Fångtråd del 3

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Boj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 806
  • Visningar Visningar 93 701
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Men om höet innehåller för mkt socker då = ganska så rejäl fångframkallande faktor för denna IR häst???
(Nu vet vi ju inte om hästen är IR eller om höet innehåller mkt socker) Men det kan vara så.

I så fall lär det inte spela ngn roll vad du än gör. Denna ponny kommer att få upprepade fånganfall vad du än gör för övrigt - kanske tills du har bantat den så mkt att IR har minskat men det lär ju ta månader om jag förstått det rätt. Då är hästen avlivad för länge sedan! Än en gång så drar jag detta till en ytterlighet. AW - jag menar inte att det blir så med din häst utan försöker förklara vad jag menar.

jag fattar inte bråket om sockret i höet osv. det står att då måste AW ha ett oanalyserat hö och handla i blindo osv osv.
varför det? skaffa ett hö där sockerhalten stämmer överrens och som är lågt i energi värden och värden rent allmänt. tillfredställer TS och tuggtid och fiber behov utan att göda.

Jag har redan gjort det enkelt, jag har skrivit det i varje inlägg.

du ska sluta räkna protein tillskott i detta läge, hästen kommer inte att få protein brist i morgon eller övermorgon eller nästa månad.
du ska istället tillfredställa TS och tuggbehov och samtidigt få ner hästen i vikt. du väljer därmed ett hö med mkt lågt MJ innehåll och låter lämpligtvis hästen tugga i sig smaklig vetehalm som komplement. Varför måste du ha ett Oanalyserat hö - vilket bullshit - välj ett analyserat med låga värden! Ät tid och TS löst och även MJ. skit i proteinet som sagt, och PRATA med den veterinär som BEHANDLAR hästen istället för att sitta och snurra på egen hand på nätet!

1. Visa mig det höet? Hö under 7 MJ/kg är i princip icke-existerande. 6 kg hö tillfredsställer inte hans tuggbehov alls, det äter han upp på tok för fort. Det riskerar också att ge honom en veritabel sockerbomb. Han har dssutom redan riskerat att stå i en dryg månad mer proteinbrist, och det räcker mer än väl för en växande unghäst. Hö innebär hur man än vrider på det ENDERA för lite tuggtid eller åt helsike för mkt MJ.

Edit: 6 kg är räknat på ett låg-MJ hö. Så lågt som det går att få hö i princip. Med ett mer rimligt värde blir det mindre. Det är ursvårt få under 9 MJ/kg TS, vilket för hö blir 7.5 MJ/kg. Då täcks behovet på 5 kg hö, och tuggtiden blir bedrövlig.

Så fort han är över på silage löser jag både tuggtid och protein, och hamnar hyfsat på MJ med, men när det kan ske beror på hur fort jag törs byta, dvs magen.

2. Han äter inte halm.

3. Varför jag 'måste' ha oanalyserat hö:
* Jag saknar vettiga lagringsmöjligheter för hö, jag har ingen skulle. Det är samma luftfuktighet ute som inne. Det innebär att höet mycket snabbt blir dåligt. Alltså får jag nu ta hem hö för max en vecka i taget. Den enda som kan tillgodose det kravet är grannbonden, dessvärre innebär det också att jag riskerar få nytt parti varje vecka. De hinner alltså äta upp det jag analyserat innan analysen kommer i brevlådan.

4. Vad är det jag ska prata med beh veterinär om som jag inte gjort?

Senast ändrad:

du är helt villig att inköpa gräsfröhalm rakt av, utan analys, men hö som är analyserat duger alltså inte kombinerat med smaklig vete halm? har du vetehalm i dagsläget? antagligen är ponnyn mätt och kräsen pga mättnad, den äter vetehalm jag lovar.

och att du inte kan lagra hö är ju helt en annan sak än vad som är bäst för ponnyn, eller hur? då får du väl hämta höet och lagra det hos ngn som kan! svårare än så är det inte.
varför kan du lagra gräsfröhalm men inte hö?

jag har fortfarande inte fått en enda stavelse som förkunnar vad DIN klinikbehandlande veterinär säger om utfodringen, du hänvisar fortfarande till din egen internet forskning på utländska veterinärers utsago!

Vilken verklighet lever du i? "då får du väl lagra hö hos nån som kan"... Tror du folk har 17 snälla grannar som händelsevis har en stor, tom loge som lämpar sig för lagring av hö? Det är svårt att lagra hö på ett bra sätt en hel vinter t o m med perfekta förutsättningar, särskilt när vintrarna numera tycks bestå mest av regnande. Att lagra hos nån annan är snudd på omöjligt projekt.

Om Alexandra utifrån sina förutsättningar väljer att fodra med silage så låt henne göra det då och kom med nåt konstruktivt ist för att älta samma saker i 2000 inlägg...

Jag har läst hela, fler gånger, första samma dag som fånget.

Och ingen har gipsat någon sula i akut fas, som är det det talas om. I övrigt står jag kvar vid vad jag tidigare skrivit kring gipsningen, inkl det faktum att ponnyn är mycket bekvämare med gips än utan. Du är i din fulla rätt att tycka att man ska ta bort gipset trots det, men jag kommer inte göra det sålänge han är bekväm och mår bättre med det.

Med andra förutsättningar skull hö vara ett bättre val än silage för ponnyn. Med ett analyserat hö med lågt sockerinnehåll, som var prickfritt och utan tveksamhet ang det hygieniska både dag 1, 7 och 73, där jag kunde köpa in hela säsongsbehovet och lagra det väl osv.

Men som läget är nu, så tycker du alltså på fullt allvar att det är bättre ge hö utefter de (dåliga) förutsättningar jag har för det? Det förvånar mig i så fall.

Mitt inlägg var inte bara riktat till dig vad gäller gips och hösilage. Jag tycker bara det kan vara bra att förklara nackdelarna också då detta är en fångtråd med diskussioner och många med fånghästar kanske läser. Du har nog dessutom missuppfattat en del av vad du läst om du tror att det endast gäller vid den akuta fasen R.E avråder från gips eller annat som trycker på sulan. Detta gäller i allra högsta grad den mer kroniska fasen vid en hovbensrotation. Varför kan alla förstå som har någon kunskap om vad som händer i hoven då. Ganska logiskt faktiskt...

Nu har ju inte din ponny någon lägesförändring så gipset kanske inte spelar någon roll för hans del. Är han nu mer komfortabel med gips så skulle han säkert vara det med t e x en limmad sko också som inte ligger dikt an sulan. har för mig att du skrivit tidigare att din ponny har känsliga sulor?

Då du skrev att din ponny på nytt fått puls och verkar ha ont så försökte jag bara tänka vad som förändrats de senaste dagarna, som jag alltid tänker vid försämring av en fånghäst... Det du beskrivit här är att hans hovar blivit gipsade och att du håller på med foderbyten. Alltså är det något av detta som borde vara huvudmisstanken... Så brukar jag tänka. Hade det varit min ponny hade jag först plockat bort gipset för att se om det blir bättre av det.

Får väl be om ursäkt att jag tjatar om gipset igen men det beror nog på att jag sett flera fall där gipset orsakat betydligt mer smärta för hästarna och dessutom fula bölder efter en tid på roterade hovar.

Det som verkar underligt med din ponny är att du skriver att han har fått ont igen med förstärkt puls men att han samtidigt rör sig bra , t om bättre efter gipsningen. Det stämmer inte alls. Hur kan han ha ondare om han rör sig bättre? Om så är fallet varför ger du Butta igen? Det döljer ju bara symptomen.

Har aldrig varit med om en ponny utan lägesförändring på hovbenet som varit dålig så länge. Du kanske ändå ska ta en tripp till Uppsala eller Strömsholm för att få en second opinion? Är det något man missar?

Jag tycker naturligtvis inte att du ska ge ett hygieniskt dåligt hö. Vill man ge hö så får man försöka skaffa ett hö med en för fånghäst någorlunda bra värden att ge åtminstone i det akuta stadiet. Det borde väl gå att lagra någon månad i alla fall? Ofta kan man tinga hö för längre tid och hämta i mindre partier så det inte blir förstört. Det är det många som gör.

Hur som helst kan det inte vara bra med alla dessa foderbyten.

Senast ändrad:

Ang gips så att trycka på sulan, och att stödja sulan är ju inte nödvändigtvis samma sak, eller hur? Jag är helt med på att inta ha någonting som trycker på sulan, vad ska jag jämföra med, hmm Om jag stoppar en sten i hålfoten, då trycker ju det på hålfoten. Men om jag stoppar ett hålfotsinlägg, då stödjer det hålfoten, jämför mer om jag stod barfota. Hänger du med hur jag menar? Det hovslagaren vill uppnå är just stödet.

Nu har ju inte din ponny någon lägesförändring så gipset kanske inte spelar någon roll för hans del. Är han nu mer komfortabel med gips så skulle han säkert vara det med t e x en limmad sko också som inte ligger dikt an sulan. har för mig att du skrivit tidigare att din ponny har känsliga sulor?

Det finns säkert annat han skulle vara komfortabel med ja. Han har känsliga sulor med, de har iofs blivit bättre, dels mindre plattfotad och dels mindre öm. Dock har han aldrig varit sulöm på slätt och/eller snällt underlag. Dvs gräs, sand, box, asfalt etc funkar bra, men inte grus, knöligt underlag etc.

Då du skrev att din ponny på nytt fått puls och verkar ha ont så försökte jag bara tänka vad som förändrats de senaste dagarna, som jag alltid tänker vid försämring av en fånghäst... Det du beskrivit här är att hans hovar blivit gipsade och att du håller på med foderbyten. Alltså är det något av detta som borde vara huvudmisstanken... Så brukar jag tänka. Hade det varit min ponny hade jag först plockat bort gipset för att se om det blir bättre av det.

En parameter du kanske glömde/missat, är svårt hålla koll på alla. Men jag har upprepade gånger försökt ta honom av butta. Resultatet har blivit att han börjat pulsa igen, och sen har pulsen & symptomen tilltagit. Tills buttan satts in. Buttan togs bort söndagen innan klinikbesöket, så den är en stor 'misstänkt' i sammanhanget med, att han fortfarande inte klarade av att vara utan butta. Helt säkert påspätt av klinikbesöket och det kring det.
Sen kan man ju aldrig veta säkert när det finnas flera tänkbara scenarion.

Får väl be om ursäkt att jag tjatar om gipset igen men det beror nog på att jag sett flera fall där gipset orsakat betydligt mer smärta för hästarna och dessutom fula bölder efter en tid på roterade hovar.
Ingen fara ang 'tjat', så länge du är mottaglig för mina argument med. Du får för övrigt jättegärna svara på synen på just ge stöd (vs 'trycka på')?

Det som verkar underligt med din ponny är att du skriver att han har fått ont igen med förstärkt puls men att han samtidigt rör sig bra , t om bättre efter gipsningen. Det stämmer inte alls. Hur kan han ha ondare om han rör sig bättre? Om så är fallet varför ger du Butta igen? Det döljer ju bara symptomen.

Buttan är på vet rekommendation, iom att han fortfarande vände illa på återbesöket. Han var ohalt i skritt rakt ut, men var lite seg. Med gipset på gick han med betydligt piggare steg, villigare helt enkelt. Så länge han var på den nivån han var på på kliniken, dvs pulsfri, lyfte snällt benen, men vände krattigt så fortsätt utan butta. Men om det tillkom symptom - där puls räknas som symptom - så sätt in buttan igen. Det är vet.rek alltså.

Han började ju pulsa dagen efter vetbesöket, men i övrigt som innan. Jag hade is i magen då det ju mkt väl kunde bero på besöket och det kring det. Men sen tilltog pulsen över tid precis som tidigare försök att sätta ut buttan. han slutade också bocka och pipa när han blev lite exalterad. Det trodde jag var pga att han fick mer mat för magen och var nöjdare, men slog mig ju i samband med en fråga i tråden att det ju kunde bero på mer ont. Vilket det ju nu iom reaktionen när han får butta igen verkade göra. Han blev pulsfri inom 12 h på buttan btw. När jag satte in den dunkade pulsen BF.

Har aldrig varit med om en ponny utan lägesförändring på hovbenet som varit dålig så länge. Du kanske ändå ska ta en tripp till Uppsala eller Strömsholm för att få en second opinion? Är det något man missar?
Jag har funderat på just om det är något man missar, samtidigt tror jag inte det. Diskuterade lite med hemmavet om det, han är som bonus radiolog och har jobbat på Ultuna, och han tyckte att det finns fall där hovbenet är där det ska, men man ändå har ganska omfattande processer i lamellerna etc, som kan ta tid att klinga av, att röntgenbilder inte alltid säger hur hoven mår. Låter ju logiskt, men är ju svårt bekräfta/dementera utan scint eller liknande?
Min egen amatörteori är ju om man 'underhåller' fånganfallet vai sockerrikt hö eller liknande? Dvs att EMS/IR ligger och 'stör' samtidigt.
Jag ska plocka ut bilderna på tassarna på herrn och be om en second opinion på dem dock, men jag tror (tyvärr höll jag på att skriva igen) inte de bedöms annorlunda ngn annanstans, jag har sett dem själv. Men för säkerhets skull.

Jag tycker naturligtvis inte att du ska ge ett hygieniskt dåligt hö. Vill man ge hö så får man försöka skaffa ett hö med en för fånghäst någorlunda bra värden att ge åtminstone i det akuta stadiet. Det borde väl gå att lagra någon månad i alla fall? Ofta kan man tinga hö för längre tid och hämta i mindre partier så det inte blir förstört. Det är det många som gör.

Vet inte om du sett bilder på stallet, men det är alltså kallstall med glespanel. Dvs luftfuktighet etc är som ute. Enda skillnaden är att det inte regnar typ. Jag har ju tagit hem för en vecka i taget nu, och alla balar har varit helt okej (vad man kan bedöma med näsa och ögon) när de anlänt. Ändå har jag fått kasta balar som blivit besvisligen dåliga, på mindre än en vecka. Luftfuktigheten har varit hög här ett bra tag, åsk-kvavt och 'klistrigt'. Och det påverkar ju höet, trots att jag strött halm över det och har pallar under det. Och just att balar blivit dåliga så snart, gör ju att jag oroas över om det är processer i de andra med fast man inte ser det.

Ang värden har jag beskrivit i ett svar för mackan hur kasst det blir med hö till en som behöver 40 MJ/kg foder och rejält tuggtid. Boka hö och hämta en gång/vecka kräver att man hittar analyserat hö inom vettigt avstånd, vilket tyvärr är hart när omöjligt. Dock är det helt okej för de flesta att man själv analyserar innan köp. (Jag använde ju hö tidigare, eller försökte, men slutade just pga att det blev dåligt under lagring så förbenat lätt, iom ingen skulle)

Hur som helst kan det inte vara bra med alla dessa foderbyten

Helt enig, därför jag fasar över honom på silage nu så fort jag vågar. Då försvinner foderbytena, jag slipper ha ångest över sockerhalt osv, och jag kan erbjuda hyfsad tuggtid utan att ge massor med MJ för mkt. So far verkar ju magen snarast bli BÄTTRE av foderbytet än sämre, peppar peppar. Men då blir det det sista foderbytet på det närmsta året, vilket är vad jag vela uppnå hela tiden. Ett och samma foder, inget behov av tillskott, inga nojor om det blir dåligt av lagring, analyserat så jag vet precis vad jag ger osv.

Ang gips så att trycka på sulan, och att stödja sulan är ju inte nödvändigtvis samma sak, eller hur? Jag är helt med på att inta ha någonting som trycker på sulan, vad ska jag jämföra med, hmm Om jag stoppar en sten i hålfoten, då trycker ju det på hålfoten. Men om jag stoppar ett hålfotsinlägg, då stödjer det hålfoten, jämför mer om jag stod barfota. Hänger du med hur jag menar? Det hovslagaren vill uppnå är just stödet.

Om du har läst R. Eustaces bok så vet du VAR stödet ska vara på en fånghov. Finns ingen anledning att stödja sulan framför strålen. Där ger man inte hovbenet stöd. Stödet ska var i bakre delen av hoven fram till ca 2/3 av strålen
( jfr heartbarsko )

Nothing should be placed under the horny sole because 1. The sole of the foot is not designed to bear weight in fact it will bruise and abscess if forced to do so and 2. there is nowhere on the sole that support could be applied to achieve a mecanichal advantage.

Jag har full förståelse för att det inte fungerar för dig att hämta hö en gång i veckan i längden. Låter jobbigt!:crazy:

Han började ju pulsa dagen efter vetbesöket, men i övrigt som innan. Jag hade is i magen då det ju mkt väl kunde bero på besöket och det kring det. Men sen tilltog pulsen över tid precis som tidigare försök att sätta ut buttan. han slutade också bocka och pipa när han blev lite exalterad. Det trodde jag var pga att han fick mer mat för magen och var nöjdare, men slog mig ju i samband med en fråga i tråden att det ju kunde bero på mer ont. Vilket det ju nu iom reaktionen när han får butta igen verkade göra. Han blev pulsfri inom 12 h på buttan btw. När jag satte in den dunkade pulsen BF.

Hur rörde han sig då pulsen började dunka och han verkade ha ondare igen? Tog du ut honom från boxen så du kunde kontrollera det? Om han verkade ha ont i boxen borde han även ha ondare då han rör sig tycker man:confused:
( Intressant att veta :))

Som jag skrivit tidigare, jag kan inte gå på hur han rör sig. Han har varit symptomfri på gummimattan i stallgången även när han rört sig skräp på klinikens hårdare underlag. Så jag får gå på puls, värme, hur villigt/ovilligt han lyfter hovarna åt mig. Skulle han börja röra sig skräp på gummimattan är han extremt mkt sämre.

Tidigare när pulsen ökat så i samma takt har han lyft ovilligare. Nu med gipset har han lyft snällt även när han pulsade dock.

Ang gips, om gipset som placerades 'i' placerades i strålfårorna och över strålen, och så glasfibergipset över bara, skulle det vara bra då, teoretiskt? Jag kan inte säga om det las 'i' gips framför strålen eller ej, jag stod ju vid huvudet, så det kanske är gips framför med, så mest nyfiken teoretiskt? (Jag kan ju kolla på gipset när det sen tas av hur det är dock).

Han fick ju stå på foten innan det härdat, just så att det inte skulle bli tryckpunkter av det så man fick citat hovslagaren 'motsatt effekt mot vad man vill'

Du verkar kunnig på detta.
Gips. Varför skulle man gipsa hoven alls?
Inte ens hovar där större resektion har gjorts gipsas på S.
Däremot som du skrev. En öppentåsko som bara går fram till strålspetsen o sen sulan fylld dit med ngn massa.
Utomlands den där strålkudden.

Om enbart en smärre resektion har gjort- typ fångraspning är hästens egen sula( nu i nivå i o m utan sko) det som ska avlasta eller snarare bära upp tillsammans med hovväggen. Många hästar får dubbelsula som oxå fyller sin funktion. Den som Alex själv tog bort. Där kan vi oxå ha en orsak till varför den ömmar.

Man vill att sulan blir hård o torr, men då måste den stå på en ren ströbädd- ingen permanent bädd med ett år eller mer på nacken.
Blir iallafall inte klok på ngn som själv ger butta bara för att den har puls.

Det finns ingen dokumentation om hästar som HAR lägesförändringar o då har puls mkt länge( avklingar som det sista symptomet) att de skulle behandlas med NSAID hela tiden.
Rörelsegraden- smärtan ska avgöra.
Är den bekväm i sin box finns det ingen anledning att fortsätta att ge ett sdnt preparat.

Du verkar kunnig på detta.
Gips. Varför skulle man gipsa hoven alls?'

Det förstår jag inte heller...

Det finns ingen dokumentation om hästar som HAR lägesförändringar o då har puls mkt länge( avklingar som det sista symptomet) att de skulle behandlas med NSAID hela tiden.
Rörelsegraden- smärtan ska avgöra.
Är den bekväm i sin box finns det ingen anledning att fortsätta att ge ett sdnt preparat.

Kan hålla med om det. Om hästen är såpass bra att den står i sin box utan smärta och rör sig någorlunda bra på mjukt underlag finns ingen anledning att ge Butta mer än i akutstadiet. Det kan ta lång tid för pulsen att försvinna.

Han har inte haft dubbelsula. Däremot har överskottssula själv stötts bort. Vilken föll av i bitar vid normal, försiktig hovkratsning. (Källa till ej dubbelsula etc: hovslagare).

Butta sätts in på order från veterinär. Jag sätter inte in/ut butta på eget bevåg, jag gör som veterinär rekommenderar. Rekommendationen är att då han fortfarande inte är symptomfri, pulsen försvinner på butta men kommer när butta sätts ut, dessutom tilltar över tid och det även kommer andra symptom (lyfter ovilligare t ex) så är pulsen ett tecken på att det finns en inflammation (? osäker på om vet sa just ordet inflammation) i hovarna fortfarande, som blossar upp när buttan sätts ut.

Så, vid puls och/eller annan försämring. Sätt in buttan. Efter en veckas symptomfrihet på butta, prova sätt ut den. Om inga symptom tillkommer/ökar, fortsätt utan butta. Om han får symptom igen - sätt in butta. Efter en veckas symptomfrihet.. osv. Ring om jag behöver recept på mer butta. Måste han stå på butta tills återbesöket - ha honom på butta tills återbesöket. Klarar magen inte butta eller han plötsligt har puls och/eller de andra symptom som nämnts på butta - ring!

Där har du veterinärordinationen. Vad är det i den som är oklart?
Det är bortom allt tvivel att din åsikt är en annan, men med all respekt har jag betydligt mer tilltro till en legitimerad veterinärs, som sett ett antal fånghästar, ordination, än till dig och din personliga åsikt i frågan.

Kan du vara vänlig och sluta upprepa den uppenbara lögnen du kört med sida upp och sida ner nu, att jag sätter in/ut butta som jag har lust med för stunden, och inte följer veterinärordination. Jag har hela tiden följt behandlande vets ord och jag kommer fortsätta göra det.

Som AW försöker tala om, ponnyn vägrar äta halm oavsett sort. Hölagring är i stort sett omöjligt även för de tappraste bönder. Hon försöker få till ett sista foderbyte dör hon sedan kan hålla på ponnyn på samma foder med så lång ättid som möjligt. Det är ngt man ska eftersträva oavsett häst.
Ponnyn kommer att gå ner och det blir foderbyten i den här fasen då det är den tiden på året. herregud, jag hade enbart nyslaget hö att ge min fånghäst och han åt heller inte halm, mer än nån mumsbit.
Får nu ALex vant in ponnyn på det nya silaget, och jag förstår ff inte varför hö ska vara sååå mkt bättre för fånghästar, så kommer hans mage förhoppningsvis att lugna sig och så får hon svaret på IR och kabske en lösning på problemet. Så länge ingen rotation el annat uppstår så finns det ju ff en rimlig chans till tillfrisknande.

Det räcker för mig. Det är tredje gången du uttrycker din åsikt om gipsningen nu, och du har all rätt att ha den, men det börjar bli lite tjatigt nu, vi kommer liksom ingenstans? Du tycker det är av ondo han är gipsad, jag ser på hästen och han trivs med sina gips så är jag nöjd och ser det som av godo.

Det var första gången. Du blandar ihop mig med andra som frågat om gipset. :grin:

Tänkte bra tala om hur jag fick göra med Buttan när min häst hade fång för 2 år sen. Han gick på normal dos nån/några veckor men efter det fick han en mycket liten dos en halv påse om dagen under många veckor just för att ha en liten inflamationshämande effekt för att minska risken för återfall. Nu hade jag större tur än dig, min häst var vad jag kunde bedöma smärtfri efter ett par dagar på Butta och fick inga återfall men det kanske kan vara en ide att testa med en mycket långsam utsättning av Buttan. Givetvis bör du diskutera det med din veterinär först.

Tulips svar lät vettigt, självklart efter diskussion med din vet. Tänker på barn med återkommande öroninflammation (likheten mellan fång hos häst och öroninflammation hos barn är enorm, men principen;) ) kan många gånger vara i behov av en tids "stödkur" av penicillin för att inflammationen inte hela tiden skall komma tillbaka. Stödkuren är inte alls lika kraftig som den egentliga kuren. Bara en tanke..

Nu Kl.

Eftersom ingen har några tankar om Formula 4 Feet så svarar jag mig själv:D Det är Robert Eustace som har arbetat fram detta foder och den info som jag hittat på nätet verkar mycket bra och genomtänkt. Länk för detaljinfo om någon är intresserad http://www.equilife.co.uk/

Beställde en 20 kg säck nu idag, borde räcka ca 3 månader åt min pålle. Höll dock på att tappa telefonen när jag hörde vad det kostade, och hovslagaren som tyckte att det inte var såå fasligt dyrt:p Hoppas storligen att det är värt sitt pris.

Ida

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 628
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
26 317
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 830
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 792
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dina bästa tvätt tips!
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Sommartid

Hund, Katt, Andra Djur