Får er häst klia sig på dig?

Sv: Får er häst klia sig på dig?

NEJ! Det skulle aldrig falla mig in att låt någon häst klia på mig, aldrig, inte efter träning, i stallet eller i hagen. Tänk den dagen man är snygg klädd och hästen ska klia. Vill man det? Skulle inte tro det!
Så nej.
För mig får den heller inte klia sig när man rider, eller när tränset är på. när tränset är av så visst.

Senast ändrad:

Min häst får inte klia sig mot mig, däremot bjuder hon till det och JAG kliar henne.
Vill inte att hon ska klia sig mot folk i tid och otid. Det kan ju vara små barn.

De första åren var det totalförbjudet för min häst att klia sig mot mig, men nu som han börjar bli äldre och vi känner varann utan och innan kan jag bjuda på lite försiktigt kli ibland. Samma sak med att äta från träden när vi rider ut; totalförbud de första åren, men nu är vi överens om att det är OK om han nafsar åt sig en liten tugga i farten.
Att i alla lägen strikt peka på hur hästarna gör mot varann i hagen och vara petnoga med att inte "göra som en ranglåg häst för då tror min häst att han/hon bestämmer" tycker jag kan bli lite på gränsen till hysteriskt ibland. Jag menar, en ranghög häst SITTER väl inte på de andra hästarna, inte går den runt och lyfter på fötterna på sina lägre stående kamrater heller?
Hästar ser faktisk skillnad på människor och hästar, och jag tror inte att en häst direkt kopplar "nu gör hon som en ranglåg häst, alltså är det jag som bestämmer" utan faktisk är såpass smart att den fattar att en människa ibland kan bete sig som en ranglåg häst utan att för den skull vara det. Vi ger dom ju mat?! Det är väl ranglågt om något? "Här finns mat, jag ger det till dig och går sedan iväg, du bestämmer" skulle ju annars vara en tydlig signal.

Det är helt OK att vägra låta hästarna klia på en, det kan ju faktisk göra ganska ont. Men det är också helt OK att låta dom göra det om man själv tycker att det är OK, man är INTE en dålig ledare för det!

:bow: Helt rätt i det du skriver. Jag ÄR mig veterligen ingen häst, varför då kämpa mig gul och blå i att försöka bete mig exakt som en. En riktig häst kommer aldrig att se mig som en fullvärdig häst ändå.

nej min häst får inte klia sig på mig av den enkla anledningen att jag tycker det är jobbigt.
Märker jag att det kliar så kliar jag åt honom.
Han blir så hårdhänt om han gör det själv och jag bara flyger iväg. Det kan bli jobbigt och tom farligt i vissa situationer så han får helt enkelt aldrig klia sig på mig.
Men jag tror att om han fick det så hade det nog inte riskerat mitt ledarskap. han vet att jag bestämmer=)

Nej, det får han inte. Han har aldrig ens prövat att klia sig på mig. Jag är bossen.

nej hon är så stor att hon knuffar iväg mig hur lätt som helst. Enda gången hon får klia är när jag "kliar" henne t.ex borstar

Min häst får aldrig klia sig varken på mig eller något annat med tränset/kandaret på. Inte på mig för att det gör ont och jag blir tillräckligt skiten i stallet ändå. Och inte på något annat heller pga säkerhetsrisken med att fastna någonstans. Tänk vilka skador det kan bli om han fastnar med bettet i något :eek: :eek: :eek:
Mardrömmen skulle vara: lindad häst med kandaret på som kliar sig på benet och fastnar med kindkedjehakarna i lindorna :eek: :eek: :eek: . Jag säger bara ALDRIG!!!!
Däremot i stallet när grejerna är av är det fritt fram att klia sig :bump: :bump: Dock ej på mig!

Senast ändrad:

Hej!
Som flera stycken redan har nämnt så kliar hästarna varandra i hagen så det är inget konstigt att du och hästen hjälps åt att klia varandra. Men kom ihåg: det är alltid den som är högst i rang som tar initiativet! Så helst ska du förekomma hästen och klia först.

Grejen är att en ranglägre häst aldrig kliar sej på en ranghögre.Varför min häst, eller NÅN annan för den delen inte får klia sej på mej kan man kanske räkna ut då..:smirk:
Däremot så kan jag också, som många andra här, klia på hästen om jag vet att det kliar. Men då tar jag också initiaivet. Både att börja klia och sluta klia..

Faktum är att om hästen testar och ser om han får klia sej på en och man avvisar så väljer han ju att klia sej med hjälp av frambenet tex...
Varför ska hästen då använda mej som klibräda? ...

Då menar du att det är flera individer i flocken som har samma position

Hur gör ni och vad tycke rni om företeelsen?

Min häst har gjort det vid ett tillfälle.
Då blev jag arg på han, och han har inte gjort det igen! Nu har han upptäckt att hans egna ben går alldeles utmärkt att klia sig på!

Kommer han springade och gnuggar sej mot mej föser jag undan honom men kliar honom sen - bökar han föser man undan osv . Så lär sej hästen att bara stå stilla och njuta , istället för att "hjälpa till" :p

Nej, hästen får inte klia sig på mig, men jag kan klia på hästen:idea:

Enligt vad jag har lärt mig så är det alltid ledaren som börjar och slutar klia, och så ska det då funka bland hästarna också, har tyckt mig se att det är så också...

min häst får inte använda mig som klibräda, hurvida det har med ledarskap eller inte spelar inte så stor roll för mig. Hon är så pass mycket starkare än mig så fick hon göra så skulle jag nästan ramla omkull.
kliar henne i pannan ibland när jag får lust, men inte för att min häst buffar på mig. Här är det jag som bestämmer när det ska klias :p

*knapplån*

jag tror inte heller att hästar tänker på om människor gör något ranglågt eller ranghögt och värderar rangen häst/människa efter det.
däremot tror jag att det är något de instinktivt känner av - är den här människan en "följare" eller ledare? är h*n stark i karaktären eller svag? är det någon jag måste beskydda eller som kommer bskydda mig? är h*n klok och rättvis eller någon som måste ifrågasättas?

och så vidare. vi signalerar detta i allt vi gör, inte bara i enstaka detaljer. därför tror inte jag heller att en enstaka "ranglåg" sak ändrar rangordningen eller hästens respekt/lydnad, men däremot så kan vissa personer behöva jobba mer än andra med helheten. vissa har pondusen naturligt, andra måste förtjäna den genom mycket arbete.

man kan kräva lydnad men man kan inte kräva att vara omtyckt eller få respekt.

Absolut inte. En häst i hagen går inte på ledaren och gnuggar hela huvudet mot denna.

Hä hä, det är min häst det! Går och stoppar huvudet i ljumsken på hästar hon inte känner. Hon har dock lagt ner lite med åren, tycker väl att hon har åkt på tillräckligt med stryk.

Och klia sig på mig får hon inte heller. Jag kliar henne.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 911
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 095
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar