Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jo att man trappar ner o ger liten dos för underhåll, men inte sätter in/ sätter ut hela tiden.

Eftersom ingen har några tankar om Formula 4 Feet så svarar jag mig själv:D Det är Robert Eustace som har arbetat fram detta foder och den info som jag hittat på nätet verkar mycket bra och genomtänkt. Länk för detaljinfo om någon är intresserad http://www.equilife.co.uk/

Beställde en 20 kg säck nu idag, borde räcka ca 3 månader åt min pålle. Höll dock på att tappa telefonen när jag hörde vad det kostade, och hovslagaren som tyckte att det inte var såå fasligt dyrt:p Hoppas storligen att det är värt sitt pris.

Ida

:bow::banana::bump:
Det fodret tror jag mkt på!!!!
Du måste bra skriva och berätta hur allt går med hästen!!!!
Mkt spännande!!!

Vad kostade det?

Marlene

Om den nu inte är helt bekväm kan man strunta i att ta ut den från boxen överhuvutaget. Man behöver heller inte hålla på att lyfta fötterna o hålla rent vartefter i boxen.

Värme o svullen kronrand är säkrare symptom att hålla koll på.
Förutom själva smärtan i lamellerna är det trycket i hoven man vill ha bort- varav resektion.

På min släppte den värsta smärtan då. Tar man mkt kan de tillfälligt bli sämre ett tag.
Lite samma som öppnande av en hovböld.

Senast ändrad:

Jepps, skall hålla alla uppdaterade:laugh:

Jag beställde via en återförsäljare i södra Finland, 20 kg för 139,50 €. När jag frågade hur lång tid en säck tro skulle räcka så räknade återförsäljaren på 600 kg kroppsvikt och att det då skulle räcka lite över tre månader.

Slår man ut summan blir det typ 50 € i månaden när frakten är inräknad så det är nog helt ok i alla fall.

Thyra kommer nu enbart att äta detta foder, eller tillskott kanske är ett bättre ord, + hö och halm.

ANg utfodring av akut fång. The Laminitis Clinic i UK serverar gräs/hö/halm/lucern till sina patienter på kliniken, och påtalar fördelarna och vinsterna med att ge lucern (på engelska alfalfa) till fånghästar. Han påtalar också vikten av att ge högvärdigt protein i tillräcklig mängd samt fiber (TS) i tillräcklig mängd. Och att 'fat animals needs to be dieted, not starved'. Osv.

Tyvärr går det inte kopiera textsnuttar, men http://www.laminitisclinic.org/Explaining Laminitis and its Prevention/Chapter 6.pdf

Hur vet man att just de är auktotiteten på området?

Som jag fattar det är det för hästar med usel hovkvalitet, men många i GB verkar vara nöjda.

De sålde även strålkuddarna via den sidan. Den verkar vara bättre än att behöva sko iom att själva spången på heartbarskor inte är högre än resten av skon.

Hann ni få bort rötan innan gipset las på?

Ja, jag fick ju hejd på den, och sen när han verkades så var det inget kvar enligt hovslagaren. Jag kollade dock inte, jag stod och höll en sömnig ponny.

Och ber om ursäkt om jag blandade ihop dig med quinn ang gipset, inte meningen. Man ska inte surfa mitt i natten.

Tänkte bra tala om hur jag fick göra med Buttan när min häst hade fång för 2 år sen. Han gick på normal dos nån/några veckor men efter det fick han en mycket liten dos en halv påse om dagen under många veckor just för att ha en liten inflamationshämande effekt för att minska risken för återfall. Nu hade jag större tur än dig, min häst var vad jag kunde bedöma smärtfri efter ett par dagar på Butta och fick inga återfall men det kanske kan vara en ide att testa med en mycket långsam utsättning av Buttan. Givetvis bör du diskutera det med din veterinär först.

Sänka den är okej, det frågade jag om, han stod ju 'på slutet' (mot klinikbesöket) på 2 påsar butta/dag, dvs mindre än normaldos. Och det var helt okej om det gav tillräcklig effekt, bara bra om man kunde ge mindre. Men ska absolut fråga om det är ide att inte sätta ut, utan bara prova sänka lite mer och fortsätta ge, och så kan man prova sätta ut inför återbesöket 'bara'.

Rapportera gärna. Jag har kikat lite på Founderguard jag, efter att ha stött på det när jag surfat på engelska, men vill inte lägga till något nu.

Men alltid intressant att höra erfarenheter hur det fungerat med det som ska vara/är mer riktat mot fång etc =)

Detta kan jag möjligtvis tro på om du förklarar exakt vad du menar.
Vad är det som ska vara i balans?

Mer Till Alexandra

Jag tycker kanotexperten är en tillgång - för just sähär blir det närman börjar kunna något på riktigt

å ena sidan - å andra sidan

det är helheten som skall vara i balans och efetrsom det är så komplext så går det inte att ha enkla förklaringsmodeller som ni har som hämtar kunskap som ni gillar på nätet, och som ogillas hoppar vi över

Frågorna blri retoriska eftersom verkligheten är så komplex

Jag är helt med på Kanotexpertens sökande tänkande efter en lösning

Sedan om hästen blri frisk så borde den ju utredas framlänges och baklänges med sin mage, eller egentligen - nu - vad händer därinne?

Vansinnigt att gissa och laborera - det kan ju vara ett feltänk någonstans

Jag skulle testa alla tankar som Kanotexperten har .

Mitt inlägg var inte bara riktat till dig vad gäller gips och hösilage. Jag tycker bara det kan vara bra att förklara nackdelarna också då detta är en fångtråd med diskussioner och många med fånghästar kanske läser.

Hur som helst kan det inte vara bra med alla dessa foderbyten.

Jag håller med i allt det du skriver men ovanstående är det viktigaste

Jag undrar hur seriös denna klinik är, jag vet att de skickade hem min allvarligt skadade häst med diagnosen att det satt i huvudet...
den kunde ramla ihop i vilken sekund som hellst

och öht röntgen gör inget för hästen och aldrig transportera en fånghäst förrän det stbiliserat sig

KL

Ang lagra hö - jag har lagrat hö i ett fyrmannatält :D när jag inte hade annat.
Gick att få in en hel balvagn tom Och de är som bekant regntäta och ändå luftiga

man kan salta om det är regningt - man kan lägga halmen om ett övre skal för att skydda höet

det finns alltid lösningar bara man vill

Senast ändrad:

Vilken verklighet lever du i? "då får du väl lagra hö hos nån som kan"... Tror du folk har 17 snälla grannar som händelsevis har en stor, tom loge som lämpar sig för lagring av hö? Det är svårt att lagra hö på ett bra sätt en hel vinter t o m med perfekta förutsättningar, särskilt när vintrarna numera tycks bestå mest av regnande. Att lagra hos nån annan är snudd på omöjligt projekt.

Om Alexandra utifrån sina förutsättningar väljer att fodra med silage så låt henne göra det då och kom med nåt konstruktivt ist för att älta samma saker i 2000 inlägg...

och varför skulle man behöva ha en hel loge? det går utmärkt att hämta en trailer med ca 70 balar åt gången hos den man köper från. precis som alexandra inte har hela gårdsplanen full med silage balar utan får dessa levererade de också med jämna mellanrum.

jag vänder mig mot förespeglandet att man byter foder pga att det är bäst för hästen, och sen kommer det fram att det handlar om ens egna lagringsmöjligheter. den världen lever jag i.

Allt du gnäller om har hon redan förklarat 100 ggr.

Nej hon har inte svarat en enda gång på den upprepade frågan vad hennes BEHANDLANDE veterinär rekommenderar fodermässigt, utan hänvisar till internationella studier och källor på nätet!

Sputnik: Nej jag har mycket noga läst att hästen inte äter halm som sagt. Jag har då frågat vilken halm det är och inte fått ngt svar. Jag har även teoriserat runt att jag är rätt säker på att ponnyn skulle äta vetehalm om den är hungrig, och kanske inte fodras med så kraftigt foder som lucern och silage i stället. Alexandra har alltid tidigare haft sina hästar på spån vad jag vet, så jag tror inte det laborerats alltför mycket med olika halmsorter.

Senast ändrad:

Vansinnigt att gissa och laborera - det kan ju vara ett feltänk någonstans

Jag skulle testa alla tankar som Kanotexperten har .
Skulle vara intressant att veta hur du egentligen resonerar, med tanke på att du motsäger dig själv i var och varannan mening hela tiden. Hur går det med din egen häst egentligen?

Jag har i flera inlägg läst upprepade gånger vad behandlande veterinär rekommenderar, konstigt att det ändå är flera här som upprepar frågan om och om igen utan att se vad AW skriver. :confused:

testa och laborera är olika ord, tyvärr kan de missförstås

Kanotexperten kan mer än mig men förmodligen så kan man göra både bajs och blodanalyser = test
mixtra med foder = laborera

Det går bra med min häst, om du menar den jag har nu

den som sades ha problem i huvudet - blev utdömd två veckor efter den diagnosen - för hästen skull, den hade brutit nacken,men dock inte helt - det var därför den fortfarande stod upp

Senast ändrad:

Jag har i flera inlägg läst upprepade gånger vad behandlande veterinär rekommenderar, konstigt att det ändå är flera här som upprepar frågan om och om igen utan att se vad AW skriver. :confused:

då kan du väl vara hjälpsam och hitta de inläggen just vad behandlande vet rekommenderar i form av foder, för jag har inte sett dem?

Jag satte inte ut helt förrän ganska långt efter återbesöket. Så pass lite (alltså en halv påse en gång om dagen) ansåg min veterinär inte ha någon smärtstillande effekt att tala om men däremot fortfarande en viss inflamationshämande. Men kolla vad din vet tycker först. Nedtrappningen till en halv påse mins jag inte riktigt hur den var, ska se om ajg kan konsultera mina gamla dagböcker men som jag minns det var det först 2 påsar 2 ggr/dag ganska kort tid (några dagar) sen grad vis minskning med en påse per vecka eller nått liknande. Men min hade nog ett lindrigare anfall än din redan från början.

Visst men det förutsätter att det finns någon som har det hö man vill ha inom rimligt avstånd, vilket i Alexandras fall inte finns vad jag har förstått. Jag har inte uppfattat det som att hon säger nåt annat än fakta, d v s att hon inte har möjlighet att ge hästen hö på ett vettigt sätt och att hon inser att det inte är bra med foderbyten men ett nödvändigt ont.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 662
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar