Får er häst klia sig på dig?

Sv: Får er häst klia sig på dig?

Ibland när man ridit får ju vissa hästar för sig att de vill klia av sig svetten på en dvs använda en som mänsklig kli-bräda. Vet att vissa blir skogstokig av att hästen gör så.
Jag gillar inte att bli bökad, knuffad och kliad på - däremot hjälper jag gärna till och kliar åt hästen. Men nu till saken, har det med ledarskapet att göra? Jag menar hästar i hagen hjälps ju åt att klia varandra dvs kompisar.
Hur gör ni och vad tycke rni om företeelsen?

Eftersom det resulterar i att han flyttar mig, jag är inte så stabil att jag kan stå stilla då han puffar, så jag knuffar tillbaka. Vill INTE bli flyttad på. Han brukar sluta genast.
Visst kan det vara ett sätt för hästen att prova stiga i rang. Det är i varje fall inte speciellt respektfullt. :crazy:
Däremot att bli arg eller protestera mer kraftfullt mot detta tycker jag är onödigt.

Ja min häst får klia sig på mig efter ridning.
Jag tycker det är lite taskigt när dom inte får det :crazy:
Däremot om han tar i så att jag håller på att ramla så brukar jag säga åt honom och då slutar han :)

Men nu till saken, har det med ledarskapet att göra? Jag menar hästar i hagen hjälps ju åt att klia varandra dvs kompisar.

Ja, det har definitivt med ledarskapet att göra.
Det är den ranghöga hästen som tar initiativet till putsning.

Immer

*KL*

Mina hästar får klia på mina villkor, ibland är det ok ibland inte

En variant som jag kört med mina tidigare hästar var att ta av tränset och sen svampa huvudet med svalt vatten. Det har varit uppskattat och hjälpt mot den värsta svettklådan.

Min unghäst som jag har nu har jag dock problem med. Jag vill absolut inte att han ska klia sig mot mig. Det är avskyvärt tycker jag. Men han är inte så stadig i ridningen än att jag kan rida honom till och från ridhuset, vilket resulterar i att så snart man sitter av och ska leda honom hem, så drar han igång och kliar sig med full kraft.

Jag skulle gärna vilja ha bra tips på hur man gör för att stävja beteendet. Han bryr sig inte det minsta om att jag knuffar undan honom eller morrar ilsket (vilket funkar på andra oönskade beteenden) utan är genast där igen och kliar hårt.

Någon som har bra tips?

Jag kliar tillbaka, brukar hålla upp antingen en rotborste om jag har någon, eller fingrarna som "klor" och så kan han klia pannan lite granna. Men jag vill inte att han gnuggar hela huvudet emot mig, och/eller knuffar - av egna bekvämlighetsskäl. Det funkar fint. Han försöker inte "ta över" bara för att jag kliar honom när han är svettig...

Om hästen kliar sig på dig så handlar det om ledarskap. Hästen "sätter sig" på dig.. Om en människa kom fram och kliade sig på dig, hur skulle du då reagera? Jag skulle iallafall bli arg och det skulle kännas som om personen inte hade någon respekt.. Och så är det, hästen visar inte respekt om den börjar klia sig på en!

Om du kollar i hagen så kliar hästarna varandra, som du sa. Men ingen kliar sig på någon annan! dem kliar varandra, men gör det med respekt.. ingen ställer sig och gnuggar sitt huvud emot någon annans kropp.

De gånger min häst vill klia sig på mig är vid efter ridning.
Och det är inte så kul att få ett stort, tungt, svettigt hästhuvud kliat mot en! För mig är det absolut inte tillåtet, inte nånstans!

Att hästen vill klia tillbaks om man kliar den på bringan eller manken är helt OK! Samt ifall den bara vill gosa, men det där hårdhänta kliandet är förbjudet. :devil:

Och det är inte så kul att få ett stort, tungt, svettigt hästhuvud kliat mot en!

Min häst vill rätt ofta klia sig på mig efter ridningen, och ibland vänder jag då ryggen till henne på ett särskilt sätt och då funkar kliandet som väldigt bra ryggmassage, tycker jag. Jag känner ingen annan som masserar min rygg lika fast och bra. :D

Vill jag inte bli masserad, låter jag henne som många andra i tråden klia sig mot väggen eller så efter att jag tagit av tränset. Hon brukar även ofta klia sig lite mot ena frambenet efter att jag suttit av, vilket hon får.

Ja, alla tänker ju och uppfostrar sina hästar olika. Huvudsaken man är konsekvent så hästen vet vad som är tillåtet! :banana:

Huvudsaken man är konsekvent så hästen vet vad som är tillåtet!

Fast jag har inga problem att vissa dagar säga att jag inte vill att hon kliar sig på mig medan det är okej andra dagar (inte okej om jag har ljusa, rena kläder och hon är dreglig, tex). Hon märker på mitt kroppsspråk om det är en "kliasigpåmattedag" eller inte.

Ungefär som att hon normalt sett inte ens försöker äta när jag leder henne någonstans, men under gräsinvänjningen händer det ju att vi går ut och betar i grimma och snöre, och det funkar ju. Hon vet vad som gäller, på något vis som jag bara delvis genomskådar.

Jag tycker hästar tål inkonsekvens förvånansvärt bra, när jag tänker på det.

mina hästar brukar klia sig på mig lite då och då, min gamla ponny som har rinnande ögon pga allergi får klia sig om han vill under pollen säsongen då ögongen kliar, hellre att han kliar sig på mjuka mig än på hårda träd som kan skada ögonen. shettisen får inte klia sig, hon gör det för att knuffa undan mig och dominera så henne säger jag till då hon slutar direkt.
min stora häst får klia sig då hon är svettig och då kliar jag tillbaka med borste och fingrar, men då hon kommer och knuffar i hage och box enbart för att knuffa mig så säger jag till. att bli klämd mellan en stor buffrande häst och el-staket/box vägg är inget jag vill vara med om :(

så. att kli klia tillåter jag till viss del, men att kli knuffa får de inte.
att klia tillbaka då man masserar ryggen eller kliar i mankammen är bara mysigt^_^men då buffrar de inte utan kliar med överläppen. men då min stora polle kliar mig precis där jag är kittlig så får man ibland säga till ibland för att inte ramla i hop vid fötterna på henne av ett skratt anfall :rofl:

Senast ändrad:

Jag har alltid hört att det inte är bra om hästen kliar sig mot en, att det betyder att den inte har någon respekt och tror att den bestämmer.
När en häst försöker klia sig brukar jag putta iväg huvudet eller rycka lite i tygeln för att visa att det inte går bra. Det är inte särskilt skönt, speciellt när grimman/tränset är på! Jag rider på ridskola och rider oftast en häst som är min favorit, men ibland andra också.

Jag märker att dom hästarna jag inte brukar rida är mer dominanta och försöker klia sig mot mig eller dra iväg med mig. Den hästen jag har ridit väldigt mycket kan försöka klia sig mot mig ibland men då säger jag till henne så det händer inte alls lika ofta nu längre. :) Jag tycker det börjar gå mycket bättre med henne, innan var hon väldigt dominant och det var hon som bestämde istället för mig.

Min häst får inte klia sig mot mig som om jag vore ett träd, däremot har jag lärt henne att om hon 'ger en buff' mot min hand (alltså väldigt fösiktigt) så håller jag upp handen så att hon får klia sig mot min hand, eller att jag själv kliar henne.. Lite konstigt att förklara, men hon gör det med väldigt mycket respekt :) Hon får alltså inte klia sig mot mig, utan hon ska 'fråga' om jag vill klia henne eller om hon får klia sig mot min hand ;)

Jag har alltid hört att det inte är bra om hästen kliar sig mot en, att det betyder att den inte har någon respekt och tror att den bestämmer.

Jodå, det har man ju hört. På buke inte minst. ;)

Men tycker du att det verkar vara så? Är det så att de hästar som då och då får klia sig mot sina ägare är allmänt ohanterliga och olydiga och funkar dåligt som ridhästar för att de är så respektlösa?

Min är det inte, och jag ser inget sådant mönster omkring mig överhuvudtaget.

Det är klart att det finns en och annan ponnytjej som har en envis ponny som hon inte riktigt råder över, men att inbilla sig att just kliandet skulle vara en väsentlig del i de fallen är nog att göra det lite väl enkelt för sig.

Ja, när jag säger att det är okej. Men i regel kliar jag på hästen och den i sin tur kliar sig lite grövre mot benet eller något annat markfast ;)

Det är ju helt enkelt så att jag är så pass liten att jag inte fixar att stå emot "ett hästhuvud kommer kastat", det är definitivt inte bekvämt heller och har inte jag gett klartecken så går det inte för sig.
Står jag i hagen och kliar på baken eller insidan låret typ, står jag med rumpan mot hästens huvud så då blir det ömsesidigt. Kompiskli, men när det är bra då är det bra.

Jag låter min häst klia sig på mig, eller låter henne visa vart det kliar rättare sagt. Om hon börjar "buffla" på mig med t.ex. pannan så brukar jag hjälpa henne att klia lite men handen. :) Tycker inte att det påverkar ledarskapet som vissa säger, och att hästen inte har någon respekt för personen som den kliar sig på tycker jag inte stämmer alls!

Min får inte klia sig mot mig, mer än extremt lätt kanske och typ i 2 sec. innan jag säger ifrån och hjälper honom istället.

Dom får absolut inte klia eller buffla eller nåt sånt generellt, man märker snabbt hur respektnivån bara försvinner då och sen har man helt plötsligt en hel rad mer allvarliga problem.

Den regeln har jag alltid haft med alla mina hästar, och ponnys.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 659
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 908
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 095
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar