Får er häst klia sig på dig?

Sv: Får er häst klia sig på dig?

Min häst får inte klia sig på mig, jag kliar åt henne i så fall.
Tycker inte heller om när hästen använder mig som klibräda.

Nej precis, det här knuffandet är enbart respektlöst, man är ju inget levande träd att klia sig på. Det visar ju ungefär vad hästen tycker om en. Om man sedan kliar hästen i pannan är det en helt annan sak, då har man ju själv bestämt det, men min häst får inte klia sig på mig som om jag vore en klibräda. Nu gör han inte heller det, vilket jag hoppas (:) ) tyder på att han respekterar mig.

Min häst får inte det...I såna fall ska jag kli han med handen...

Vill inte att han ska bli domenant..

Samma här.. Brukar klia min häst i ansiktet efter ridningen.. Vill inte att hon gör det på mej..

Därimot när jag kliar henne på bringan för knott o mygg får hon klia tillbaka med mulen..

När jag har ridit och hon inte har vare sig grimma eller träns på sig så får hon klia. Då min häst är så försiktig så är det knappt man märker när hon "buffar" :D

Mammas häst gör vi likadant med. Fast han buffar hejvilt och har noll koll på sitt huvud eller hur stark han är men det börjar bli bättre.

Men som sagt det är när de inte har träns eller grimma på sig.

Har gjort så på alla mina hästar/ponnyer och tycker att det har fungerat utan att de blivit mer buffliga eller vad man ska säga.

Jag kliar gärna min häst med handen/ låter henne klia sig mot en vägg eller liknande så fort jag fått av tränset. Men jag vill inte agera kli-bräda till så stora djur, man flyger ju in i väggen rent av om de råkar ta i lite.

Min häst får absolut inte klia sig på mig!! Då ser han ju mig som ett träd... alltså ingen respekt alls!

De första åren var det totalförbjudet för min häst att klia sig mot mig, men nu som han börjar bli äldre och vi känner varann utan och innan kan jag bjuda på lite försiktigt kli ibland. Samma sak med att äta från träden när vi rider ut; totalförbud de första åren, men nu är vi överens om att det är OK om han nafsar åt sig en liten tugga i farten.
Att i alla lägen strikt peka på hur hästarna gör mot varann i hagen och vara petnoga med att inte "göra som en ranglåg häst för då tror min häst att han/hon bestämmer" tycker jag kan bli lite på gränsen till hysteriskt ibland. Jag menar, en ranghög häst SITTER väl inte på de andra hästarna, inte går den runt och lyfter på fötterna på sina lägre stående kamrater heller?
Hästar ser faktisk skillnad på människor och hästar, och jag tror inte att en häst direkt kopplar "nu gör hon som en ranglåg häst, alltså är det jag som bestämmer" utan faktisk är såpass smart att den fattar att en människa ibland kan bete sig som en ranglåg häst utan att för den skull vara det. Vi ger dom ju mat?! Det är väl ranglågt om något? "Här finns mat, jag ger det till dig och går sedan iväg, du bestämmer" skulle ju annars vara en tydlig signal.

Det är helt OK att vägra låta hästarna klia på en, det kan ju faktisk göra ganska ont. Men det är också helt OK att låta dom göra det om man själv tycker att det är OK, man är INTE en dålig ledare för det!

Altid förut när jag hade ridit min häst så kliade hon sitt huvud på mej så att jag nästan flög iväg en bit så nu har jag vänt henne av med det så att hon kliar nästan aldrig.

KL*

Min ponny får klia sig lite försiktigt när jag har tagit av tränset, brukar hjälpa till med handen eller en borste. Men bara försiktigt, försiktigt !

nej min häst får inte det då hon är så stor och det gör då ont. Men jag säger till henne snällt.

Men hästen vet/kan inte bedömma sin styrka. Har man bestämt sig att den får inte klia så kan man inte låta den göra det bara "ibland"

Min får gärna klia huvudet på mig efter jobb, hon har respekt för mig och är så försiktig att det inte gör mig något. Annars föredrar jag att vi kliar varandra.

kl

Har hand om ridskolans shettis och hon får absolut inte klia sig på mig.
Om hon skulle fått göra det så gör hon ju det på dom små nybörjarbarnen också och då flyger dom.......

Man kollar hur hästarna gör i hagen?

För tillfället har jag över 60 häst uppdelat i olika flockar så nog har jag allt koll på detta.

Tjatet om ledarskap som sviktar för att hästen kliar sig köper jag inte. :smirk:

Däremot köper jag att deras resonemang "ledarskap" hänvisar på osäkerhet om hur hästar fungerar och måste då i alla lägen hävda sin dominans..över hästen.

AM

Njae, ibland (dubbla budskap jag vet..) men hon slutar direkt bara jag höjer handen (nej jag har inte slagit henne..).

Hästarna kliar ju sig på varandra i hagen. Har sett det flera ggr, även den ranglåge kliar pannan mot ledarens bakdel.

aldrig får hästar klia sig på mig. inte kliar sig dom mot en pålle i hagen som är högre i rang, så nix!

Hästarna kliar ju sig på varandra i hagen. Har sett det flera ggr, även den ranglåge kliar pannan mot ledarens bakdel.

Nä men se där.. :D

Vi har alltså inga ufon hemma. :o ;)
Det finns fler som har ranglåga som vågar klia sig på ledaren..:D :D

AM

Ibland när man ridit får ju vissa hästar för sig att de vill klia av sig svetten på en dvs använda en som mänsklig kli-bräda. Vet att vissa blir skogstokig av att hästen gör så.
Jag gillar inte att bli bökad, knuffad och kliad på - däremot hjälper jag gärna till och kliar åt hästen. Men nu till saken, har det med ledarskapet att göra? Jag menar hästar i hagen hjälps ju åt att klia varandra dvs kompisar.
Hur gör ni och vad tycke rni om företeelsen?
Inte tillåtet för mina hästar, jag är ingen klistolpe. Det är skillnad om du som du säger kliar hästen, då är det DU som gör och det är där ledarskapet kommer in. En häst på flera hundra kilo ska inte bolla runt så med en människa, det är brist på respekt och rätt som det är kan man åka på en stjärnsmäll. Däremot vet mina hästar att bara tränset är av så är det helt ok att klia sig på "inredningen" där vi står.

Min häst får klia sig på mig efter ridturen. När tränset är av.

Har hon varit snäll och burit mig tycker inte jag det är mer än rätt att hon får klia sig på mig efteråt.

Men hon får sluta klia när jag vill kan ju inte stå där hela dagen:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 911
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 095
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar