Sv: Får er häst klia sig på dig?
De första åren var det totalförbjudet för min häst att klia sig mot mig, men nu som han börjar bli äldre och vi känner varann utan och innan kan jag bjuda på lite försiktigt kli ibland. Samma sak med att äta från träden när vi rider ut; totalförbud de första åren, men nu är vi överens om att det är OK om han nafsar åt sig en liten tugga i farten.
Att i alla lägen strikt peka på hur hästarna gör mot varann i hagen och vara petnoga med att inte "göra som en ranglåg häst för då tror min häst att han/hon bestämmer" tycker jag kan bli lite på gränsen till hysteriskt ibland. Jag menar, en ranghög häst SITTER väl inte på de andra hästarna, inte går den runt och lyfter på fötterna på sina lägre stående kamrater heller?
Hästar ser faktisk skillnad på människor och hästar, och jag tror inte att en häst direkt kopplar "nu gör hon som en ranglåg häst, alltså är det jag som bestämmer" utan faktisk är såpass smart att den fattar att en människa ibland kan bete sig som en ranglåg häst utan att för den skull vara det. Vi ger dom ju mat?! Det är väl ranglågt om något? "Här finns mat, jag ger det till dig och går sedan iväg, du bestämmer" skulle ju annars vara en tydlig signal.
Det är helt OK att vägra låta hästarna klia på en, det kan ju faktisk göra ganska ont. Men det är också helt OK att låta dom göra det om man själv tycker att det är OK, man är INTE en dålig ledare för det!