Far hon illa?

Sv: Far hon illa?

Inte bara det.

Hon ammar ungen. THC överförs i bröstmjölken. Plus att hon rökte varje dag och tog crack när hon var gravid.

nä... fy jag tycker du gör så rätt.. anmäl!!! jag skulle aldrig klara av att leva med vetskapen att man inte försökte hjälpa dom. Man anmäler ju inte för att vara dum. utan för att de ska få hjälp och det förtjänar alla att få!!!
 
Sv: Far hon illa?

Jag uppfattade det som att dom inte rökte inomhus...alla gör ju inte det. Så OM nu folk väljer att röka utomhus, hur skadar det ett spädbarn då ? Nu läser jag att TS skrev hon ammar, då hamnar det i andra dager. MEN om man INTE ammar samt röker cig, maja vad det nu är man röker, UTOMHUS..HUR skadar detta ett spädbarn då ? Det var nämligen det jag ville ha svar på.
 
Sv: Far hon illa?

Att hon rökte samt tog crack när hon VAR gravid är väl inget som är relevant nu...barnet är ju födt. Resten är mer intressant. Ska du anmäla så är det väl bättre att se situationen som den är NU och inte hur den var då.
 
Sv: Far hon illa?

Jag tycker det är lite knepigt i alla fall... klart jag i din situation också skulle vilja bolla med någon. Men samtidigt som du skrev tycker du inte att barnet far illa idag egentligen och vad är det som säger att det blir bättre av att barnet omhändertas? Det kan ju faktiskt gå illa också, barnet hamnar i ett olämpligt hem och så kanske man har gjort situationen värre, det kan man ju inte veta i förväg...
Självklart ska man inte bara strunta i allvaret i situationen, men jag tycker inte att det är helt självklart vad man ska göra...

Eller jag menar nog att ibland kan man trots de bästa avsikter göra saker värre...
 
Sv: Far hon illa?

...läste nu resten av tråden och situationen verkar vara värre an vad som först skrevs.
 
Sv: Far hon illa?

Man blir hög av THC, man får en helt annan uppfattning då. Jag förstår inte hur dom ska kunna ta hand om ett såpass litet barn ifall om dom är helt väck i huvudet. Det skadar ju barnet ifall om dom t.ex tappar barnet.
 
Sv: Far hon illa?

En nyfiken fråga bara. När du skriver tog crack, hur menar du då?
Brukar man inte röka det? Eftersom det är menat till det. Hon måste ha haft stora kontakter till det eftersom crack är ganska ovanligt i Sverige?
 
Sv: Far hon illa?

"Barnet följer med nästan överallt, åker bara kollektivt då dem inte har bil"

Seriöst vad har DETTA med saken att göra, rätt många åker kommunalt med sina barn...:confused:

Förstår inte riktigt? (har inte läst alla svar)
 
Sv: Far hon illa?

Jag uppfattade det som att dom inte rökte inomhus...alla gör ju inte det. Så OM nu folk väljer att röka utomhus, hur skadar det ett spädbarn då ? Nu läser jag att TS skrev hon ammar, då hamnar det i andra dager. MEN om man INTE ammar samt röker cig, maja vad det nu är man röker, UTOMHUS..HUR skadar detta ett spädbarn då ? Det var nämligen det jag ville ha svar på.

Röks det utomhus så är det ju klart bättre. Men det gjordes en undersökning på hur länge en rökare utsöndrarde nikotin från munnen efter de rökt. Har för mig att det var 8 minuter, vilket gör at de inte får bära barnet/andas på det, på denna tid. För detta borde ju gälla även maja.
 
Sv: Far hon illa?

:bow: En eloge till dig som tar tag i det! :bow: Lycka till å håll oss underrättade...
 
Sv: Far hon illa?

Jag skulle först och främst försöka tala med föräldrarna. Inser de inte att det de utsätter sitt barn för är fel skulle jag göra en anmälan till soc.

Vill du göra en anonym anmälan till soc kan du inte uppge ditt namn när du ringer för om soc får veta en anmälares namn måste det skrivas ner.

Man behöver inte ha precis alla personuppgifter när man gör en anmälan. Vi på soc har tillgång till folkbokföringsregister och brukar kunna hitta dem anmälan gäller.
 
Sv: Far hon illa?

Det är konstigt att soc inte redan vet om situationen! Det måste ju ha upptäckts på mödravården eller när barnet föddes....barn till missbrukare har ofta problem när dom föds o så vitt jag vet så ska dom fråga om något misstänkts? Och om mamman haft problem tidigare med tunga droger...det hela verkar konstigt att dom helt i lugn o ro kan hålla på o röka o dessutom säga att doktorn vet om det o att han tycker att det är OK. Jag tror att dina nya vänner ljuger och att du gör helt rätt att anmäla!
 
Sv: Far hon illa?

Jag förutsätter att du glömde skriva knapplån?

Att soc inte vet om mammans missbruk kan t ex bero på att hon är nyinflyttad till nuvarande kommunen. Soc register är inte nationella.
 
Sv: Far hon illa?

Jag skulle först och främst försöka tala med föräldrarna. Inser de inte att det de utsätter sitt barn för är fel skulle jag göra en anmälan till soc.

Jag hade anmält direkt. Om mamman hävdar att dessa droger inte skadar barnet, och dessutom påstår att dom sätter barnets välbefinnande först när dom beter sig som dom gör tror jag att det är meningslöst att försöka få henne att förstå. Hon verkar helt enkelt för dum i huvudet för att inse vad dom håller på med.
 
Sv: Far hon illa?

Jag tycker att man alltid först ska försöka förankra hos föräldrarna att det man ser att de utsätter sitt barn för inte är rätt. De brukar också oftast leda till att föräldrarna hanterar anmälan bättre och inte är så försvarsinställda när soc tar kontakt.

Är själv socialsekreterare och har tidigare jobbat med barnavårdsutredningar.
 
Sv: Far hon illa?

Men dom här föräldrarna anser ju att dom tar hand om sitt barn på bästa sätt som det är nu, så det verkar meningslöst att ta upp problemet.
Kanske underlättar det för soc, i och för sig.
 
Sv: Far hon illa?

Min erfarenhet är om föräldrarna är förberedda på att det ska komma in en anmälan är de mindre försvarsinställda och mer beredda på att erkänna att de har problem.
 
Sv: Far hon illa?

Jag hade inte talat med föräldrarna först om att jag tänkt anmäla dom...det skulle bara bli missförstånd o kanske bråk. På soc har dom personer som vet hur dom ska göra i sådana här situationer och är man inte mer än en nära vän, så går det tyvärr inte att tala om hur dom borde ta hand om sitt barn. Det är vad jag tror.
 
Sv: Far hon illa?

Att röka på balkongen är ingen garanti... Barnet får i sig partiklar från föräldrars kläder och hår också, inte bara ur andedräkten, tyvärr. Jag har absolut ingen aning om vad som gäller THC, men det gäller för vanliga cigaretter.

Sedan kan jag inte alls se hur det kan vara ofarligt för barnet, man röker väl antagligen på för att det ger en skön känsla, och då påverkas antagligen ens uppfattning om saker och ting.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 232
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 715
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 462
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp