Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Frågan ang hur det funkar på landets BB avdelningar kom upp.
Fick din partner stanna med dig på BB eller skickades hen hem och du fick stanna på sovsal?
Lägg gärna till vart du bor.
Precis lika för oss, också i Östergötland, så jag citerar istället för att skriva på nyttÖstergötland. Ja ingen sa nåt iaf så han stannade. Vi har eget rum men ingen extra säng bara en fåtölj så vi turades om att sova i sängen. Vi var där nästan 2 nätter (vi kom dit mitt i natten) pga. att jag hade feber under förlossningen. Blir det fler barn hoppas jag verkligen en natt täcker. Det var dötrist på BB även om personalen var helt ok. Jag mådde helt ok efter förlossningen men hade ingen lust att ta hand om bebis helt själv iaf. Vi behövde lite hjälp innan amningen fungerade så det var ju bra att vi var kvar ett dygn iaf.
Det där med att inte bli ivägsläppt pga högt blodtryck har jag också varit med om. Jag ifrågasatte dock vad dom kunde göra för mig på BB som skulle göra saken bättre. Jag hade fått medicin (som nästa läkare dock satte ut), och erbjöd mig att låta min mamma ta trycket hemma. Hon är barnmorska och får ofta ett mer ärligt tryck då jag gärna får lite ”vitarockentryck”. Jag var (är) dessutom trasig i ryggen och behövde min mans hjälp. BB var fullbelagt och jag fick ingen hjälp av någon alls med bebis. Efter den diskussionen släppte dom hem mig.Nja, det var tvärfullt när jag födde i Västernorrland i aug -16. Så första natten sov jag i sal och min sambo på patienthotellet. Sedan ville de behålla mig ytterligare pga högt blodtryck men då förhandlade jag mig till att få flytta in till min sambo på patienthotellet lite längre bort i samma korridor. Men det krävdes ett ok från jourläkaren innan de släppte iväg mig 40 m.
Min säng behövdes säkert bättre av andra dessutom.
Det här hör ju inte till tråden, men hur kan det inte prioriteras med enkelrum på alla BB? Om det är nån gång man vill vara ifred så är det väl när man precis fått barn? Och pappan har väl också behov av att vara nära sitt barn? De två andra tillfällen jag varit inlagd på sjukhus hade jag lätt accepterat att dela rum om jag bara fått eget på BB.
Det här hör ju inte till tråden, men hur kan det inte prioriteras med enkelrum på alla BB? Om det är nån gång man vill vara ifred så är det väl när man precis fått barn? Och pappan har väl också behov av att vara nära sitt barn? De två andra tillfällen jag varit inlagd på sjukhus hade jag lätt accepterat att dela rum om jag bara fått eget på BB.
Ja! Vi bor i Göteborg. Men jag blev snittad + var väldigt sjuk (blodförgiftning) så han var tvungen att vara kvar för att ta hand om bebis, annars hade ju en barnmorska/ssk behövt göra det. Alla andra på avdelningen hade delade rum och deras partners fick INTE stanna. Vi fick ett rum som egentligen var för två men fick det själva pga snittet osv.
Vi stannade i sex dagar och hade hela tiden rummet för oss själva + att han fick stanna hela tiden.
Får vi fler barn kommer jag snittas då med, men känner mig såpass säker som mamma att jag inte hade behövt ha min partner kvar, annat om han vill själv då såklart. Men inte ”för sakens skull”.
Samma fast 2011, helt vedervärdigt tyckte jag. Därför åkte vi hem direkt från förlossningen med barn nr 2. Mkt lugnare för alla.Nej
Låg på fyrabäddssal
Dock 2002
Jo, så är det väl. Men, jag har haft enkelrum på annan avdelning där jag kunnat dela rum. Det hade inte varit ngt problem. Men, som vanligt ska väl kvinnovården inte prioriteras...Hälso- och sjukvård under besparingar i många regioner i kombination med brist på barnmorskor och annan vårdpersonal?