Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Eller vad händer om vi tillför syra till en häst som inte av nån anledning behöver energi, och därför inte omvandlar det?

Och ännu mer ang fång och utfodring:

Feeding

Do not starve the horse. In the past horses and ponies were stabled and starved but it is found, particularly in ponies, that they become lipaemic due to the breakdown of fat to produce energy.

They should be given hay of low Non-Structural Carbohydrate (NSC) (see Fructans) and a feed containing alfalfa (= lucern, mitt tillägg) e.g. Dengie Hifi (Dengie), Safe and Sound (Dodsen and Horrell) or Happy Hoof (Spillers Horse Feeds).

Haylage may be safe to give instead of hay but it must be "old" rather than fresh. It is possible to have hay and haylage samples tested for NSC content to check the risk when feeding horses with EMS particularly.

http://www.johnthevet.com/mang.php

Och när jag ändå håller på, ang att blöta hö för att få ner sockret. Hade inte sett det här innan, typiskt. Inget ska man få vara säker på =/

Laminitis study questions safety of soaked hay - 07/07/2009
A-AA+New research conducted by the Laminitis Consortium has raised questions over the assumption that soaking hay will make it safe to feed to laminitis-prone horses and ponies.

---

The nine different hay samples were analysed for WSC and then soaked in cold water. The soaked samples were subsequently analysed at four intervals of 20 minutes, 40 minutes, three hours and 16 hours.

---

The results showed a highly variable leaching of WSC and substantially less leaching than reported previously for chopped hay soaked for 30 minutes,y explained Clare Barfoot. Very few samples reached below 10 per cent WSC, despite prolonged soaking. The concern is that this strongly suggests that soaking may not be sufficient to render some hays safe to feed to horses and ponies prone to laminitis.

http://www.vetsonline.com/professio...tis-study-questions-safety-of-soaked-hay.html

Senast ändrad:

Eller om hästen av nån anledning har en dåligt fungerande lever, fungerar allt bara fin fint då?

Då är det synd om den. Varför skulle hästen ha fel på levern? Det kan man väl inte utgå från att alla har?

Men det är bla därför man inte ska dra in för mkt på fodret till en fånghäst som äter butta!

Nu har jag inte tid mer utan nu ska min fånghäst ut på kvällspromenad.

ANg utfodring av akut fång. The Laminitis Clinic i UK serverar gräs/hö/halm/lucern till sina patienter på kliniken, och påtalar fördelarna och vinsterna med att ge lucern (på engelska alfalfa) till fånghästar. Han påtalar också vikten av att ge högvärdigt protein i tillräcklig mängd samt fiber (TS) i tillräcklig mängd. Och att 'fat animals needs to be dieted, not starved'. Osv.

Tyvärr går det inte kopiera textsnuttar, men http://www.laminitisclinic.org/Explaining Laminitis and its Prevention/Chapter 6.pdf

Jag skulle rekommendera alla att läsa Laminitis clinics hemsida och även Robert Eustaces bok "Explaining laminitis and it´s prevention" Boken finns att läsa kapitel för kapitel längst ner på hemsidan. Ta er tid att läsa den noga och förstå vad som händer i hoven ( Jag vet att jag tjatat om den förr... ) R Eustace har en klinik för fånghästar i England sedan många år och är nog den i Europa som har mest klinisk erfarenhet av fångbehandlingar. ( Han är min "fångguru" )

ALEXANDRA läs på hemsidan under " What not to do" så förstår du kanske varför man ej ska sätta gips under en fång-hästs sula. Där skriver han också att hans personliga åsikt är att man ej ska utfodra en fånghäst med Hösilage.

Just det ja det är då man kan får en ir häst, om man nu fodrar med för mkt socker eller syra, nä nu vart det krångligt...

Ex. Cushing hästar har fel på levern, kan få IR och kan få fång....
Eller i vilken ordning man nu vill...

Jag tror inte alla hästar har fel på levern. En leverskada brukar tydligen visa sej, då det är för sent, dvs att hästen blivit sjuk.

Jag har läst hela, fler gånger, första samma dag som fånget.

Och ingen har gipsat någon sula i akut fas, som är det det talas om. I övrigt står jag kvar vid vad jag tidigare skrivit kring gipsningen, inkl det faktum att ponnyn är mycket bekvämare med gips än utan. Du är i din fulla rätt att tycka att man ska ta bort gipset trots det, men jag kommer inte göra det sålänge han är bekväm och mår bättre med det.

Och personlig åsikt kring silage finns det från fler veterinärer. Faktum kvarstår dock att i mitt läge med de förutsättningar jag har, är silaget säkrare än hö. Jag tror inte Eustace eller någon annan tycker det är bättre ge hö som är tveksam hygienisk kvalitet på, oanalyserat (det vet jag E inte tycker är bra) både vad gäller socker och annat, och där man får ett tvärt foderbyte en gång i veckan i värsta fall.

Med andra förutsättningar skull hö vara ett bättre val än silage för ponnyn. Med ett analyserat hö med lågt sockerinnehåll, som var prickfritt och utan tveksamhet ang det hygieniska både dag 1, 7 och 73, där jag kunde köpa in hela säsongsbehovet och lagra det väl osv.

Men som läget är nu, så tycker du alltså på fullt allvar att det är bättre ge hö utefter de (dåliga) förutsättningar jag har för det? Det förvånar mig i så fall.

Tillägg: Söker man på engelska sidor hittar man för övrigt åtskilliga exempel på gipsning av hovar, olika varianter av det, och det både rekommenderas och ej rekommenderas. Är väl som med allt annat misstänker jag, det passar vissa men inte andra patienter?

Senast ändrad:

Men ex alexandras häst som inte blir bra, den får för mkt socker av hö, den får proteinöverskott av lusern och den blir mer IR av silage...

Om det nu är så, så behöver vi ju inte fundera varför den inte blir bättre, eller? För det vet vi ju....eller.....

Nyfiken, hur anser du den blir mer IR av ett silage? För att göra det lätt kan vi ta tre scenarion, ett där silaget innehåller knappt alls ngt socker, ett där det innehåller ungefär 5% socker (eller ja NSC då) och ett där det innehåller 10% socker. (Exakt siffra tar några veckor innan den kommer ju).

Den blir då snarare mer IR av höet om det är så sockerrikt som är risken. Proteinöverskott får han ingenstans, så det vet jag inte hur du menade?

Varför skulle den inte omvandla det? Jag är ganska säker på att den omvandlas till energi ändå och sedan lagras som fett.

Om det nu finns mjölksyra i silaget, som är en förbränningsprodukt av socker, som hästkroppen omvandlar i levern till energi, men vid ex boxvila då ingen energi behövs lagras till fett.
Mer fett mer IR.

They should be given hay of low Non-Structural Carbohydrate (NSC) (see Fructans) and a feed containing alfalfa (= lucern, mitt tillägg) e.g. Dengie Hifi (Dengie), Safe and Sound (Dodsen and Horrell) or Happy Hoof (Spillers Horse Feeds).

Ja men titta, då gör jag något rätt i alla fall ;)!

Laminitis study questions safety of soaked hay - 07/07/2009
A-AA+New research conducted by the Laminitis Consortium has raised questions over the assumption that soaking hay will make it safe to feed to laminitis-prone horses and ponies.

Ja, det var ju synd att det ev. inte fungerar... MEN å andra sidan kanske det betyder att det inte var just blötläggningen som gjorde att min shettis anfall vände. Jag har ju undrat länge. Det kanske är viktigare att hon får Happy Hoof, och jag kanske rentav kan våga mig på att sluta med blötläggningen så småningom. Det kommer att bli bökigt att hålla på till vintern. Men jag ska skaffa sockeranalys på höet först!

Forrest och jag har diskuterat Mjölksyra...läs inläggen så förstår du nog.

Nej, det gör jag inte. I mina ögon har du hoppat över en viktig detalj nämligen.

Du snurrar in på mjölksyra, men du glömmer att det energi som är i silaget är den energi hästen kan utvinna. För mkt energi = lagras in som fett = fetare häst och risk för mer IR, ja.

Men det skiljer sig inte från hö och hösilage. För mycket kalorier (MJ) = fet.

Med silage kan jag ge mindre kalorier men ändå uppfylla tuggbehov etc.

Så jag frågar igen, vad med silaget skulle ge mer IR? I höet så en hög sockerhalt, ja. Men i silaget?

Jag förstår inte skillnaden....Klart man utfodrar hästen med det den kan tillgodogöra sej, annars skulle man väl ge hallonbåtar...
Men eftersom jag vet att du gör/tänker "rätt" så tänker jag fel.
Så vi kommer nog inte längre i denna diskussion.

Ja, men du får på något vis ihop att mjölksyran i silaget skulle ge extra fett, och där begriper jag inte hur?

Silaget innehåller 5.2 MJ/kg foder, och det är ju från allt som fodret innehåller. Dvs av 1 kg silage kan häst tillgodogöra sig ca 5.2 MJ (ca för vissa lär ha lite bättre upptag och vissa lite sämre). Det är ju inklusive mjölksyran.

Så jag förstår fortfarande inte hur du menar med att silaget ska kunna förvärra IR:n? Om silaget skulle ha en hög sockerhalt (vilket inte känns troligt, men vi får se) - ja. Men då är det ju samma problem med hö, och inget exklusivt för silage.

Om det nu finns mjölksyra i silaget, som är en förbränningsprodukt av socker, som hästkroppen omvandlar i levern till energi, men vid ex boxvila då ingen energi behövs lagras till fett.
Mer fett mer IR.

Jag fattar inte vad du är ute efter överhuvudtaget.
Fördelen med att det är mjölksyra i stöllet för socker är att det är mkt bättre för en IR häst. Det är bara socker som höjer insulinet snabbt - inte mjölksyra. Sedan ska ju hästen bantas så mjölksyran bör omvandlas till energi som förbrukas. det var du själv som tog exemplet med om hästen inte behövde omvandla mjölsyran till energi så skulle den vara kvar som syra. Jag svarade dig då att så är det säkert inte utan i så fall omvandlas säkert syran till fett så småningom. Jag menade inte att AWs hästs ensilage kommer att omvandlas till fett.
Jag rekommenderar än en gång att läsa lite på egen hand. Det börjar bli lite jobbigt att förklara allt- ursäkta mig -jag behöver inte svara förstås. :idea:

Helt ärligt så har jag väldigt svårt att förstå vad du pratar om, det känns som du pratar med dig själv istället för att diskutera olika teorier med andra här på tråden. :confused: Det verkar som du hakar upp dig på saker som inte ens diskuteras utan du hittar på egna teorier som det inte verkar finnas ngt stöd för och periodvis är din svenska rätt svårförståelig när du särskriver så mycket. Konstigt, för en del inlägg skriver du jättebra, medan andra är väldigt jobbiga att läsa.

Helt annan sak, men bock och pip var tillbaka igen, så pulsen var nog tyvärr sammankopplad med smärta. Så, är ju trevligt han mår bättre igen på butta, fast inte lika roligt med bock och pip, men..

Slog mig en måhända långsökt tanke när jag var ute och red (eller försökte, knottjävlar). Skulle magen kunna påverkas av att han hade ont?

Magen är inte helt hundra igen, men extremt mkt bättre än igår. Och skillnaden kom ju bara över natten. Har ju helt tänkt det var att jag öste på grovfoder så han fick rejält med TS (inatt åt han ju lika mkt TS som han gjort toalt på drygt ett dygn innan, och vid det här laget har han käkat mer TS än på flera dygn innan). Men slog mig som sagt, att skulle det kunna vara smärta som påverkar honom (stress etc) och påverkar magen?

Han har ju verkar likadan 'utåt', glad och solig. Men i början där när magen inte alls fungerade på butta, då hade han ju ont trots butta och magen var knas trot mer TS. Sen har han ju funkat på butta och lägre TS. Men under samma period har han haft mindre ont med..

Långsökt tanke som sagt, mot den talar ju att första dagarna med fånget var magen tiptop, och då kan vi ju snacka om ONT..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar