Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jag tycker du ska läsa om tråden istället, jag har inte ork att sitta och leta inlägg åt dig.

Susan: Din häst som är dålig, den som du trodde hade fång, den som du skrivit om i din blogg är vad jag förstår inte frisk. Är det den som brutit nacken menar du? Du svamlar väldigt mycket, både du och kanotexperten, du tror inte att du skulle bli tagen på lite mer allvar om du kunde vara mer saklig istället för att utnämna dig själv till expert, sånna som du tycker så illa om här på forumet. Virriga professorer är kanske roligt i TinTin. :grin:

Kl
Jag har läst här i över ett år sedan min häst fått sitt första fånganfall, nu har hon fått sitt andra fånganfall och för att ni ska veta lite bakgrund om jag hoppar in och skriver får ni lite bakgrundsfakta. Just nu känns det som jag inte vet någotting. Vet har sagt att vi måste ta ett beslut och det beslutet känns omöjligt att ta.

Förra våran så fick våran islänning fång. Hon visade inga tecken på fång och det var många vändor innan vi bara åkte in och röntga henne då hade hon kraftig rotation på alla fyra och kraftig hovbenssänkning fram. Har gjort allt som vi blev tillsagda av vetrinären och hon reds 5 dagar i veckan när jag fick "känslan" av allt inte var bra för 3 veckor sedan. Hade ute distriktarn som mena på att hon har inga direkt sytom för fång och jag sa att jag visste det men så här var det förra gången med. Hon fick Butta här i 7 dagar. Hon tyckte att hovslagaren skulle komma ut och hon kom, inga reaktioner och inga smärtor vare sig när skorna togs av eller när hom klämde med tången.

Jag ringde till hästsjukhuset för att beställa tid för röntgen för att jag skulle bli lugn, kände i hela min kropp att det är något fel. När vi kom dit så har hon kraftig hovbenssänkning bak och går nu med heartbar skor, hon blev kvar för att utredas för chusing syndrome. Eftersom hon inte har ont och rör sig helt obehindrat, skulle lätt galoppera genom hela hagen (det kan hon givetvis inte) ville jag veta hur länge hon ska stå helt stilla. Eftersom vet. oxå under dessa tre dagar hon var inlagd märkte att hon inte har ont så har det bestämts att hon ska stå helt stilla i 6 veckor och efter det ska vi in på klinik igen och röntga. Det är inte säkert att hon kan vara kvar och detta är så pestjobbigt. Inte att ta hand om henne utan att veta att hon kanske inte kan vara kvar.

Himmel vad alla hackar.

Jag vill bara ge dig mitt stöd och skriva att jag är säker på att du vet vad du håller på med.
För det brukar du veta.

det är helheten som skall vara i balans och efetrsom det är så komplext så går det inte att ha enkla förklaringsmodeller som ni har som hämtar kunskap som ni gillar på nätet, och som ogillas hoppar vi över

Frågorna blri retoriska eftersom verkligheten är så komplex

Jag efterlyser fortfarande en definition på vilken balans du menar.

Sedan håller jag med dig om att en hästkropp (eller annan organisms kropp) är oerhört komplicerad. Ju mer man läser om den desto mer fascinerad blir man av att allt verkligen fungerar och av att naturen är så oerhört stark på ngt sätt. Jag blir i alla fall det. Men det är just pga alla komplexa samband som man måste lära sig hur varje liten del fungerar för att sedan kunna sätta ihop alla olika delar i ett sammanhang. För att kunna greppa allt detta ngt så när så måste man egentligen ha en ganska så hög akademisk utbildning inom biokemi, fysiologi, medicin mm.

De sidor som jag har läst på internet och även länkat till i inlägg här på forumet är skrivna av forskare inom respektive områden. Det är publicerade vetenskapliga artiklar vilket innebär att de har blivit granskade av andra forskare inom samma område. Min uppfattning är inte att de är enkla förklaringsmodeller utan att de alltså än en gång är framtagna vetenskapligt.

Men du menar alltså uppenbarligen att de inte stämmer och att du tillsammans med andra här på forumet vet bättre?

Jag håller inte med dig utan jag kommer att fortsätta att läsa på internet. Och att följa de råd som finns att hämta där.

Dessutom tycker jag att du motsäger dig själv i nedanstående text

Vansinnigt att gissa och laborera - det kan ju vara ett feltänk någonstans

Jag skulle testa alla tankar som Kanotexperten har

Det är nog bäst att jag förtydligar lite:
Jag är väl medveten om att det finns många som skriver här på forumet som är väl insatta i mkt av detta med fång och annat.

Senast ändrad:

Jag tycker du ska läsa om tråden istället, jag har inte ork att sitta och leta inlägg åt dig.
:

då är det kanske helt onödigt att du ö.h.t kommenterar detta, istället för att hänvisa till det jag missat? du verkar ju ha stenkoll på varje rad som sagts, så det borde vara lätt att citera för dig, men uppenbarligen inte så jag väntar på att kanske alexandra eller ngn annan kan repetera för jag har som sagt läst tråden och hittar inget om de foderbyten eller den foderstat ponnyn står på, utifrån vad alexandras egen veterinär har att säga i frågan.

är det veterinären som menar att du ska ta bort henne?
Annars kan jag tycka att det är positivt att hon inte verkar ha ont. De flesta verkar mena att det är ett tecken på att det går att få dem återställda igen. Men du får säkert bereda dig på en lång konvalescens i flera månader om hon har mkt förändringar i hovarna.

Usch, jag beklagar verkligen at din häst fått ett nytt anfall, och att båda anfallen varit så kraftiga. Jag vet inte vad jag ska säga, inget hjälper ju säga i ett sådant läge, men vi håller tummar, tassar och hovar härifrån att det ska gå vägen för er.

Visst men det förutsätter att det finns någon som har det hö man vill ha inom rimligt avstånd, vilket i Alexandras fall inte finns vad jag har förstått. Jag har inte uppfattat det som att hon säger nåt annat än fakta, d v s att hon inte har möjlighet att ge hästen hö på ett vettigt sätt och att hon inser att det inte är bra med foderbyten men ett nödvändigt ont.

Okej, jag har tolkat det annorlunda och får ingen rätsida på logiken riktigt, eftersom alexandra efterfrågat en leverantör jag känner till här i östergötland, ang. gräsfrö halm, och signalerat att det ev. skulle vara ett alternativ att köpa sånt så långt bort, så har jag jättesvårt att se relationen till att det inte går att hitta ett hö någonstans inom rimliga avstånd.

har alexandras veterinär rekommenderat silage?

då är det kanske helt onödigt att du ö.h.t kommenterar detta, istället för att hänvisa till det jag missat? du verkar ju ha stenkoll på varje rad som sagts, så det borde vara lätt att citera för dig, men uppenbarligen inte så jag väntar på att kanske alexandra eller ngn annan kan repetera för jag har som sagt läst tråden och hittar inget om de foderbyten eller den foderstat ponnyn står på, utifrån vad alexandras egen veterinär har att säga i frågan.

Vad är det du undrar egentligen? Veterinären har inget att anmärka på foderstaten. Att han inte går ner i vikt bekymrar dem inte nämnvärt, vets kommentar var som sagt 'ja, vissa föder sig på luft' och att det nog inte blir bättre förrän man kan motionera. Och om han (vilket de tror) har en metabolisk störning så är det jättesvårt, men det blir bättre om/när han kan motionera.

Att i valet mellan vikt och mage, prioritera magen, tveklöst.
Vad gäller foderbytena så är de naturligtvis idealiskt, men veterinären begriper ju (till skillnad från vissa i tråden) att det bara går att göra så gott man kan efter förutsättningarna. Jag har inte frågat henne om hon tycker si eller så om silage, utan bara sagt att jag snart får hem silaget och då kan börja vänja över honom på det, så blir det lättare med tuggtiden och magen, och jag slipper foderbyten samt att inte veta sockerhalt osv. Veterinären sa inte mer än 'ja, det är ju magen som är viktigast' om det.

Så, vad undrar du? Veterinären förstår att alla nte har perfekta förutsättningar, att man gör så gott man kan, har 'medlidande' med att vissa är extremt lättfödda och är ursvåra att banta etc.

Ja det är vetrinären.

Lång konvelens är vi mer än beredda på. Vi har ju redan haft en eftersom hon hade så mycket förändringar redan förra gången. Det ser vi inte som något stort problem faktiskt. Vi vill ju ha jusst henne. Vi hade ju precis kommit upp till att rida 5 dar i veckan och galoppen kom in i bilden precis innan hon blev dålig igen. Så i över ett år har vi redan succesivt jobbat igång henne genom försiktig försiktig ökning i arbete. Det har vart evighets många promander vid hand och därefter har sonen ridit henne, jag anser mig vara alldeles för tung för henne i och med sjukdommen.

Men jag har ju sett plåtarna och hovbenet ligger verkligen långt ner, men vi har sagt att vi är beredda på att jobba för detta. Vet ska ringa ang. de prover de tog på henne i förra veckan, svaren skulle komma i veckan.

Kroppen är en självreglerande mekasim där allt hänger i varandra i ett komplext system

Är detta system i balans så är kroppen frisk

kommer detta system i obalans - så är hästen sjuk

och det är här kanotexperten börjar fundera - hur startade denna obalans - vad är det som håller igång processen

jätteintelligent tycker jag

Liksom Quinn reosnerar - hm denblev sämre - vad har utlöst det? vad har jag ändrat.

det är främst detta vetenskapliga tänkande som behövs

för vid fång - så skall ju orsaken - om känd tas bort.

kanotexperten tänker - vad är orsaken, kan leverproblem tex göra den predisponerad ( jag gissar) Eller var den redan helt i obalans i magen tarmen - vad vet jag

kanotexperten är inne på att vända på förloppet

Om jag inte tar fel så håller KE på med sin utbildning

Dessa funderingar är just för en veterinär eller liknande som är just kunnig i kemi ochhela bluddelutten

inte för oss lekmän för vi kan feltolka aldrig så bra info på nätet

jag kan deffiinitivt inte bättre

Ja man måste lära sig själv, men man måste luta sig på¨någon som Quinn eller HH eller OW som har tillräcklig utbildning för att se helheten

KE är på väg i sin ubildning i alla fall

utgå inte från att alla tänker som ni

Tack så mycket. För det mest känner jag mig possitiv för att däremellan ramla ner i mörker, men jag kommer ganska snabbt upp igen nu ska jag ut och ge henne lite hö.

Okej, jag har tolkat det annorlunda och får ingen rätsida på logiken riktigt, eftersom alexandra efterfrågat en leverantör jag känner till här i östergötland, ang. gräsfrö halm, och signalerat att det ev. skulle vara ett alternativ att köpa sånt så långt bort, så har jag jättesvårt att se relationen till att det inte går att hitta ett hö någonstans inom rimliga avstånd.

har alexandras veterinär rekommenderat silage?

Jag kan inte gärna åka till Östergötland och hämta hö en gång i veckan.. Och inom rimliga avstånd finns inte möjlighet köpa analyserat hö.

Alexandras veterinär har ingen synpunkt på silage. Alexandras veterinär är en vän av att det som fungerar är bra.

Nej hon har inte svarat en enda gång på den upprepade frågan vad hennes BEHANDLANDE veterinär rekommenderar fodermässigt, utan hänvisar till internationella studier och källor på nätet!

Sputnik: Nej jag har mycket noga läst att hästen inte äter halm som sagt. Jag har då frågat vilken halm det är och inte fått ngt svar. Jag har även teoriserat runt att jag är rätt säker på att ponnyn skulle äta vetehalm om den är hungrig, och kanske inte fodras med så kraftigt foder som lucern och silage i stället. Alexandra har alltid tidigare haft sina hästar på spån vad jag vet, så jag tror inte det laborerats alltför mycket med olika halmsorter.

Vetehalm, havrehalm, kornhalm och så någon jag faktiskt inte vet vad det var, med massor med gräs i. Inte gräsfröhalm, utan halm det vuxit upp kvickrot och ogräs i. Det har varit med ax, utan ax etc. Från totalt fyra olika leverantörer. Han har konsekvent vägrat äta, tagit någon tugga på sin höjd men thats it.

Jag har haft ponnyn på halm som strö sen den dag han kom, tills i vintras, då det inte gick få tag på halm. Då stod han på spån, tills det inte gick få tag på spån, då stod han på torvmix (torv med 5% spån inblandat).

En ponny som är så hungrig att han äter upp boxen, kastar sig efter strån på stallgången och slänger sig över och börjar äta på RUTTET hösilage, den vägrar inte äta halm för att den är MÄTT.

Eftersom ingen har några tankar om Formula 4 Feet så svarar jag mig själv:D Det är Robert Eustace som har arbetat fram detta foder och den info som jag hittat på nätet verkar mycket bra och genomtänkt. Länk för detaljinfo om någon är intresserad http://www.equilife.co.uk/

Beställde en 20 kg säck nu idag, borde räcka ca 3 månader åt min pålle. Höll dock på att tappa telefonen när jag hörde vad det kostade, och hovslagaren som tyckte att det inte var såå fasligt dyrt:p Hoppas storligen att det är värt sitt pris.

Ida

Kompositionen av fodret verkar utmärkt för den som behöver protein- och mineraltillskott. Men i ärlighetens namn kan du blanda lusern, soja, linfröolja, bakjäst och mineraler själv för mindre än en tiondel av priset du gett. HH

*eget KL*

Nu börjar jag seriöst ledsna på att gång på gång på gång få upprepa saker jag skrivit, på att folk av en eller annan anledning inte har mycket bättre för sig än att hacka. Jag är fullt medveten om att det för dessa människor inte spelar roll vad jag gör, följer jag vets ord är det fel, följer jag den inte är det fel. Gör jag exakt som dessa människor säger men det resultat de anser ska komma utblir så drar de sig inte för att tycka att jag ljuger.

Jag är väldigt nära att helt sluta uppdatera i tråden, dels för trådens skull (stackars nya som kommer in) och dels för min egen skull. Det som hindrar mig är som sagts tidigare att jag fått ovärderliga råd och kunskap av vissa här.

Men nu har jag satt ett antal utvalda användare på ignore. Om de ändå kommer tycka att det är roligt att ljuga, antyda och snurra till saker jag skriver (vilket märks i delar andra anv citerar) så kommer jag sluta uppdatera.

Så för alla skull ber jag er att lägga ner nu. Ni kan hacka tills ni blir blå, det leder ingenvart, och det förstår för andra i tråden.

Tack så mycket. För det mest känner jag mig possitiv för att däremellan ramla ner i mörker, men jag kommer ganska snabbt upp igen nu ska jag ut och ge henne lite hö.

Mm, förstår det, den där bergochdalbanan. Men positivt iaf att hon inte verkar ha ont, och att ni väl fick tag i det ganska fort. Bara hoppas proverna är bra med. Har veterinären sagt något om prognos? Klarade hon det på fram borde det väl finnas gott hopp om att hon klarar det igen? Verkar vara en riktig liten kämpe =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 662
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V