Får er häst klia sig på dig?

Sv: Får er häst klia sig på dig?

Klart edn får klia sig på mig .

Tycker egentligen inte alls det är okej att dom kliar en på sig, det kan dom göra mot krubban eller nåt träd, och endå låter jag mtt sto klia sig mot mig i måttlig mängd :angel: Tycker så synd om henne eftersom hon har breeeeed bläs, och inte fäller vinterpälsen i pannan, förrän hon ska sätta den på nytt, o vill då hjälpa henne at bli av med den snabbare, är ju dock inte så skönt för min del, och hon är redan en buffel i sig som häst, så egentligen blir det ju inte bättre för detta... men svårt att vänja sig av med det, efter 3 år.. Fölet däremot som är 7 veckor gammal på måndag, får inte klia sig mot mig, kommer troligen att bli en anings större än mamma, o är då inte roligt att bli iväg slungad av ett monster :p

Min häst får klia sig på mig iallafall..Jag tycker inte det gör något mer än att det inte är så skönt:) Fast jag vänder bara ryggen mot så får hon klia sig mot den..det brukar gå bra..Fast när tränset är på så får hon inte klia sig lika mycket då brukar jag klia henne lite med handen isf.. /c*

Ibland när man ridit får ju vissa hästar för sig att de vill klia av sig svetten på en dvs använda en som mänsklig kli-bräda. Vet att vissa blir skogstokig av att hästen gör så.
Jag gillar inte att bli bökad, knuffad och kliad på - däremot hjälper jag gärna till och kliar åt hästen. Men nu till saken, har det med ledarskapet att göra? Jag menar hästar i hagen hjälps ju åt att klia varandra dvs kompisar.
Hur gör ni och vad tycke rni om företeelsen?

Nej, det får hon inte. Men det skiter hon i :p ;)
Ska det klias ska det vara på ledarens villkor... Med andra ord tycker hon att hon bestämmer...

Om två hästar kliar varandra och den ranghögre tröttnar kör h*n iväg den andra hästen, är det den ranglåga som tröttnar går den undan. Det är mina egna iakttagelser så det kan vara helt fel.

Aldrig så länge de har tränset på (de gör ont!), men så fort de åker av får de ha mig som klibräda. Blir de för burdusa säger jag ifrån o då kliar de sig på nåt av benen eller väggen istället.

Nej, nej och åter nej. Min häst får klia sig på något fast föremål istället, och givetvis bara när han är utan träns/grimma.

Absolut NEJ. Det är för svårt att förutse om hästen kommer klia för hårt och dra en gräns, då drar jag hellre gränsen på inget alls.

Ett undantag är när jag börjar klia, då får hästen såklart "hjälpa till" inom rimlig gräns, den får inte klia sig mot mig men mot min hand om jag börjar klia på hästen, likaså borstar.

Aldrig så länge de har tränset på (de gör ont!)

Det här är väl en av anledningarna till att jag inte vill låta hästen klia, de enstaka gånger man använder stångbett kan man få rejält med blåmärken om man inte hinner säga ifrån i tid. För svår gräns att dra anser jag att den inte får klia med träns på men med träns av, den gränsen tar nog ett tag att lära hästen och dessemellan vill inte jag få en massa blåmärken.

jag försöker klia min häst själv med handen i pannan om jag märker att han vill...
Så trist på tävling m vita ridbyxor o kavaj om man får ex grönt gräsdregel på sej innan man ska in o rida sitt programm :D

Grejen är att en ranglägre häst aldrig kliar sej på en ranghögre.
Varför min häst, eller NÅN annan för den delen inte får klia sej på mej kan man kanske räkna ut då..:smirk:
Däremot så kan jag också, som många andra här, klia på hästen om jag vet att det kliar. Men då tar jag också initiaivet. Både att börja klia och sluta klia..

Faktum är att om hästen testar och ser om han får klia sej på en och man avvisar så väljer han ju att klia sej med hjälp av frambenet tex...
Varför ska hästen då använda mej som klibräda? ...

:bow: :bow: :bow:

Mina hästar får inte klia sig på mig. Dels på grund av det här med rangordningen och dels för att det faktiskt gör ont när de tar i. ;)

Absolut inte. En häst i hagen går inte på ledaren och gnuggar hela huvudet mot denna. Och om den skulle vara dum nog att försöka skulle den nog åka på en rejäl smäll ;)
Detsamma gäller mig. Jag vänder mig inte om och kickar hästen alltså, men säger åt den ordentligt. Mig kliar man sig inte mot. Om hästen istället ber mig klia den kan jag ställa upp på det, men absolut inte om den nästan knuffar omkull mig :crazy:
Det är en säkerhetsgrej för mig. Dels min säkerhet (jag vill inte knuffas in i en vägg eller bli blå och gul av spännena på tränset) och jag vill inte ge hästen den chansen att ta över.

Ett av mina ston och min hingst får göra det men det andra stoet får inte göra det då hon konstant utmanar om ledarpositionen. Hon är väldigt stark i psyket och många andra människor har av den anledningen svårt att klara av henne.

Nej!
Men däremot visa var det kliar. så kan jag klia dem där.

Min val. backar emot mig o vill bli kliad på skapet.
Ibland backar han för mkt o då får han sig en åthutning o inget kliande.

Ja, jag låter hästen klia sig på mig. Dock bara medryttarhästen, ridskolehästarna får inte klia sig på mig.

Min häst får inte det...I såna fall ska jag kli han med handen...

Vill inte att han ska bli domenant..

En flockmedlem kliar sig aldrig på ledarhästen! Det är däremot skillnad när båda hästarna kliar sig på varandra, då är det även ledarhästen som har bestämt det.

Mina hästar får inte klia sig på mig. Dels på grund av det här med rangordningen

I vilka böcker/kurser har ni läst om era teorier??? :confused: :confused:

AM (som har drösvis med märrar där dom håller så pass sams att "ettorna" visst finner sig i att andra kliar)

Mina får inte klia sig på mig, jag kliar dem isåfall.

Na, inte sa jag flyger omkull, om h*n blir for nargangen puttar jag bort, daremot kliar jag garna med handerna en liten stund.

Jag ser en stor skillnad på att kompisklia, och svettklia. Därför går jag inte med på att agera trädstam efter tex ett ridpass.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 911
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 095
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar