Får er häst klia sig på dig?

Sv: Får er häst klia sig på dig?

Det får han inte, antingen får han klia sig på sitt ben eller så får han vänta till vi kommit in i stallet.

*knapplån*

jag tror inte heller att hästar tänker på om människor gör något ranglågt eller ranghögt och värderar rangen häst/människa efter det.
däremot tror jag att det är något de instinktivt känner av - är den här människan en "följare" eller ledare? är h*n stark i karaktären eller svag? är det någon jag måste beskydda eller som kommer bskydda mig? är h*n klok och rättvis eller någon som måste ifrågasättas?

och så vidare. vi signalerar detta i allt vi gör, inte bara i enstaka detaljer. därför tror inte jag heller att en enstaka "ranglåg" sak ändrar rangordningen eller hästens respekt/lydnad, men däremot så kan vissa personer behöva jobba mer än andra med helheten. vissa har pondusen naturligt, andra måste förtjäna den genom mycket arbete.

man kan kräva lydnad men man kan inte kräva att vara omtyckt eller få respekt.

Precis! :bow:

När min Häst börja klia sig mot mej så kliar jag henne med handen, inte för att jag har något i mot att hon kliar sig men rätt jobbigt att flyga iväg..;)

Mina får inte klia sig på mig, får klia på någon vägg eller sitt eget ben.

Min häst är väldigt bufflig av sig :smirk: ... Och ibland bufflar hon bara för att "buffla" det är lite jobbigt, men kliar det på henne så kliar jag henne med handen.

Jag tillåter det, men inte för mycket.. Har hört att de är något slags dominansbeteende.. men jag tror inte den blir ett monster bara för att den får klia av huvet då och då..

Ja, mina får klia sig när jag tagit av tränset.
Men om jag kliar dom i huvudet så brukar de inte ha något behov av att skrubba sig mot mig.

När jag ver mindre så ville våra hästar klia sig mon mig men det gick inte så bra för det var med sån kraft att jag inte kunde stå emot. Så jag knuffade undan huvudet och började klia med handen istället. Nu är jag ju större i förhållamnde till hästarna men jag är fortfarande van visd att klia dem med handen istället så det blöir så för det mesta.

Aldrig i livet .hästar som fått gjort så innan är ofta så buffliga ..
(tycker jag)
men jag kliar gärna hästen om den vill de ...

Min gammling kliar sig ibland mot mig...och mig gör det inget.

Nej min häst får inte klia sig på mig. Hon försökte i början men nu har hon slutat med det. Vi hade ganska stora faigter med det mesta då hon är ett rang högt sto väldigt jobbigt, jag kan inte släppa efter en meter för då tror hon att hon kan ta över, så jag måste vara ledaren för henne. Men hon försökte bara en gång sedan slutade hon hon kliar sig på benet isället.

aldrig i livet, jag får panik.
mina hästar vet det och försöker inte ens göra det.

min häst gjorde så när jag fick henne men det va inte ok för min del så nu väljer hon stall väggen så fort vi kommer in i stället(lite bättre i alla fall)
men jag gosar o myser gärna vid pyssling o så men jag ställer inte upp som en "klibräda"...

Om en häst kliar sig på dig så ser den dig som ett träd eller en stubbe eller något liknande. Låter aldrig mina hästar klia på mig då dem inte går och kliar sig på sin kompis. Däremot då hästarna hjälper varandra att klia där dem inte kommer åt är en annan sak...

Om en häst kliar sig på dig så ser den dig som ett träd eller en stubbe eller något liknande. Låter aldrig mina hästar klia på mig då dem inte går och kliar sig på sin kompis. Däremot då hästarna hjälper varandra att klia där dem inte kommer åt är en annan sak...

Jag är faktiskt övertygad om att mina hästar inte tror att jag är ett träd! :D

Jag är ledare men de får ändå klia sig lite mot mig ibland. Har framför allt ett sto som älskar att gnugga ögonen mot min arm. Inget bufflande eller knuffande tillåter jag och de slutar direkt när jag säger till (säger träd ifrån när det har tröttnat på att vara klikompis??). Jag tror att ledarskap är betydligt mer omfattande än om man låter hästen mysa genom kliande ibland.....

Och mina hästar kliar sig definitivt på varandra! Unghästarna kan även klia sig på ledarstoet ibland och om hon tillåter det så klias de en stund. Sen kan hon avbryta det hela tillsynes abrupt och sparka mot dem när hon tycker att det räcker men visst får de klia sig mot henne ibland.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Nej, jag tillåter inte att någon häst kliar sig på mig av samma skäl som många andra angivit: Rangordningen och att det faktiskt gör ganska ont. Däremot kliar jag gärna en häst som vill bli kliad, när jag känner för det.

*kl*

Nej, jag tillåter inte att någon häst kliar sig på mig av samma skäl som många andra angivit: Rangordningen och att det faktiskt gör ganska ont. Däremot kliar jag gärna en häst som vill bli kliad, när jag känner för det.

När jag tänker närmare på det hela och det jag skrev ovan så är det nog så att hästarna alltid frågar om lov och kliar sig först när jag tillåter att de kliar sig. Det sker så automatiskt bara så jag tänker inte på det......

När jag tänker närmare på det hela och det jag skrev ovan så är det nog så att hästarna alltid frågar om lov och kliar sig först när jag tillåter att de kliar sig. Det sker så automatiskt bara så jag tänker inte på det......

Jag håller med dig. Min häst får gärna klia sig på mig. Han ber snällt "om lov" först och jag är inte ett dugg orolig att han ska betrakta mig som ett träd (:rofl:) eller någon "ranglåg" medkuse...

Våra två hästar kliar sig friskt på varandra, lik väl som de kliar varandra. Det har de alltid gjort. Oavsett alla olika ponnyer vi haft.

Jag tror jag aldrig någonsin sett en häst skrubba sig mot en annan, oavsett rang! Inte "trädkli" som det gör mot bland annat mot sitt ben och träd- när de kliar varandra är det väll tänder mot hud. Även om en häst är ranglåg respekterar den ranghöge den som en individ och inte en stolpe.. Jag har iaf aldrig sett det.

Det har jag :eek: Är våra hästar knäppa eller?

De kliar ofta huvudet mot den andra hästens bakdel precis som de kliar sig mot stolpen i gången när man tränsat av (dvs örat o sidan typ fast i hagen blir det mer ögat om det är flugor). Och de kan göra det rätt hårdhänt. Ofta går den andra hästen bara undan ett steg men inte en vink om "klia inte på mig, jag är ledare!". Det hade man sett för då hade min lille flugit all världens väg, han har fått veta hut en gång och vet noga när han gått för långt och ska gå undan ;) Det gör ju det i rent vänskapssyfte, de är irriterade på något som kliar och kliar sig, den andra hästen kliar det ju oxå på då och då.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 659
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 908
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 095
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter