträning tog en evighet då han valde att springa naken och kissa i leksakslådor, på madrasser, på golvet mm. talet var sent men vi tänkte att det berodde på att han var tvåspråkig.
Som svar till någon annan som frågade vad pappan tycker. Han tycker det är minst lika jobbigt som jag, har lite mindre tålamod och faller lite oftare för sonens tjat om nya saker/godis.
Vi har försökt muta också, massor av gånger. Det hjälper sådär. Frågade honom på skolmötet om han tyckte det var en bra idé men det gjorde han inte.
Det behöver ju inte röra sig om saker eller godis. Ge tid o lite extra smörjning. :-) Se till så älsklingströjan är redo att ta på om det ska åkas någon tråkig stans. Vill hen ha hjälp med något som är plättlätt för hen så hjälp i alla fall istället för att bygga en konflikt innan frukost. Ge ett äpple som hen vill ha före lunch för nöjet att ha ett barn som inte är sur vid matbordet för äpplet hen inte fick.@Milosari mer som en omotiverad belöning? hur gör man det utan socker?
Och hur gör man för att syskonen inte ska känna sej orättvist behandlade?
Det finns inget vetenskapligt stöd för att barn blir speedade av socker.Det där med socker har jag också funderat mycket på, han är (precis som jag var) väldigt förtjust i snabba kolhydrater av alla slag. Han kan inte hitta sina skor som står vid fel dörr när han letar men han hittar godis om man så har gömt det längst ner i skruvlådan. hans middag består nästan aldrig av en vettig tallrik mat, han roffar åt sej en halv korv, trycker in den i munnen och studsar sen iväg och hjular eller snask i köket. det är bara så galet svårt att ta bort snabba kolhydrater ur hans kost när han knappt äter långsamma.