Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Nej, inte vätska/annat, utan fett. Dock tycker inte jag heller de borde kunna förändras såpass snabbt, dvs att man ser skillnad med ögat på ett par dygn.

Funderat på om det sas var på gång redan innan, och hade minskat synlig ändå, men ev lite på snabbat av mindre socker?
Eller om de eg inte är mindre men ändrat konsistens och det som gör skillnaden för ögat, men då är fortfarande frågan varför? DÄR känns det isf troligare vad gäller socker, om man tar bort de som får hård svullen mankam från betet direkt så lägger det sig ju ofta väldigt snabbt igen?

Nä som sagt, jag begriper det inte, men enda jag kom att tänka på var just sockret eftersom det är det som mest troligt minskat, och det rejält.

Ska bli intressant se hur det fortsätter utvecklas. From ikväll äter han inget hö alls, bara silage (övriga oförändrat)

ursäkta att jag stör, med kolla hur socker och vätske balansen hör ihop. kan det vara så att fettdepåerna är ursäkta utrycket "väskefyllda".

marlene

Depåerna är fett, utan minsta tvekan. De har funnits där hela tiden, och varit oförändrade (irriterande nog). Men som sagt inte minsta tvekan de är fett, de är som sagt en av de saker som fått veterinärerna att så starkt misstänka att han är IR/har EMS.

Så, något har hänt med detta fett. Endera har det minskat, eller så har det blivit mjukare och omfördelats eller ja - jag är som sagt förbryllad och vet inte. Men det är fett i dem, och de är synbart mindre på ett par dygn med silage. Lika förvirrande som fascinerande (och glädjande)

Även nacken är mindre btw, fångnacken/späcknacken/vad man vill kalla det. Så har påverkat alla fettdepåerna (nacke, manke, bog, ländrygg, svansfäste)

Intressant, kul att du skriver om upptäckten!!!!
hm, kan de ha med skillnaden av nedbrytningen att göra...fett eller kolhydrater..
hm....

Alla teorier är välkomna, jag har som sagt ingen förklaring alls, mer än då möjligen om en (troligen kraftig) minskning av sockret, kan ge det resultatet om hästen är IR? Lite då som man kan 'vända' en hård och svullen mankam genom att ta dem av gräset eller till sämre gräs (vilket också borde minska sockret - förhoppningsvis).

För tittar man vad han fått i sig senaste dagarna så borde han fått större depåer/gått upp i vikt, iom att han fått i sig mer MJ - och mer av allt annat med.

Möjligen om mer protein kan ha spelat in, känns inte som det borde påverka fettdepåer iofs. Teorin att han fick såpass lite att kroppen ställde in på svält, och nu kickade igång (folk fungerar ju så, så om man följer strikt diet ska man ju gärna slänga in en 'ätdag' varannan vecka för att se till så ämnesomsättningen inte går ner på sparlåga) finns ju med, men känns inte helt hållbar den heller. Så, fascinerande som sagt..

Har tagit prov från höet (som inte ges mer alls from idag dock) och ska av ren nyfikenhet skicka in prov för socker på det med, bara för att veta hur mkt socker han eg fick i sig när han stod på hö, jmf med nu på silage.

ska kolla lite, men jag tror vätskebalansen/vätska kommer in i bilden, på ett eller annat vis ändå.
återkommer....

Men du, det där stämmer ju. Hade en gammal nordistravare med mkt mankam, ej sjuk. Men då han bodde hos mej, åt silage, minskade den, han vart dock dålig i magen, och nu hos nya ägare är mankammen mkt större igen, han äter hö, ej dålig i magen, å frisk i övrigt.

Intressant med energi inlagringen...

Du har naturlig brist på fosfor, som krävs för ATP=energi.
hm...

Senast ändrad:

Fast vätskebalansen påverkar ju inte fett så att det 'försvinner'? Eller hur tänkte du? Min första tanke var att han hade gått upp rent generellt, så att depåerna såg mindre ut för det var mer hull 'runt' dem så att säga. Men han ser inte ut att ha gått upp, måttbandet säger att han inte gått upp, och om jag trycker ordentligt kan jag lokalisera revben. Inbäddade i fett, men förut har man inte kunnat hitta dem övht. Nu har jag inte letat efter revben på någon vecka dock, så kan inte säga att det också kommit just senaste dagarna, det vet jag inte.

Sen tror jag herrns vätskebalans är ganska lika som den var innan. Han får lite mer vätska med fodret nu (jag förtorkar silaget fortfarande dock), men han dricker mindre ur hinken nu med. Så skulle tro att total mängd vätska in är ungefärligen densamma som när han fick hö.

Jag kan inte förkorta så det blir förståeligt för nån annan än mej själv. Hoppas nån annan har nån "teori".

Marlene

Jag kan inte förkorta så det blir förståeligt för nån annan än mej själv. Hoppas nån annan har nån "teori".

Marlene

Jag vet inte om ni är på minskat sockerintag/ökat MJ som ger minskad fetma fortfarande. Men jag svarade på det i en annan tråd tidigare idag, ska se om jag lyckas länka till det svaret.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=12649966#post12649966

Det fungerade inte helt bra men det är inlägg nr 729

Hm, den fånghäst jag sköter blev av med fettdepåerna lika snabbt som din, trots att jag bantat ned henne ända sedan i vintras hände ingenting förrän jag bytt halmleverantör. Fick mycket renare, finare kornhalm, utan ogräs alls, i princip enbart ax.
Fasen, kan det vara besprutat med nåt skit?
Jag blev perplex över att det kunde ske så plötsligt - hovis kommenterade tom detta.
Eller så är det helt enkelt så att bantningen äntligen gav utslag, kanske tvingande att ta av de reserverna? Man blir inte klok på detta att försöka förstå orsak/verkan...
Förresten tycker jag bajset blivit liiite fastare sedan jag börjat ge bakjäst.

SÅg teorin i andra tråden, hann inte svara innan åskan började mullra och glömde bort det.

Teorin känns ju fullt rimlig. Men han får ju massor av MJ, långt mer än han behövde, och mer än han fick i vintras. Så han får utan minsta tvekan mer MJ än han behöver för att hålla den vikt han har.

Därför min första tanke var att han gått upp och det blivit fett runt depåerna med. Men måttbandet, ögat osv säger att han inte gått upp. Och fingrarna känner nu benstrukturen (med lite jobb förvisso) även under depåerna, något som inte gått innan.

Jag tog lite kort innan åskan, kamerabatteriet la av dock, men ska strax kika på de jag tog och försöka lägga upp dem.

Något jag börjat fundera på men inte hunnit söka svaret på är just varför fettet lagras in i depåer vid IR. Sett bilde rpå hästar med slumpvis utplacerade depåer på väsida buken och sådär, dvs inte ens på de klassiska 'depåställena' utan till synes helt irrationellt. Ska försöka hitta varför det blir depåer, om det kan vara så att fettet omfördelas på något vis nu?

Det är en hel del kvar som sagt, men ändå en skillnad som kom pang poff. Nacken/mankammen så är det en fascinerande depå kvar 'mitt på' också.

Bara en bra jämförelsebild dock.

090730 bakdel
Thumbnail.aspx

090810 bakdel
Thumbnail.aspx

Syns inte så bra som på bild som i verkligheten men

090715
Thumbnail.aspx

090810
Thumbnail.aspx

Och så lite mer, alla från idag. Inte helt lätt få med på bild med den färgen, men kolla vid manken, nacken/mankammen etc. Han har så himla svår färg att fota, lättare se irl, eller ffa KÄNNA irl.

Thumbnail.aspx

Här syns den där lokala fettdepån i mankammen som är kvar fast det andra minskat.

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Senast ändrad:

Mmm, måttbandet säger samma vikt dock, och känns inte som han 'generellt' gått ner, men just att fettdepåerna minskat rejäl.

Det är ju ett tag mellan bilderna, har inga mitt emellan, men han har alltså sett likadan ut som på 'förebilden' fram tills nu senaste dygnen, då det gått extremt fort. (Han vägdes ju etc vid återbesöket för en vecka sen, då var det -6 kg skillnad, för ögat ingen skillnad, och fettdepåerna precis som det varit hela tiden).

Så NÅGOT har hänt i samband med bytet till silage, och trots att han ätit extremt mkt mer MJ (men mindre socker mest troligt som sagt) så har det blivit som på bilderna. Jag överslagsräknade hur mkt MJ han fått i sig, sen började hjärtat slå ojämnt typ, det var djävulskt mkt MJ liksom - vi pratar nånstans kring dubbla behovet. Så, jag begriper inte ett nåt jag, men ler =) Ska bli spännande se vad som händer närmsta dygnen.

Senast ändrad:

Jag ser också en STOR skillnad!!! :D Framförallt på de bilder på BM visar!! Härligt!! Hans hals har krymt!!

Även om nu måttbandet inte visar någon viktnedgång så har han uppenbarligen förändrats!! :bow:

Jo, absolut. Som sagt, det som är så fascinerande - på några dygn en såpass FÖR ÖGAT synlig skillnad, och så snabbt. Och så helt obegripligt dock.

Men ni fattar varför jag undrade om socker kan påverk fettdepåerna va? För de är ju de som formligen 'smält bort' framför ögonen på mig. Mot all rimlighet.

Så hrm, man bantar tydligen små feta ponnyer som trots en månad på svältkost vägrar gå ner genom att vrääka i dem mat på alla håll och kanter? :devil: (För att vara övertydlig: Jag är ironisk!)

Teorier hur i hela friden det går ihop mottages gärna!

t.om JAG ser skillnad på hans halsstorlek.

Så skönt med lite glädjande besked!

Märker du någon skillnad på puls?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 657
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI