Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Ja, det var ju synd att det ev. inte fungerar... MEN å andra sidan kanske det betyder att det inte var just blötläggningen som gjorde att min shettis anfall vände. Jag har ju undrat länge. Det kanske är viktigare att hon får Happy Hoof, och jag kanske rentav kan våga mig på att sluta med blötläggningen så småningom. Det kommer att bli bökigt att hålla på till vintern. Men jag ska skaffa sockeranalys på höet först!

Jag undrar om det inte är så att det är olika för olika sorters hö, har också läst detta med ngn undersökning med annat resultat. Men om man har ett grovt hö tex med mkt fibrer i så löses kanske inte sockret upp så snabbt. Fast ett sådant hö innehåller antagligen inte så mkt sockr i och för sig....
Dumt svar men har nu skrivit det.

Borde kunna bero på grässort med. Såg nånstans med att timotej, som räknas som 'hyfsat' vad gäller fruktan, hade visat sig kunna innehålla upp till 30% socker, och att rajgräs, som räknas som no-no vad gäller fruktan, hade visat sig kunna ha betydligt lägre sockerhalt (dock inte låg).

Så tror absolut att både grässort, struktur och som F-A säger - ursprunglig sockerhalt - spelar in. Fasiken, borde man inte kunna testa det blöta på ngt vis, se hur mkt socker man fått ut?

Allt fungerar bra om man har en balans och allt fungerar mindre bra om man har en obalans.

Och ett proteinunderskott är inte en obalans?

Snart har du tappat mig fullständigt, tråden tappade jag för längesen men nu börjar jag förlora nystanet ur sikte :confused:

Kan du inte skriva rakt ut vad du menar istället för att antyda och köra med så många retoriska frågor utan svar?

Helt ärligt så har jag väldigt svårt att förstå vad du pratar om, det känns som du pratar med dig själv istället för att diskutera olika teorier med andra här på tråden. :confused: Det verkar som du hakar upp dig på saker som inte ens diskuteras utan du hittar på egna teorier som det inte verkar finnas ngt stöd för och periodvis är din svenska rätt svårförståelig när du särskriver så mycket. Konstigt, för en del inlägg skriver du jättebra, medan andra är väldigt jobbiga att läsa.

Ja du har helt rätt, och eftersom fånghästarna frisknar till, behöver jag inte komma med flera konstiga infallsvinklar.

Borde kunna bero på grässort med. Såg nånstans med att timotej, som räknas som 'hyfsat' vad gäller fruktan, hade visat sig kunna innehålla upp till 30% socker, och att rajgräs, som räknas som no-no vad gäller fruktan, hade visat sig kunna ha betydligt lägre sockerhalt (dock inte låg).

Så tror absolut att både grässort, struktur och som F-A säger - ursprunglig sockerhalt - spelar in. Fasiken, borde man inte kunna testa det blöta på ngt vis, se hur mkt socker man fått ut?

Det gör det säkert, tänkte inte så långt.
Man (dvs ex jag) kan testa om vattnet innehåller socker men inte hur mkt. Sedan följer ju en hel del av fruktanerna med ut i vattnet.
Detta är ngt för de kemister som jobbar med analytisk kemi att utveckla.

Nån skrev att överskott av protein gav diarre, och det ser jag inte som ett friskhetstäcken, närmare en obalans.

Men jag ger mej, ska inte störa mer.

Nån skrev att överskott av protein gav diarre, och det ser jag inte som ett friskhetstäcken, närmare en obalans.

Men jag ger mej, ska inte störa mer.

Men min L har inte fått något överskott på protein nu. Dessutom har han t ex i vintras stått på proteinöverskott hela vintern, utan minsta diarre.

Dessutom, vad har det här med att SILAGET innebär MER IR att göra? Kan du inte förklara det istället, som jag frågat flera gånger?

KL

Lusern innehåller ganska mkt protein men inte så mkt energi. De lusernfoder jag har hemma innehåller 8 MJ/kg. Nu är det antagligen i enheten DE vilket betyder att det i svenska mått är ner mot 7 MJ/kg. Jag byter ut en del av grovfodret mot lusern och förstår inte alls detta resonemang om turbofodring med lusern. Dessutom innehåller lucern kalk som neutraliserar grovtarmens ev för låga pH värde ngt som är viktigt för en fånghäst. Lusern rekommenderas av flera veterinärer/forskare som ett bra foder till fånghästar.

Alexandra är orolig över att hästen står på får lite TS. Pelleterad lucern räknas i teorin som grovfoder per se, men inte gällande TS. Med de värden som lucernet innehåller så är det totalt otillrådigt att fodra med ett sånt foder om man istället vill åt TS och samtidigt minska på MJ för att hästen är överfet. I alexandras fall är hästen inte bara fet, den är späckfet, varav problemet är akut, och jag kan inte för mitt liv förstå hur ngn som därtill är någorlunda påläst om foder och fodervärden, då väljer att göda sin ponny med pelleterat lucern.

jag är helt på det klara att protein överskott inte är skadligt så länge det kommer från grovfoder istället för kraftfoder.
i detta fallet oroar sig alexandra för protein UNDERSKOTT, vilket är helt befängt att det skulle inträda i den närmsta året på denna ponnyn som är så späckfet. samt som sagt, i övriga länder är en vanlig åtgärd mot fång just SVÄLT, inklusive veterinärs ordination, det rekommenderar inte jag personligen, men det säger dig ändå ngt om hur viktigt det är att hästen inte GÖDS under vare sig före utbrott eller än mindre under konvalecens - ännu viktigare.

I övrigt förstår jag inte hur man som hästägare till en häst med akut fång och fortfarande symptom som inte ger med sig, vilket veterinärerna enligt utsago också är bekymrade över, kan börja självmant välja att hålla på med foderbyten hit och dit - hö till silage osv osv, och blanda in en MASSA extra faktorer runt det hela mitt under konvalecensen som är kritisk.
istället för att läsa engelska källor på nätet - vad säger din veterinär ang. fodret alexandra? denne måste väl ha uttalat sig? och varför behöver du då hålla på och styra fram och tillbaks i denna tråden om hur du ska göra och vilka foderbyten osv osv.

jag har inte haft en chans att kolla ang. gräsfröhalm leverantören, det kan jag göra i veckan. men du skulle klara dig lika bra på att fodra med ett sent taget hö och utan lucernet, samt ponnyn på vetehalm som är smakligt, för att hålla magen i trim, jag lovar. och det kan jag säga utan hippocampus eller dina egna uträkningar. Du måste ju inse att din ponny är SJUK och att fettman är en stor del i orsaken troligtvis. Då måste du ju överge dina tabeller och göra åtgärder, det viktiga är ju att ponnyn får TS och tuggbehov tillfredsställt i första hand för att tillfriskna och smalna av, för att ha en chans att tillfriskna permanent.

Senast ändrad:

Och ett proteinunderskott är inte en obalans?

Snart har du tappat mig fullständigt, tråden tappade jag för längesen men nu börjar jag förlora nystanet ur sikte :confused:

Kan du inte skriva rakt ut vad du menar istället för att antyda och köra med så många retoriska frågor utan svar?

Jag har inga svar, å ingen annan verkar ha det heller...Men att tänka krokigt och vint för att se om man kan hitta nått att gå på, vad som skulle ha orsakat fången eller inte verkar inte vara av intresse, och vet man inte vad som orsakat, är ju symtom behandling det enda.
Men eftersom ni är hyffsat less på mej, och jag inte har nån fånghäst att få frisk så jag slutar skriva.

Jo, det räknas som grovfoder även vad gäller TS.

Sen, jag ger tusen gånger hellre samma mängd hackar strå, eller annat strukturfoder. Men står valet mellan att ge pelleterad lucern, eller ett rent kraftfoder som inte är fiberrikt är det lätt.

Hästar kan fortfarande inte göra protein av kroppsfett, tyvärr. De måste bryta ner muskelmassa då.

Det finns inget sätt att tillföra proteinet i stråform förrän jag endera fått över hon på silage, eller det sedan 1 månad tillbaka beställda lucernhacket kommer.

Vad gäller veterinär rekommendation har ett flertal erkänt duktiga engelska veterinärer citerats, och de rek inte svält, oavsett. Även utomlands anses svält förlegat numera, vid fångbehandling.

Jag har inga svar, å ingen annan verkar ha det heller...Men att tänka krokigt och vint för att se om man kan hitta nått att gå på, vad som skulle ha orsakat fången eller inte verkar inte vara av intresse, och vet man inte vad som orsakat, är ju symtom behandling det enda.
Men eftersom ni är hyffsat less på mej, och jag inte har nån fånghäst att få frisk så jag slutar skriva.

Inte av intresse? Jag har redan strax efter anfallet skrivit mina tankar kring vad som orsakade det. Man kommer ju tyvärr aldrig kunna veta säkert, men de två mest troliga faktorerna är höga fruktanhalter och en överviktig häst, som troligen är IR. Sen kan andra saker spelat in/vara orsaken med, t ex ätit någon olämplig växt på betet, att det var precis i slutet på verkningsintervallet etc.

Symptombehandling är det enda som finns vad gäller fång, tyvärr. Även om man vet precis vad som utlöst (typ hästen bröt sig in i havretunnan och åt 5 kg havre). Däremot så för att sen förhindra nya anfall finns det ju en del man kan göra, och det beror lite på varför. I min herres fall så: banta, motionera, ge foder med lågt innehåll av socker, lågt innehåll av stärkelse, att undvika bete eller i vart fall stenhårt kontrollera betande med hänsyn till fruktanhalter osv.

På vilket sätt är silaget värre för IR än hö?

Jo, det räknas som grovfoder även vad gäller TS.

Nej det gör det inte, i kombination med tugg behov, fiber innehåll, mättnadskänsla och ät tid. är ej jämförbart ALLS.

Hästar kan fortfarande inte göra protein av kroppsfett, tyvärr. De måste bryta ner muskelmassa då.

Jag försäkrar dig om att det är LÅNGT till den punkten då din häst börjar bryta ner muskelmassa. Den har en massa fett och det är där det drar av i första hand. : )

Det finns inget sätt att tillföra proteinet i stråform förrän jag endera fått över hon på silage, eller det sedan 1 månad tillbaka beställda lucernhacket kommer.

Men herregud människa - sluta vara besatt av protein tillförseln. i första hand så måste din ponny sluta vara ÖVERGÖDD, du kan inte förvänta dig att den då ska stå på en fullgod foderstat som om ingenting hänt. INGEN häst kommer att få protein underskott i akut läge, växnade ungponny eller ej, av att gå ner på den biten och MJ rent allmänt några månader, jag lovar.

Vad gäller veterinär rekommendation har ett flertal erkänt duktiga engelska veterinärer citerats, och de rek inte svält, oavsett. Även utomlands anses svält förlegat numera, vid fångbehandling

Återigen - jag är inte intresserad av vad du grävt upp på nätet, där finns millioner teorier. Jag är intresserad av din EGEN veterinärs foder angivelser. Varför gör du inte som denna säger, vilket du ju uppenbarligen inte gör eftersom du är så i valet och kvalet och sitter och letar källor överallt på nätet för att fodra efter din egen övertygelse.

Senast ändrad:

Jag är orolig för att den får för lite torrsubstans och ett grovfoder som innehåller för mkt socker. Vad jag förstår så är de på kliniken inte riktigt nöjda med situationen utan vill att läget ska stabilisera sig (rätta mig AW om jag har fel - känns inte riktigt bra att skriva om ngn annans häst).
Jag är somalla kanske märkt ganska så övertygad om att det viktigaste just nu är att få allt att bli så stabilt som möjligt. Det är klart att en lösning på det är att banta hästen men det är en långsiktig lösning. Det bästa just nu måste för mig vara att få ner sockret i fodret och få magen att må bra. Så att insulinet går ner och det finns möjlighet att sätta in butta igen om det behövs. Jag tror inte att man vinner lika mkt gnm att banta den ngt kg under de dagar detta tar.

Men det är vad jag tror/faktiskt i detta läget är ganska övertygad om - därav min envishet.
Och för att nå dit så är lusern ett bra medel. Dessutom behöver den proteiner.

Senast ändrad:

Nej det gör det inte, i kombination med tugg behov, fiber innehåll, mättnadskänsla och ät tid. är ej jämförbart ALLS.

Vi gör det lättare då. HUR skulle du tillgodose proteinbehovet? Det du har att välja på är ett oanalyserat hö, som det är risk det är sockerrikt utan bara fan, med en proteinhalt som INTE täcker behovet på många kilo hö, men tyvärr täcker MJ-behovet på rätt få kilo hö. Ska jag täcka protein och TS-behovet med hö så kommer han få i sig åt helvete för mkt MJ.

Eller ett analyserat (ej ang socker) silage, som utmärkt väl täcker alla behov på 9 kg silage, TS 52%. Han är dock inte invand på detta än.

Eller melasserat lucernhack, dvs rena sockerbomben.

Eller melassfri pelleterad lucern.

Hur skulle du löst det då? Hålla nere MJ, ge underhållsbehov protein och ffa ge tillräcklig ättid och TS.

Tack.
För mig är läget då fortfarande ännu mer uppenbart,för att få till en stabilitiet så låter man bli att börja byta grovfoder i form av hö mot silage, och sen börja debattera att ta bort lucern osv. snacka om foderbyten - det är ju fler och hattigare än man ens gör på en frisk häst.

Vi gör det lättare då. HUR skulle du tillgodose proteinbehovet? Det du har att välja på är ett oanalyserat hö, som det är risk det är sockerrikt utan bara fan, med en proteinhalt som INTE täcker behovet på många kilo hö, men tyvärr täcker MJ-behovet på rätt få kilo hö. Ska jag täcka protein och TS-behovet med hö så kommer han få i sig åt helvete för mkt MJ.

Hur skulle du löst det då? Hålla nere MJ, ge underhållsbehov protein och ffa ge tillräcklig ättid och TS.

Jag har redan gjort det enkelt, jag har skrivit det i varje inlägg.

du ska sluta räkna protein tillskott i detta läge, hästen kommer inte att få protein brist i morgon eller övermorgon eller nästa månad.
du ska istället tillfredställa TS och tuggbehov och samtidigt få ner hästen i vikt. du väljer därmed ett hö med mkt lågt MJ innehåll och låter lämpligtvis hästen tugga i sig smaklig vetehalm som komplement. Varför måste du ha ett Oanalyserat hö - vilket bullshit - välj ett analyserat med låga värden! Ät tid och TS löst och även MJ. skit i proteinet som sagt, och PRATA med den veterinär som BEHANDLAR hästen istället för att sitta och snurra på egen hand på nätet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 662
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar