Sv: Fångtråd del 3
ok, om sockret förbrukas under processen, vad återstår då, eller vad blir det ist för socker?
marlene
ok, om sockret förbrukas under processen, vad återstår då, eller vad blir det ist för socker?
marlene
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Reds den då?M Rundgren skrev inte om fånghästar. Jag uttryckte mig nog otydligt.
http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=292&infogrp_id=31
När min ponny fick fång åt hon redan en del lusern men också silage. Jag ökade lusernet och tog bort silaget eftersom jag inte var helt säker på vad som utlöste fånganfallet. Det vet jag fortfarande inte. Foderbyte eller inte?
Men tänk om du har ett hö som innehåller massor av socker och/eller fruktaner och du ger detta till din akut fångsjuka häst som inte blir bättre. Tycker du att det är klokt att fortsätta att ge det till hästen? Jag tycker inte det. Nu säger jag inte att det är så med AWs hö men att det kan vara så.
Tack det var det jag ville få skrivet. Om vi nu utgår från mitt tänk, ang din ponny.
Att den redan har en sur mage...och sen tillsätter vi silage, som är surt...sen bor du i ett område som har kalk brist...Kalk är basiskt... så du bor på ett "surställe".
Hm, vad blir det om det blir för mkt surt, och hur kan det hjälpas?
En sur sjö, vad händer med växligheten och fiskarna?
Kan det hjälpas?
Marlene
Men om du nu är rädd för att mata med för mkt socker, och vi är överens om att sockerförbränning ger mjölkSYRA, kan inte det vara värt att tänka på fången ur SYRA syn punkt, dvs tänka fel.
När jag tidigare i tråden har skrivit om avfalls produkter och slagg är det bla SYRA överskottet jag menat.
Jag vet att det ska finnas, att levern åter använder mjölksyra osv.
Bara ett förtydligande!!!!
ANg utfodring av akut fång. The Laminitis Clinic i UK serverar gräs/hö/halm/lucern till sina patienter på kliniken, och påtalar fördelarna och vinsterna med att ge lucern (på engelska alfalfa) till fånghästar. Han påtalar också vikten av att ge högvärdigt protein i tillräcklig mängd samt fiber (TS) i tillräcklig mängd. Och att 'fat animals needs to be dieted, not starved'. Osv.
Tyvärr går det inte kopiera textsnuttar, men http://www.laminitisclinic.org/Explaining Laminitis and its Prevention/Chapter 6.pdf