Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom ingen har några tankar om Formula 4 Feet så svarar jag mig själv Det är Robert Eustace som har arbetat fram detta foder och den info som jag hittat på nätet verkar mycket bra och genomtänkt. Länk för detaljinfo om någon är intresserad http://www.equilife.co.uk/
Beställde en 20 kg säck nu idag, borde räcka ca 3 månader åt min pålle. Höll dock på att tappa telefonen när jag hörde vad det kostade, och hovslagaren som tyckte att det inte var såå fasligt dyrt Hoppas storligen att det är värt sitt pris.
Ida
ANg utfodring av akut fång. The Laminitis Clinic i UK serverar gräs/hö/halm/lucern till sina patienter på kliniken, och påtalar fördelarna och vinsterna med att ge lucern (på engelska alfalfa) till fånghästar. Han påtalar också vikten av att ge högvärdigt protein i tillräcklig mängd samt fiber (TS) i tillräcklig mängd. Och att 'fat animals needs to be dieted, not starved'. Osv.
Tyvärr går det inte kopiera textsnuttar, men http://www.laminitisclinic.org/Explaining Laminitis and its Prevention/Chapter 6.pdf
Hann ni få bort rötan innan gipset las på?
Tänkte bra tala om hur jag fick göra med Buttan när min häst hade fång för 2 år sen. Han gick på normal dos nån/några veckor men efter det fick han en mycket liten dos en halv påse om dagen under många veckor just för att ha en liten inflamationshämande effekt för att minska risken för återfall. Nu hade jag större tur än dig, min häst var vad jag kunde bedöma smärtfri efter ett par dagar på Butta och fick inga återfall men det kanske kan vara en ide att testa med en mycket långsam utsättning av Buttan. Givetvis bör du diskutera det med din veterinär först.
Detta kan jag möjligtvis tro på om du förklarar exakt vad du menar.
Vad är det som ska vara i balans?
Mitt inlägg var inte bara riktat till dig vad gäller gips och hösilage. Jag tycker bara det kan vara bra att förklara nackdelarna också då detta är en fångtråd med diskussioner och många med fånghästar kanske läser.
Hur som helst kan det inte vara bra med alla dessa foderbyten.
Vilken verklighet lever du i? "då får du väl lagra hö hos nån som kan"... Tror du folk har 17 snälla grannar som händelsevis har en stor, tom loge som lämpar sig för lagring av hö? Det är svårt att lagra hö på ett bra sätt en hel vinter t o m med perfekta förutsättningar, särskilt när vintrarna numera tycks bestå mest av regnande. Att lagra hos nån annan är snudd på omöjligt projekt.
Om Alexandra utifrån sina förutsättningar väljer att fodra med silage så låt henne göra det då och kom med nåt konstruktivt ist för att älta samma saker i 2000 inlägg...
Allt du gnäller om har hon redan förklarat 100 ggr.
Skulle vara intressant att veta hur du egentligen resonerar, med tanke på att du motsäger dig själv i var och varannan mening hela tiden. Hur går det med din egen häst egentligen?Vansinnigt att gissa och laborera - det kan ju vara ett feltänk någonstans
Jag skulle testa alla tankar som Kanotexperten har .
Jag har i flera inlägg läst upprepade gånger vad behandlande veterinär rekommenderar, konstigt att det ändå är flera här som upprepar frågan om och om igen utan att se vad AW skriver.