Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

M Rundgren skrev inte om fånghästar. Jag uttryckte mig nog otydligt.

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=292&infogrp_id=31

När min ponny fick fång åt hon redan en del lusern men också silage. Jag ökade lusernet och tog bort silaget eftersom jag inte var helt säker på vad som utlöste fånganfallet. Det vet jag fortfarande inte. Foderbyte eller inte?
Men tänk om du har ett hö som innehåller massor av socker och/eller fruktaner och du ger detta till din akut fångsjuka häst som inte blir bättre. Tycker du att det är klokt att fortsätta att ge det till hästen? Jag tycker inte det. Nu säger jag inte att det är så med AWs hö men att det kan vara så.
Reds den då?
Var den tjock?

Tydligen så är hösilage en stor bov. Kanske pga att varje bal är som ett foderbyte. Har man dessurom ett ensilage har det processats mer iom syret.

Vad är problemet med att laka ur ett hö? Då kan den äta mer utan att få i sig så mkt energi. Eller hade vi inte kommit fram till det:confused:

Att följa tabeller som inte ens överensstämmer med hur situationen ser ut är ju kasst. Nej det var bara tabeller för hästar som går ute hela dagarna- hur rätt kan det bli med en häst som står still?

Nog stämmer det som alla Vet. faktiskt rekommenderar, men som vissa väljer att inte följa.

Tack S. för länkar.

Det blir mjölksyra framförallt, sockret alltså.

I korthet så en ensileringsprocess (som lyckas) sker en snabb sänkning av pH när socker omvandlas till mjölksyra, och i en liten grad till annan syra, minns inte på rak arm säkert men tror det är ättiksyra.

Bakterierna som mha socker bildar mjölksyra - mjölksyraomvandlande bakterier - finns naturligt i gräset och stortrivs i syrafria miljöer. När mjölksyra sedan bildas, så slår det ut de andra bakterier (som man inte vill ha) som gillar syrefria miljöer.

Det finns olika typer av ensileringsmedel att tillsätta för att optimera processen.

Mjölksyraomvandlingen med hjälp av socker kostar inte speciellt mycket MJ, men sockret förbrukas till stor del eller helt och hållet.

Man kan om det går mindre bra få otrevliga bieffekter, och på kreaturssidan studerar man ammoniak-någonting bildning i silage, som påverkar hur stor del av proteinet som blir upptagligt. Jag har bara skummat det, det är lite intressant ur hästsynpunkt med för att enterobakterier (de onda, trivs fint i syrefritt) är sammankopplat med den är ammoniak-vad det nu heter halten.

Tack det var det jag ville få skrivet. Om vi nu utgår från mitt tänk, ang din ponny.
Att den redan har en sur mage...och sen tillsätter vi silage, som är surt...sen bor du i ett område som har kalk brist...Kalk är basiskt... så du bor på ett "surställe".

Hm, vad blir det om det blir för mkt surt, och hur kan det hjälpas?

En sur sjö, vad händer med växligheten och fiskarna?
Kan det hjälpas?

Marlene

Ang ponnyn och proteinet. Tabellbehovet av protein är högre än det jag räknar på. Men då han just står där han står och bara står (och växer lite iofs) så har lagt honom på UNDERHÅLLSBEHOV (dvs minimibehov om man så vill) för en VUXEN, icke växande 400 kgs häst.

Vilket gör att den boxvilande herrn som växer får det protein han behöver men inte mer. Dvs det är redan anpassat till att han står på box.

Tack det var det jag ville få skrivet. Om vi nu utgår från mitt tänk, ang din ponny.
Att den redan har en sur mage...och sen tillsätter vi silage, som är surt...sen bor du i ett område som har kalk brist...Kalk är basiskt... så du bor på ett "surställe".

Hm, vad blir det om det blir för mkt surt, och hur kan det hjälpas?

En sur sjö, vad händer med växligheten och fiskarna?
Kan det hjälpas?

Marlene

Kalkbrist? du har läst slarvigt. Det är tvärtom, vi har rejäla överskott på kalk här, men lågt med fosfor och magnesium. Jag har inte fått mineralanalysen på silaget än dock, det är odlat i samma län men 'andra änden', den kommer imorgon skulle jag tro, den är i postverkets händer iaf.

Om ponnyn har en sur mage eller ej är mer än jag törs uttala mig om. Han har en störd mage, men om den är sur ger jag mig inte på att uttala mig om utan provtagning.

Det är en risk byta foder nu, jag velade länge. Men det är en stor risk höja höet ännu mer också. Pest eller kolera. Och då magen omedelbart svarade med en föbättring vid kraftig höjning av TS, även om 50% av det är i förtorkat silage, så fortsätter jag ge honom det ökade TS tills magen är helt stabil. Risken finns jag matar i åt helvete för mkt socker, men det är en risk jag får ta. Så fort magen är stabil kommer jag smygsänka TS genom att sakta plocka bort hö.

Magnesium är också en basisk mineral. Så även om du då har kalcium behovet till godosett kan du ha en Basisk/magnesium brist.

Det underlättar givet om man analyserar foder, räk nar foderstater. Men glöm INTE att hästen av någon anledning kan ha en gömd brist. Hur det visar sej på häst, får väl de lärda tvista om. Men så länge du har en sjuk höst, borde du kanske kolla alla felaktiga infallsvinklar!

Men om du nu är rädd för att mata med för mkt socker, och vi är överens om att sockerförbränning ger mjölkSYRA, kan inte det vara värt att tänka på fången ur SYRA syn punkt, dvs tänka fel.

Får ju ta en del i taget. Jag kan inte ändra/påverka allt tyvärr. Om han åt halm, skulle jag gladeligen ge honom halm + lucern punkt slut. Det känns som det absolut, absolut tryggaste ur fånghänseende, och även som ett ganska tryggt sätt ur maghänseende. Det enda att ev bekymra sig över då är att halm kan vara sisådär i hygienisk kvalitet även om det inte syns utanpå.

Men då han inte äter halm får jag försöka hitta en annan lösning, den näst bästa.

Och som förutsättningar etc är, dvs med mycket svåra problem lagra hö mer än mkt korta perioder, med en ponny där hö oavsett är för bra ur MJ-synpunkt och där det är ett trippelt risktagande med hö - så är i min värld silaget den nästa bästa lösningen. Det finns en risk i teorin att silaget påverkar fången på fel sätt, precis som det finns en risk att höet påverkar fången på fel sätt. Enda sättet att VETA är ju tyvärr att prova.

Det trippla risktagande med hö är:

*Oanalyserat, ingen aning om varken sockerhalt eller övriga värden
*Hygieniska kvaliten. Det hänger ihop med lagringen, risken är att balar som idag ser bra ut, luktar bra etc redan börjat bli dåliga hygieniskt, och det äter han
*Täta foderbyten, jag kan inte lagra hö bra som sagt - det är därför risken ovan hela tiden finns - vilket innebär att jag måste köpa SMÅ poster per gång, dvs ta hem veckovis av behovet. Då är jag förpassad till att köpa av grannen, och då riskerar det att bli mycket täta foderbyten mellan hö - hö. Dessa foderbyten blir förutom täta även tvära.

Om jag haft andra lagringsmöjligheter etc, så skulle hö kunnat vara (beroende på analysen) det näst bästa valet. Men i realiteten här och nu är det inte det, utan där är silage ett i teorin iaf bättre val. hur det är i praktiken kommer det att komma svar på inom de närmsta veckorna.

Men om du nu är rädd för att mata med för mkt socker, och vi är överens om att sockerförbränning ger mjölkSYRA, kan inte det vara värt att tänka på fången ur SYRA syn punkt, dvs tänka fel.

Läs gärna den svenska boken Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Margareta Rundgren SLU.
Då kommer du att inse att hästens matspjälkningssystem är ganska surt av sig självt.

Men naturligtvis är det inte bra för en fånghäst om det blir ännu surare än vad det ska vara i grovtarmen. Det är en av anledningarna till att kalken i lusernet är bra. Därmed inte sagt att ensilage gör det för surt. Det blir för surt i grovtarmen vid ett fånganfall som orsakas av feljäsning av stärkelse eller fruktan.

Jag har tidigare citerat just den boken så jag vet mkt väl när det ska vara surt i en häst mage! eller i vilken del det bör vara mindre surt.

Så vi alla är överens om fakta!

Om det i ett fång anfall blir för surt i en hästmage, och man inte åtgärdar försurningen....Vad händer???? "Läker" en försurad hästmage, man ger den butta eller hur tänker man?
Eller har inte syran nån betydelse, då borde ju inte sockret heller ha betydelse.

Socker som används blir syra.

ANg utfodring av akut fång. The Laminitis Clinic i UK serverar gräs/hö/halm/lucern till sina patienter på kliniken, och påtalar fördelarna och vinsterna med att ge lucern (på engelska alfalfa) till fånghästar. Han påtalar också vikten av att ge högvärdigt protein i tillräcklig mängd samt fiber (TS) i tillräcklig mängd. Och att 'fat animals needs to be dieted, not starved'. Osv.

Tyvärr går det inte kopiera textsnuttar, men http://www.laminitisclinic.org/Explaining Laminitis and its Prevention/Chapter 6.pdf

När jag tidigare i tråden har skrivit om avfalls produkter och slagg är det bla SYRA överskottet jag menat.
Jag vet att det ska finnas, att levern åter använder mjölksyra osv.
Bara ett förtydligande!!!!

När jag tidigare i tråden har skrivit om avfalls produkter och slagg är det bla SYRA överskottet jag menat.
Jag vet att det ska finnas, att levern åter använder mjölksyra osv.
Bara ett förtydligande!!!!

Men efetrsom levern återanvänder det (och det stämmer) så är det ju inget avfall! Ett avfall är för mig ngt som kroppen måste göra sig av med. Mjölksyran går vad jag förstår in i energimetabolismen och omvandlas till energi.

ANg utfodring av akut fång. The Laminitis Clinic i UK serverar gräs/hö/halm/lucern till sina patienter på kliniken, och påtalar fördelarna och vinsterna med att ge lucern (på engelska alfalfa) till fånghästar. Han påtalar också vikten av att ge högvärdigt protein i tillräcklig mängd samt fiber (TS) i tillräcklig mängd. Och att 'fat animals needs to be dieted, not starved'. Osv.

Tyvärr går det inte kopiera textsnuttar, men http://www.laminitisclinic.org/Explaining Laminitis and its Prevention/Chapter 6.pdf

Tack det är ibland svårt att hitta allt man har läst.
jag rekommenderar verkligen alla att läsa texten. Sugar beet pulp är betforfibrer också ett foder som är bra med lågt GI värde.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar