Far hon illa?

S

spaderdam

Jag ska försöka beskriva en ganska obehaglig situation & jag undrar hur ni skulle handla.

Har nyligen fått en ny vän i vänskapskretsen. Han är egenföretagare, relativt ung. Var och hälsade på denna vän för ett par dagar sedan. Han har en dotter på två månader och en sambo.

Jag har varit ganska öppen kring det här med droger, tycker att var och en ska få göra det dem vill - så länge dem håller sig hemma och det inte påverkar någon annan.

I vilket fall som helst åkte jag och två av mina närmsta vänner hem till våra nya vänner för att hälsa på.

Vi sätter oss ner och pratar och det framkommer snart att mamman ha rökt marijuana under hela sin graviditet. Hon menar på att det inte skadar fostret och att hennes läkare har varit medveten om detta hela tiden. Och visst, än så länge ser man inget fel på barnet.

Men nu kommer jag till den del som verkligen oroar mig. Båda två är otroligt kärleksfulla och gör allt för att barnet ska må bra. Men i mina ögon missbrukar dem marijuana - dem röker varje dag.
Mamman åker till stan och köper, medans pappan arbetar för att dra in pengar till familjen.

Visst, dem har en lägenhet, barnet har kläder, är helt och rent, gråter/skriker sällan, men mår barnet verkligen bra av detta??

Mamman har dessutom varit en tung missbrukare tidigare, hon har levt ett otroligt hårt liv och är fortfarande väldigt ung. Vad säger att hon inte faller tillbaka till tyngre missbruk?

Jag vill klargöra att båda föräldrarna verkligen älskar barnet och det är inget fel på deras liv - bortsett från missbruket.

Ska jag gå till soc eller ska jag försöka snacka med dem istället?
 
Sv: Far hon illa?

Madre de dios - är detta i sverige så anmäl till soc direkt.
Marijuanarök kommer väl in i den lillas lungor också - och vadå läkare vet om. Han om någon har laglig skyldighet att anmäla om ett barn far illa.
 
Sv: Far hon illa?

Det är så tragiskt. Det gör verkligen ont i mig när jag tänker på det.
Ska ringa soc imorgon och se vad dem säger.

Jag önskar bara att dem kunde sluta. Dem sätter alltid barnet före allt annat. Alltså, hennes välmående är prio ett. Säger dem i alla fall.

Men det som får mig en tankeställare är - Barnet har det bra, dem röker aldrig i samma rum som barnet, barnet har allt man kan önska sig, mat på bordet och kärleksfulla föräldrar. Men dem röker dagligen.

Hur viktigt är det med regelbundna sovtider & rutiner för barn? Dem kan sitta uppe till fyra och då är även barnet vaket. Barnet följer med nästan överallt, åker bara kollektivt då dem inte har bil.

Men ungen är aldrig ledsen. Alltså, aldrig. Hon sover helt lungt i sin vagn när dem är ute, vem som helst kan i princip hålla i henne utan att hon börjar gråta.

Är dem dåliga föräldrar?
 
Sv: Far hon illa?

Bra, ring och studsa problemet - skönt att du vågar.
Sovtiderna är nog bara ett problem om det inverkar på livet i övrigt.
Vi är ju inte längre ett samhälle där den som är vaken på natten är konstig - det är vanligt bland yngre att vara vaken på natten.
 
Sv: Far hon illa?

Nej, självklart är det inget fel med att vara vaken om nätterna. Men när en två månaders baby inte får sova regelbundna tider lär väl nått rubbas? Och hur är det med att amma, mamman röker, förs inte THC:et över i modersmjölken?

Jag tycker inte att det är rättvist mot barnet. Ok om man väljer att leva så själv, men att tvinga någon in i det livet - inte ok.
 
Sv: Far hon illa?

Var ska jag vända mig? Jag hoppas att dem omhändertar dottern och att föräldrarna inser att det inte är rätt.
 
Sv: Far hon illa?

Det beror helt på vad man har i bagaget.
Du har dina grunder & värderingar - det betyder inte nödvändigtvis att det är rätt.

Jag ska anmäla. Och prata med dem.
Hon förtjänar en rättvis start.
 
Sv: Far hon illa?

Jag vet inte vad dem heter i efternamn. Försöker leta reda på adressen, men det går lite segt. Kommer soc ta saken på allvar?
 
Sv: Far hon illa?

Jag tycker du skall anmäla.

Om de älskar sitt barn över allt annat borde de iaf vara villiga att ta emot hjälp för att sluta med sitt missbruk.

vet inte hur det ser ut med just droger ang soc men ofta kan man få hjälp av dem, tex trötta föräldrar som snart går under kan få hjälp i form av avlastning, en bekant till mig med depressioner och agorafobi samt en deprimerad man fick "hemma hos" hjälp för att familjen skulle kunna fungera.

Så ja jag tycker du skall anmäla, en fördel jag rent spontakt tycker är att det är bra om de kan ta tag i detta redan nu medan barnet är litet och inte hunnit fara så illa.

Ang att barnet är ett väldigt lätt barn behöver inte alltid innebära att barnet är tryggt och mår bra utan kan faktiskt även vara ett tecken på dålig anknytning,säger ABSOLUT INTE inte att det är så i detta fallet då de enligt dig verkar ta hand om sitt barn.

Men hade tex en lillebror (adopterad) fram tills han var 1 år bodde han på barnhem,han var alltid snäll,brydde sig inte om vem som tog hand om honom,alla vuxna var hans mamma och pappa och aldrig att han grät,dels visste han att det inte skulle hjälpa att gråta,ingen kom ju endå,dels hade han inte knytit an till någon speciell förälder,dvs att vilken vuxen som helst var trygghet. Nu blv jag lite OT dock med mitt exempel.

Du får hålla oss uppdaterade i hur det går.
 
Sv: Far hon illa?

Har tagit reda på namn, efternamn och adress. Imorgon ringer jag till soc och ser vad dem kan göra. Hoppas att flickan kommer därifrån.
 
Sv: Far hon illa?

Barnet kanske inte behöver skiljas från föräldrarna, det kan ju räcka med att föräldrarna för stöd och utbildning om vad ett barn inte ska utsättas för.
 
Sv: Far hon illa?

Det där ska man inte ens fundera på att ringa om.
Om dom röker på dagligen och blir höga, vad händer ifall de tar upp barnet och tappar henne? Är okontaktbara ifall det händer något?

Barnet ska inte få i sig skiten bara för att dom väljer att göra det.

En läkare hade inte godkännt det där. Läkare vet vad maja gör med kroppen och hur skadligt det är för så små barn.

Ok att de vill förpesta sig själva, men att göra så mot ett litet barn är inte rättvist.
 
Sv: Far hon illa?

Med tanke på hur dem lever hoppas jag att flickan kommer därifrån.
Båda föräldrarna är tungt belastade sedan tidigare och dem fortsätter i samma spår.

Hela deras liv handlar om att fixa drogen. Det går inte EN dag utan.

Läste precis en rapport från FHI som handlade om just marijuanas inverkan under graviditeten och där framkommer det rätt tydligt hur barnet påverkas. Mamman menade på att THC inte överförs till barnet, men hon har uppenbarligen fel. Jag hoppas innerligt att flickan inte har några men pga mammans missbruk.
 
Sv: Far hon illa?

Mamman vill inte erkänna att det är fel att röka på df att hon är missbrukare.
På det sättet är hon extremt självisk. Barnet har inte bett om att få komma till, dom valde det. Barnet förtjänar ett normalt liv.

Du skrev att barnet saknar inget och dom älskar barnet, men dom älskar tydligen drogen mer.

Många tror att maja inte är så farligt, men för ett spädbarn är det det.
 
Sv: Far hon illa?

Bara en fråga..hur kan det vara farligt för ett spädbarn som aldrig utsätts för det ?? Förklara gärna för jag får inte i hop det. Lika lite som att cigaretter skulle vara farligt för någon som aldrig ens kommer i närheten av röken. Kan hålla med om att UNDER graviditeten ska man inte hålla på med droger o dyl...det är/kan ju vara skadligt..men om man sen röker vad det nu är: maja, cig...vad man nu väljer att röka..och barnet aldrig utsätts för röken. Hur kan det då skada barnet ? Visst, om man ammar och så..men om man nu INTE gör det utan kanske bara flaskmatar. I vad ligger då farligheten för barnet undrar jag. Eller menar du kanske att man blir snurrig i huvudet och inte är kapabel till att ta hand om barnet ?

*detta är ENBART en nyfiken fråga, inget annat*
 
Sv: Far hon illa?

Vart tror du de gör av barnet när de röker. Den är väl kvar i lägenheten. Röken sprider sig i rummen också till där barnet är. Alltså blir även detta barn påverkad av röken.
 
Sv: Far hon illa?

Inte bara det.

Hon ammar ungen. THC överförs i bröstmjölken. Plus att hon rökte varje dag och tog crack när hon var gravid.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 232
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 715
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 462
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp