Får er häst klia sig på dig?

Sv: Får er häst klia sig på dig?

Jag och min pålle har en överenskommelse. Det är ingen chans att han får klia sig mot mig och det vet han, han får heller inte klia sig med träns på. Däremot svettas han väldigt mycket på huvudet med följd att han blir väldigt kliig. Det första jag gör när vi kommer in i stallet är att ta av tränset, så får han stå lös och klia huvudet bäst han vill :love: Gör samma sak även när jag kör, kan säga att det väckte uppmärksamhet i travstallet när jag körde fram till dörren, tog av hästen tränset och medan han klia öronen mot stalldörren så började jag ta av vagnen :D
Tycker det är en schysst deal, jag vet att det kliar mycket på honom så jag gör det så snabbt och lätt som möjligt för honom att klia på något tillåtet.

Den får gärna gosa lite, men inte svett-klia. Och det är inte för att jag tror att hästen tar mig för en stubbe utan för att jag inte tycker att det är skönt eller mysigt. När jag tar av tränset låter jag tyglarna hänga runt halsen och låter hästen gnugga sitt nakna huvud mot väggen, boxdörren eller vad som nu finns tillhands tills hon är nöjd, sedan sätter jag på grimman och binder upp henne i gången (om hon inte står lös i boxen).

Är av precis samma åsikt! Och gör lika dant efter ridturen.

Nej, hon får inte klia sig mot mig. Däremot kan jag klia henne med handen om hon är svettig. Hon får inte klia sig med träns, men jag tar av tränset så fort som möjligt när vi kommer hem från våra ridturer.

Nej faktiskt inte, min kille tror då att han får göra vad han vill med mig sen:p

Men JAG kan givet klia på HONOM:D

Jag är faktiskt övertygad om att mina hästar inte tror att jag är ett träd! :D

Jag är ledare men de får ändå klia sig lite mot mig ibland. Har framför allt ett sto som älskar att gnugga ögonen mot min arm. Inget bufflande eller knuffande tillåter jag och de slutar direkt när jag säger till (säger träd ifrån när det har tröttnat på att vara klikompis??). Jag tror att ledarskap är betydligt mer omfattande än om man låter hästen mysa genom kliande ibland.....

Och mina hästar kliar sig definitivt på varandra! Unghästarna kan även klia sig på ledarstoet ibland och om hon tillåter det så klias de en stund. Sen kan hon avbryta det hela tillsynes abrupt och sparka mot dem när hon tycker att det räcker men visst får de klia sig mot henne ibland.

Jag tror inte det är något mysigt med detta kliande utan tillåter inte min häst klia sig på mig lika lite som jag ger honom morötter direkt ur handen.

Men det är hur jag tänker och gör med min häst ;)

Våra två hästar kliar sig friskt på varandra, lik väl som de kliar varandra. Det har de alltid gjort. Oavsett alla olika ponnyer vi haft.

Jag vet att tamhästar kliar sig på varandra, men skulle det vara vildhästar så skulle den hästen som försökt åkt på en jävla smäll för dem går inte med på det för då hamnar dem i väldigt låg rang och en häst söker sig alltid uppåt om det går!
;)

Ibland när man ridit får ju vissa hästar för sig att de vill klia av sig svetten på en dvs använda en som mänsklig kli-bräda. Vet att vissa blir skogstokig av att hästen gör så.
Jag gillar inte att bli bökad, knuffad och kliad på - däremot hjälper jag gärna till och kliar åt hästen. Men nu till saken, har det med ledarskapet att göra? Jag menar hästar i hagen hjälps ju åt att klia varandra dvs kompisar.
Hur gör ni och vad tycke rni om företeelsen?

Min häst får det inte. Jag är boss och lågrangade hästar kliar sig vanligtvis inte på den som är högre i rang. Däremot så kliar jag henne såklart om det kliar.

Jag och min pålle har en överenskommelse. Det är ingen chans att han får klia sig mot mig och det vet han, han får heller inte klia sig med träns på. Däremot svettas han väldigt mycket på huvudet med följd att han blir väldigt kliig. Det första jag gör när vi kommer in i stallet är att ta av tränset, så får han stå lös och klia huvudet bäst han vill :love: Gör samma sak även när jag kör, kan säga att det väckte uppmärksamhet i travstallet när jag körde fram till dörren, tog av hästen tränset och medan han klia öronen mot stalldörren så började jag ta av vagnen :D
Tycker det är en schysst deal, jag vet att det kliar mycket på honom så jag gör det så snabbt och lätt som möjligt för honom att klia på något tillåtet.

Så gör jag också ibland :)
Min häst blir alltid jätte kliig då vi varit ute en runda och tränat mycket så han är svettig, och man förstår ju själv hur det kliar i hela kroppen på en ibland ;)

Jag vet att tamhästar kliar sig på varandra, men skulle det vara vildhästar så skulle den hästen som försökt åkt på en jävla smäll för dem går inte med på det för då hamnar dem i väldigt låg rang och en häst söker sig alltid uppåt om det går!
;)

Hmm, ja jag har ju inget erfarenhet av vildhästar :angel:

Dock tycker jag det här med "jag ska vara ledare" har gått lite överstyr ibland. Jag tänker det som att jag och min häst ska ha en ömsesidigt förhållande. Ex är vi ute o går jag och min häst kan han vingla mot mig likväl som jag kan vingla mot honom. jag tillrättavisar honm inte för det så länge han "vinglar tillbaka" och mao visar mig hänsyn. Vi flyttar oss för varandras misstag men han får inte medvetet flytta på mig. Det är en väldigt stor skillnad.

*kl*
Nej, min häst får absolut inte klia sig på mig, inte med träns heller. Förutom det så är det i princip fritt fram att klia.

Om en häst kliar sig på dig så ser den dig som ett träd eller en stubbe eller något liknande.

Haha! Undrar vad min häst tänker nu när han går ute och jag kommer med hans betfor varje dag: :d jippie här kommer mitt träd med godis!?! :d
För min häst har alltid varit svår att fånga i hagen, därför får han nu en morot innan jag tar honom. Sen tar jag av flughuvan och så kliar han sig mot min arm medan han tuggar ur munnen. Sen tar jag på grimman och så går vi ut ur hagen och äter betfor och kratsar hovar och borstar lite... Funkar för mig i alla fall!
Han vill aldrig klia annars, och om jag har olämpliga kläder på mig får han klia mot min hand istället.

Efter att ja har fått lära mig å som ja har hört så ska man inte låta hästen klia sig på en.De e en sak om man gör de me handen men hästen själv får inte göra de.Då blir hästen ranghög elle va man ska säga.börjar de me att den får klia sig på en så kan man senare få problem me hästen på nåt annnat sätt.

nej, hästar får inte klia sig på mig. då välter jag. :p en ranglåg häst kliar sig väl vanligtvis inte bara sådär mot en ranghög...

Klart hon får klia sig på mig, vem skulle hon annars klia sig på? Men så är hon ju bortskämd å det grövsta också, och den som bestämmer över mig. :crazy:

Det beror helt på. Ibland börjar hon klia mig när jag kliar henne, och det är OK. Däremot gillar jag inte när hon kliar bort svetten, för det är bara buffel och putt, och det är inte varken sött eller skönt.

jag skulle aldrig låta min häst klia på mig. det är en "respekt" grej.
min häst skulle aldrig gå fram och klia sig på den ranghöga hästen i hagen. det är brist på respekt om hästen kliar, bufflar eller något liknande. jag skulle ge hästen en rak höger. rätt var det är så kanske du får dig en blåtira av att hästen svänger runt med huvudet.

min häst får absolut inte klia sig på mig. Hon vet så väl om det men
försöker ändå varge gång efter ridning. de handlar om ledarskap.

Ibland när man ridit får ju vissa hästar för sig att de vill klia av sig svetten på en dvs använda en som mänsklig kli-bräda. Vet att vissa blir skogstokig av att hästen gör så.
Jag gillar inte att bli bökad, knuffad och kliad på - däremot hjälper jag gärna till och kliar åt hästen. Men nu till saken, har det med ledarskapet att göra? Jag menar hästar i hagen hjälps ju åt att klia varandra dvs kompisar.
Hur gör ni och vad tycke rni om företeelsen?

du har en poäng i de du säger, men jag är nog emot det. har en kompis vars häst kliade sig på henne, vilket resulterade i att hon blev knuffad in i en täckeshängare utanför boxen å knäckte 2 revben.
jag kan klia hästen, men ja tillåter inte den klia sig på mig.

de som blir min följande fråga är, vem börjar klia först, å vem är ledaren? (av dom två kliande hästarna i hagen.. ) har aldrig noterat eller tänkt på detta.. :) nåt ja måste ta å studera.. :)

Min får inte klia eller stå och skubba sig på mig med hela sin tyngd på min kropp...men han får klia sig på pannan med min hand som klipinne...för då sköter han kliandet själv med att köra upp och ner med huvudet mot mina naglar. :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 659
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 908
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 095
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar