Får er häst klia sig på dig?

Sv: Får er häst klia sig på dig?

Medisen får gärna visa var han vill bli kliad så kan jag hjälpa honom med mina naglar, men han får INTE klia hela huvudet mot mig. Han får snällt vänta med kliandet tills han är avklädd, duschad och utsläppt, då kan han gno bäst han vill när han rullar sig.

Detta för att jag dels tycker att det är väldigt obekvämt att agera klistolpe åt någon som är ca 10 gånger tyngre än mig och med ett huvud som täcker hela min rygg om han så bara lägger det där, dels vill jag ha det så att det är jag som bestämmer här. 850 kilo pålle måste veta vem som bestämmer, även när det gäller att klia sig!

ja, men inte med tränset på. Så fort jag tar av tränset får hon klia. Ser inget fel i det förutom att jag måste tvätta lite oftare...

Min häst börjar alltid klia sig på mig när jag spänner upp spännena på tränset efter vi ridit, han får gärna göra det, så länge han inte knuffar omkull mig och det brukar vara ett tecken på att han vill bli kliad undertill och då lyfter han huvudet istället eller lägger huvudet i famnen så jag ska klia mer. Min häst får gärna klia sig på mig alltså, men inte böka så jag ramlar, jag ser inte det som något problem alls! Mer som ett umgänge

nej, absolut inte. inte heller klia sig med med tränset på ngnstans.dock utan är det ok.
Men jag kan klia på dem om jag själv valt det.

Ibland när man ridit får ju vissa hästar för sig att de vill klia av sig svetten på en dvs använda en som mänsklig kli-bräda. Vet att vissa blir skogstokig av att hästen gör så.
Jag gillar inte att bli bökad, knuffad och kliad på - däremot hjälper jag gärna till och kliar åt hästen. Men nu till saken, har det med ledarskapet att göra? Jag menar hästar i hagen hjälps ju åt att klia varandra dvs kompisar.
Hur gör ni och vad tycke rni om företeelsen?
Om hästen kliar sig PÅ dig är den högre i rang, men ägaren själv kan klia på hästen. Låter alldrig ngn häst gnugga och klia sig på mig då jag tippar ner på rangskalan men jag kliar gjärna den i pannan på mina villkår.

Min häst får inte klia sig på mig - jag tycker det är obekvämt och dessutom vill jag inte att han ska se mig som någon "stolpe" man använder som man vill.... Han brukar klia sig mot sina egna framben istället.

Däremot händer det att JAG tar initiativet till att klia honom i pannan. Då står han alldeles stilla med sänkt huvud och bara njuuuuter..... Särskilt populärt är detta när vinterpälsen skall bort - han är islandshäst så det är ju en del päls och i ansiktet brukar jag inte borsta bort den lösa pälsen, utan plockar med fingrarna. Det tycker han är jätteskönt!

Om jag inbjuder hästen (tex börjar klia den i pannan) att använda mig som "kli-bräda" så går det bra så länge den inte blir för hård hänt (vissa hästar verkar inte förstå hur pass hårt de kan ta i på en mjuk liten människa ;) ) Men står jag tex och borstar/ tar av tränset etc så går det INTE bra att hästen börjar klia sig på mig. Då puttar jag bara bort den. En häst måste respektera en människas utrymme, det kan bli farligt om de tar sig friheter och kommer för nära utan inbjudan. Dessutom är det respektlöst, människan som tar hand om hästen är ju inte ett träd!!

Det är inte bara rang han inte får klia sig utan för säkerheten..Kommer det ett litet barn fram till han efter ett pass, så "flygger" ungen och ev blir skrämd...

Fattar inte ni som säger att hästarna får klia ibland och ibland inte?

Han är inte bufflig så han knö sig aldrig på. Jag kan inbjuda till att klia o då får han klia lite på armen men han får INTE bara går på o vräka sig över en. Jag vill kunna vara konsekvent och har jag tävlingkläder på mig är det ju inte ok. Schyst att säga nej då om man alltid låter de klia.

Däremot kliar jag gärna honom o blir kliad lite tebax/han kliar sig lite på mig när vi gosar men det vikigaste är som alltid att han tar hänsyn o "frågar" försiktigt först.

Allt bök, kuff o klampa rakt på tycker jag är jätteviktigt att ta ur en unghäst som ju är van att klampa på sina kompisar, de leker ju rätt hårdhänt ;)

Han får dock absolut INTE klia sig med tränset på och aldrig på benen när jag rider. Av rena säkerhetsskäl att han kan fastna/dra utrustningen fel. Inte helelr med grimma i gången, brukar dock ta av den när vi ställt oss (måste leda i den till och från uppställningen för han har inte fattat att han måste ta små steg där det är halt än ;) )

Senast ändrad:

Det är inte bara rang han inte får klia sig utan för säkerheten..Kommer det ett litet barn fram till han efter ett pass, så "flygger" ungen och ev blir skrämd...

:bow:

tiotio

(inte läst hela tråden dock)

Dom har aldrig försökt tror jag. Kan puffa lite försiktigt på mig nån enstaka gång och det får dom lov till.

dom vet att jag inte är en stolpe ändå. :smirk:

nej. hästen får inte klia sig på mig.

jag kan klia hästen, men den får aldrig göra det självmant på mig.

Jag tror jag aldrig någonsin sett en häst skrubba sig mot en annan, oavsett rang! Inte "trädkli" som det gör mot bland annat mot sitt ben och träd- när de kliar varandra är det väll tänder mot hud. Även om en häst är ranglåg respekterar den ranghöge den som en individ och inte en stolpe.. Jag har iaf aldrig sett det.

Jag tillåter inte att någon använder mig att klia sig mot.

Däremot försöker jag vara så schysst att jag kliar hästen om den visar att den faktiskt har vansinnig klåda under tränset t.ex.

Elvira har lärt sig nu, och behöver bara sträcka fram huvudet som om hon tänkte puffa till mig, så hjälper jag henne istället. Men så fort hon blir alltför närgången och börjar buffa så slutar jag klia henne!

Hon ska även acceptera att jag kanske inte har möjlighet att klia henne just nu, såklart! Jag försöker även att klia på henne ibland utan att hon bett om det.;)

Min häst får klia sig på mig bara det inte blir så att man nästan flyger iväg:crazy: ;)

MVH Vickan

Jag vill inte vara någon trästam som de kliar sig på, aldrig med träns eller grimma på.
Om nån av pojkarna börjar klia sig på mig, puttar jag bort huvudet och kanske kliar med handen i stället.

Alltså, de får inte klia sig.
De brukar söka sig till mina händer då de vill bli kliade.

Ja han får klia sig...det kliar ju=p....
För övrigt så gör han precis som jag vill i all hantering så att han inte skulle se mig som en ledare för att han kliar på mig tror jag inte på.

Mina hästar får klia sig på mig, har inga problem med det. Men de får inte putta på mig.

Ungar ska inte gå fram till främmande hästar och klappa utan hästägarens tillåtelse.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 911
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 095
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar