Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jag har inte stenkoll på vad som sagts i varje inlägg, men eftersom jag m fl har läst och förstått vad AW skrivit tidigare så föreslår jag att du läser om tråden istället, för tydligen så finns det redan skrivet vad du och andra missat. Jag har redan vid ett tillfälle förtydligat för dig angående proteinet, ngt som AW själv förtydligade "samtidigt".

Men igen...
Det finns inget korrekt tabellvärde ens för proteinbehovet under rådande förhållanden. Den ska dessutom banta o är sjuk pga sin fetma.
Det står t o m att den feta bör motionera.:rofl:

Grovt sent slaget hö- går säkerligen att finna, istället för att betala dyra pengar på HH.

Ang. förvaringen, så är det inga som helst problem ännu med fukt iom att det är varmt o blåsigt dagtid.

Att man inte kan förvara en mindre mängd hö under en hel extremt fuktig VINTER är ngt annat. Jag köper en trailer hö åt gången o det är aldrig några problem.

Men det står ju gång på gång på gång på gång att det finns balar som blir dåliga redan på en vecka. Är det så svårt att läsa? Det är ohållbart, de som ser ut att vara bra kan ju vara fulla med processer...

Jag fattar inte riktigt vad du har emot AW men du beter dig som en terrier :crazy:

Då är nog balarna redan dåliga vid köp- det får man ta.

Terrier- ja.
Det krävs lite balans i alla ryggdunkningar.

Du tror inte det är dina konstant påhopp som gör att en del känner behov av att stötta lite också?

Stackars stackars dig

Jag känner så med dig och andra som har fånghästar

och skäms nästan för att jag tycker det är jobbigt med min :crazy: det kunde vara värre

Fick ni hästen frisk dvs växte det nya fast på din häst förra gången?

Håller en tumme för att det inte är Cushings

Det är jag också medveten om, priset är verkligen tillräckligt.

Samtidigt känner jag mig inte tillräckligt kunnig inom fodersektorn för att blanda ihop själv.. Jag vet inte, kanske är hur lätt som helst men är rädd för att skapa helt fel förhållanden mellan ingredienserna i "mitt" foder.

Vi börjar såhär nu, Thyra och jag, kanske jag lite längre fram kan blanda mitt eget foder helt enligt Thyras (och plånbokens :D ) unika behov.

Men, men. Bra i alla fall att du tycker att innehållet ser bra ut.

Ida

Usch, verkligen ledsamt!

Har du någon aning om vad som kan ha utlöst anfallet denna gång? Inte kul med en lika lång konvalecensperiod igen nu när ni just kommit igång. Är vet väldigt negativt inställd till att fortsätta med hästen?

Hoppas allt löser sig till det bästa, håller tummarna!!

Träckprov kan du ta nu. Men om inte hästen mot alla odds har så mycket mask att DEN löper risk/besväras kan du strunta i att avmaska ändå.

Avmaskar gör man ju ffa för att skydda markerna. Så länge den inte går på gräs och/eller hagen mockas dagligen, så finns ingen anledning att avmaska än vid extremt höga EPG som är risk för hästen.

Vet du hur det var med mask förra året? Är den avmaskad nåt då?

Om den hade lite mask förra året och/eller är avmaskad i höstas skulle ja inte ens ta träckprovet nu, utan ta det närmare inför den ska ut i större hage igen.

Men så länge han går i sin sandhage eller annan hage som mockas så kan du lugnt vänta med avmaskningen även om träckprovet visar mask. Förutom som sagt i extremfall då.

Tack för svar!
Det finns inga tecken på att hästen skulle ha mask nu eller iallafall inga större mängder så den är påverkad av det och den är avmaskad i höstas. Så då avvaktar jag lite tills den kommer gå i större hage och tar prov då, för nu går den ensam i sandhage som mockas varje dag.

Prognosen ser inte så bra ut. Förra anfallet fick hon hovbenssänkning fram och nu är det bak men det är väldigt illa bak. Vi sa att vi ville kämpa med henne och då sa vet att vi skulle prata om det på återbesöket om 6 veckor, då hon även ska röntgas igen. Men du har rätt,hon är en riktig liten kämpe :laugh:

Vad är det för häst du har? Jag har för mig att det är en ungponny men jag kan minnas fel.

Stackars stackars dig

Jag känner så med dig och andra som har fånghästar

och skäms nästan för att jag tycker det är jobbigt med min :crazy: det kunde vara värre

Fick ni hästen frisk dvs växte det nya fast på din häst förra gången?

Håller en tumme för att det inte är Cushings

Klart du inte ska skämmas för att du tycker det är jobbigt. Vissa dagar gör jag inte annat än att lipar men oftast är jag en obotlig optimist och det är väl det som gör att man orkar ;)

Rehabliteringen gick bra på framhovarna men visst ser man att hovbenet "lutar" neråt fortfarande på de nya plåtarna, men de är stabila i dagsläget och har förbättras sedan förra året.

När jag nu läst på om Cushing och även läst om det här inne så känns det som för mycket stämmer för att det inte skulle vara det :crazy:

KL

Allmän reflektion... Något som jag funderat på ett tag.

Jag inser att en viss del skicklighet och en stor portion envishet måste till för att man ska kunna rehabilitera en fånghäst. MEN har ni funderat på hur mycket TUR man måste ha också? Det finns så många vägar att gå, så många sätt att göra rätt på, så många sätt att göra fel på...

Det mesta, tror jag, beror på den specifika hästen och om man lyckas "träffa rätt" med precis den behandling som just DEN hästen svarar bäst på. Ta mina hästar som ett exempel. Jag gjorde i princip likadant med mina två, allt enligt vets rekommendationer. Ändå svarade min haflinger supersnabbt på behandling och var i princip symtomfri (på box) efter två buttakurer på sammanlagt 24 dagar. Shettisen, å andra sidan, fick vi kämpa länge, länge med. Det kändes i alla fall som en evighet innan hon blev smärt- och pulsfri utan butta. Nja, pulsen försvann ju väldigt gradvis, den fanns kvar även när jag slutat med buttan, men den minskade undan för undan. Och ändå var shettisen den som, enligt hovis bedömning av röntgenbilderna, skulle må bäst. Haflingern såg värre ut, men mådde mycket bättre :crazy:.

Jag tror att det är vettigt att hålla i huvudet när man diskuterar fång, samt ger rekommendationer till andra med fånghästar, att det inte ALLS är säkert att andra fånghästar fungerar som ens egen. Eller vad tror ni?

Usch, verkligen ledsamt!

Har du någon aning om vad som kan ha utlöst anfallet denna gång? Inte kul med en lika lång konvalecensperiod igen nu när ni just kommit igång. Är vet väldigt negativt inställd till att fortsätta med hästen?

Hoppas allt löser sig till det bästa, håller tummarna!!

Det är vets inställning jag inte blir riktig klok på. Efter röntgen och i väntan på prover för Chusing så sa vet att jag får besluta hur vi jag vill göra med hästen. Jag åkte hem och grät och grät hela dan. Föst vela jag och sen visste jag att hon skulle vara kvar och maken sa samma -självklart ska hon vara kvar. Sedan när jag hämta henne 2 dagar efter så sa jag att hon ska vara kvar och då sa vet att vi får prata igenom detta på återbesöket och att det finns anledningar till att ta bort henne. Jag vet inte om hon hade rådgjort med någon annan på kliniken eller om jag missförstod allt men just nu njuter jag av att ha henne hemma.

Hästen har gått på gräs i sommar, fast i vinterhagen alltså inte på bete, med betesreducerare. Detta har hon gjort hela våren och sommaren hon har ridits regelbundet hela tiden och inget har märkts. Sen så har vi ju haft en väldigt konstig sommar med regn, sol osv.

Konvalecensperioden känns helt okej bara hon blir bra, min man och älste son (han som rider henne) är ju oxå med så vi är ju 3st. Ensam hade det inte varit roligt. Även om det såklart inte är roligt man vill ju kunna rida henne och använda henne till det som hon var tänkt för.

Prognosen ser inte så bra ut. Förra anfallet fick hon hovbenssänkning fram och nu är det bak men det är väldigt illa bak. Vi sa att vi ville kämpa med henne och då sa vet att vi skulle prata om det på återbesöket om 6 veckor, då hon även ska röntgas igen. Men du har rätt,hon är en riktig liten kämpe :laugh:

Vad är det för häst du har? Jag har för mig att det är en ungponny men jag kan minnas fel.

Du minns helt rätt, en welsh sektion B (fast han är för stor för att vara sekt B eg), född 2006.

Ajdå, låter inte bra med prognosen, men finns ju fall som sett nattsvarta ut, som ändå gått vägen. Så fortsätter hålla tummarna!

Det är många ggr svårt att veta vad som utlöser det.
Men är du medveten om hur pass lång konvalescens(stavning?)tiden blir? Jag skulle gissa på att det tar minst ett år innan ni kan rida henne igen. Jag vet inte om jag missuppfattar dig men hur lång tid tog det innan ni började rida henen förra gången?

KL
Allmän reflektion... Något som jag funderat på ett tag.
Jag inser att en viss del skicklighet och en stor portion envishet måste till för att man ska kunna rehabilitera en fånghäst. MEN har ni funderat på hur mycket TUR man måste ha också? Det finns så många vägar att gå, så många sätt att göra rätt på, så många sätt att göra fel på...
Jag tror att det är vettigt att hålla i huvudet när man diskuterar fång, samt ger rekommendationer till andra med fånghästar, att det inte ALLS är säkert att andra fånghästar fungerar som ens egen. Eller vad tror ni?

Jag försöker att inte tänka så för då blir man ju galen!
Jag ser det på ngt sätt som att man helatiden tvingas att gå ngn sorts balansgång mellan en massa dåliga eller änu sämre beslut på ngt sätt. Jag tror vi har diskuterat detta förut, känns som om jag har skrivit det innan.

Sedan gäller det att ha tur också. Jag vet inte hur mkt som gått tokigt med min fångponny. I vintras rymde hon ju tex ut ur sin box! Vi har haft hästar hemma i sexton år i stort sett 4 st hästar hela tiden. Hur många ggr har det hänt att ngn häst har tagit sig ut ur boxen? En enda gång naturligtvis och det var nu i vintras. I går kväll skulle jag släppa ut henne i hagen till sina kompisar. Jag hade bråttom för jag ville se en film på TVn. När jag tre timmar senare kommer för att ta in henne igen fanns där ingen häst! Då hade min man glömt att stänga till mellan den lilla hagen och vallen tidigare på em. Jag hör bara hur de kommer springande i full fart i mörkret! Lyckligtvis fick jag tag i henne och tur nog så hade munkorgen suttit kvar hela tiden. Men det är så mkt som kan hända.

Men jag förstår vad du menar. Jag tror att det gäller att försöka hitta det som är rätt för ens egen häst.

*KL*

Jag är brydd som sjutton just nu. Om en häst är IR, kan fettdepåerna påverkas av om man minskar sockerhalten då, men utan att man minskar MJ?

Då ponnyns mage ironiskt nog verkade må bättre av att jag la på silage, så stärkte det mina misstankar att ngt med höet är knas, och han har fått göra ett synnerligen snabbt foderbyte från hö till silage. För att hålla magen på humör har jag serverat massvis med TS, dvs han har fått i sig betydligt mer MJ (och protein och allt annat för den delen med) nu sista dagarna än tidigare.

Och fettdepåerna har minskat synbart sen han får i princip bara silage och knappt något hö??? Jag begriper det inte, de är naturligtvis inte borta, men de är synbart mindre. Det är ju inte för han fått mindre MJ, utan han har ju fått mer MJ än tidigare. Däremot med 99% säkerhet har han fått i sig betydligt mindre socker när han ätit silage och inte hö.

Så, kan depåerna på en IR-häst minska av enbart att man sänker sockret, men inte MJ? Jag är synnerligen förvånad, men glad givetvis. Jag får bara inte ihop det..

Man skulle kunna tänka sig att fettdepåerna minskar om man ger mindre socker, men så här snabbt:confused:? Det verkar minst sagt otroligt.

Det kan inte röra sig om vätskeansamlingar/svullnader i stället som börjar gå ner? Jag tänker på min shettis och hennes märkliga "bulor" som hon hade över ögonen och ovanför näsborrarna. En cushing's-häst har väl fettansamlingar där, men jag tror inte att det var det shettisen hade, för hon var inte fet någonstans. Snarare mager. Bulorna försvann när jag tog bort hösilaget och började ge blötlagt hö i stället, så även där kan det ha varit ett snabbt bortfall av socker. Mitt hösilage var fintrådigt och skördat i början av juni förra sommaren, dvs stor risk för MYCKET socker. Ska förresten öppna en av tre balar som jag har kvar och se om jag kan indentifiera vad det är för grässorter i dem. Kan vara intressant och se om jag hittar rajgräs...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 662
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V