Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Fast det är ingen skillnad när väl fånget är där, oavsett om det beror på X eller Y

Men ja, forskarna börjar inse/fundera på om det inte är så att det går utmärkt att utlösa fång även irl utan magtarmstörning.

Det är ju det som är läskigt med cushings och IR-hästar - de har otroligt mkt lättare än andra hästar att få fång, det krävs mycket mindre för att utlösa. Insulin i sig har ju i studier utlöst fång, men i realiteten på IRhästar verkar det inte vara insulinet, utan att de 'bara' är så mkt känsligare så att 'minsta lilla' kan utlösa fång.

Det är ju det som gjort att jag velat ha bort höet, trots protesterna, då jag varit rädd/misstänkt att det pga högt sockerinnehåll legat och 'triggat' fånganfallet och varit orsaken till det väldigt segdragna förloppet och att vi inte lyckats häva anfallet.

Här kan du bita i en stund förresten: https://rirdc.infoservices.com.au/downloads/08-062.pdf
2,89 MB, 116 sidor Bland det mest omfattande om hovens strukturer ner på detaljnivå, och detaljerat om fång, inkl venogrambilder, röntgenbilder etc. Samt att du kan läsa som IR som trigger för fång, hur insulin påverkar hovarna/lamellerna osv

Fast jag tror du missförstår mig?

Jag är inte ointresserad av uppkomsten, den är i allra högsta grad av betydelse.
Men jag är inte intresserad av att på molekylnivå förstå exakt hur X gör att det blir Y som ger Z som ger fång. För mig räcker det att veta att/om det finns en insulinresistens, och att höga fruktanhalter kan utlösa fång.

Det viktiga nu är att få honom frisk, dvs bota. Det viktiga sen är preventivt - att förhindra att han får ett nytt anfall. Genom att då om han är IR få det under kontroll, att sen se till att han inte får höga insulinnivåer igen, att han inte utsätts för höga fruktanhalter etc.

Men det räcker för mig att veta att en IRhäst ska äta så lite socker och så lite stärkelse som möjligt, och se till att få bort det osv. Jag behöver inte förstå det på molekylnivå, det räcker med att forskarna har kunna konstatera att där finns ett samband.

Jag tror ju mer på bukspottkörteln, där kan det krångla med mkt som inte underlättar för en fångbenägen häst...

Har jag svarat på ;)

Men igen då:

Hans eksem debuterade hösten som ettåring. Då fattade jag inte det var eksem dock. Våren som tvååring rådde ingen som helst tvekan om att det var eksem.

Han har kli i släkten btw.

Efter midsommar som treåring fick han fång. Jag vet ju inte att han är IR, men alla tecknen finns där. Ungefärligen tre veckor innan fånget så fick han hård mankam, började gå upp i vikt trots att han fick mindre mat (bete) än innan, jag drog ner betet ännu mer (såpass att han en period var vrålhungrig när han kom in) men vikten fortsatte öka - om än inte lika explosionsartat. Där tror jag han blev IR (fast det fattade jag inte då, jag visste nästan inget om IR då)

Han hade en - vad jag kallar - fångvarning sommaren som tvååring. Munkorgen gick sönder och han vräkte i sig klöver i någonstans mellan 0 - 6 timmar. Fick lindrigt ökad puls, lite varm i hovarna, lite störd mage. Ställdes på box några dygn och det försvann lika fort som det kom. Han hade en sådan fångvarning efter att munkorgen gått sönder nu i våras med, samma symptom och samma 'behandling' som sist, klingade av lika fort.

Efter det fick han ett par ggr av sig munkorgen, och kunde äta fritt mellan 0-6 h, långt innan fånget dock, ingen fångvarning då. Dock var det på vanligt bete det med, ej klöver.

Senast ändrad:

Nu kommer jag inte ihåg exakt på månaden när vi började med de olika gångarterna, men hon stod helt i 4 månader efter avslutad butta. Dåvarande Vet tyckte att vi skulle börja rida direkt så han har vi inte kvar, vi hade inte samma syn på hur hon skulle sättas igång.

Däremot så följde vi hovslagarens rekomendation från Atg sjukhuset i Skara. Han sa att vi skulle inte be om ökningar innan hon själv visade sig beredd på det. Så efter många promenader i skritt och sedan uppsuttenskritt av min son på 12 år (nästan 40kg väger han) så blev det korta korta travfrekvenser enligt min almenacka började detta i november. Däremot så ökade travfrekvenserna relativt snabbt eftersom hon gärna självmant väljer den gångarten. Galoppera första gången gjorde hon första gången på tidig vår. Kommer än ihåg hur glad sonen var när hon galopperade och G bocksprång så sonen nästan åkte av ;)

Så från att bli dålig till bli riden i trav tog det ju nästan ett ½år och från det till att kunna rida henne ordentligt tog det nog knappt 10 månader. Det kanske gick alldeles för snabbt jag vet inte. Har säkert gjort massor fel under tiden. Men vi föjlde hovslagaren från djursjukhusets råd och denna gång tycker jag att vi fått en underbar vet som hör på oss och våra tankar. Hon har lovat att hjälpa oss igenom en rehablitering då jag har framfört mitt missnöje ang. förra vet brist på hjälp.

Intressant att se bilderna som var tydliga på bakdelen och hals tyckte jag. Fortsätt och berätta hur det går om det stannar av eller fortsätter eller vad som händer.

Tillgodoses hans tuggbehov nu när du har ökat mängden grovfoder?

Japp, och TS-behovet (han har ju ett högre än tabellhästen). Han har nästan fritt silage för stunden, inte riktigt, men nästan.

Det är jobbigt med alla olika råd man får även om man vänjer sig.
Enligt två av de tre klinikveterinärer som har sett min ponny skulle jag ha börjat rida henne i mars/april dvs 3-4 månader efter fånganfallet (måttlig sänkning båda fram och lindrig rotation). Jag följde inte deras råd och den tredje vet som jag har haft mest kontakt med tyckte i maj månad att det var alldeles för tidigt att börja rida henne och att jag skulle vänta ett tag till. Min egen hemma hovis tycker fortfarande att jag ska vänta ett tag.
Min egen plan har hela tiden varit att sätta igång henne nu i höst. Men jag kommer först att kontakta veterinären och ev åka och röntga henne innan jag börjar rida. Däremot så går jag med henne varje dag. Hon mår bra, rör sig bra, ingen puls eller värme i hovarna. Det med pulsen vågar jag knappt skriva men det har hon inte haft på länge. Men hovis vill att det ska ha vuxit ner mer i hoven. Det är mellan en tredjedel - en fjärdedel av hoven kvar till fånganfallet.

Anledningen till att jag frågade dig var att man kan kanske tänka sig att en för tidig igångsättning kan ha bidragit till att hon fick ett nytt anfall. Även om det inte är samma hovar så kan hon kanske tex ha belastat fel pga hon har haft ont. Men det var bara en tanke. Man vill ju gärna hitta vad som utlöser fånganfallet. Men jag är för det första inte veterinär och har inte ens sett din häst. Det är klart att man i första hand ska följa vet råd vilket inte är så lätt alla ggr när det gäller fång och då beror på vem man frågar.

Senast ändrad:

Men hovis vill att det ska ha vuxit ner mer i hoven. Det är mellan en tredjedel - en fjärdedel av hoven kvar till fånganfallet.
Hur menar du här? Har hoven växt ner 3/4:confused:

Jag lydde Micke(även om jag väntade för att det blev stenhårt i marken när jag fick sätta igång den) o red på mjukt underlag. Han ville oxå att den just skulle ridas för att det gav mer motion än att gå med den.

Såg i samma veva andra fånghästar som inte röntgades o som sattes igång tidigt( de flesta var ej direkt överviktiga) o som inte fick några komplikationer.

De reds mest i ridhus. Sen kan jag tycka att de ser förskräckliga ut i fötterna- platta med lång tå o trakt, med de funkar.

Ja man blir inte klok på alla råd som går stick i stäv med varandra.:confused:

När jag läser detta får jag nästan lite ångest för min häst hade förra gången kraftig rotation på alla fyra och kraftig hovbenssänkning fram. Så det kan vara mycket möjligt att vi satt igång henne för tidigt fast vi tyckte att vi var mycket försiktigare än de råd vi fick hela tiden.

Ibland blir man tokig av att liksom stå och famla i mörker. Man gör det man tror är bäst och så visar det sig att man väljer mellen kolera och pest.

Om jag har förstått det rätt så är det runt 8 månader sedan din häst fick fång? Hur ofta går du med din häst vid hand och går du långa sträckor? Skrittar hon bara eller joggar hon även vid hand?

Här kommer en teori från mej, och det finns nog INGET som stödjs av veterinärer elller forskning.

Men ändå:
Bukspottkörteln har en endokrin funktion och en exokrin funktion.
Endokrina delen insöndrar hormonet insulin till blodet.

Exokrina avsöndrar bukspott innehållande enzymer och emulgerande ämnen kommer från levern, detta till första delen av tunntarmen.

I bukspottet finns bla lipas som spjälpar fett, men innan det kan spjälka fett måste fettet sönderdelas. Detta sker med hjälp av knådande tarmrörelser.
Leverns galla tillför emulgatorer, detta ser till att fettet inte klumpar ihop sej igen.
Amylas som spjälkar kolhydrater och trypsin som spjälkar proteiner utsöndras också i bukspottet.
Även bikarbonat vätska utsöndras.

Om blodglukosnivån stiger tar levern hand om överflödigt glukos och lagrar det som glykogen. Eller använder det för att tillverka fett som sedan lagras i levern eller fettvävnaden.

Levern styr till stor del vilka ömnen som ska lagras och vilka som ska vara tillgängliga för kroppens celler. Även ävgiftning ex av läkemedel.
kolhydrat metabolismen i levern syftar till att hålla en jämn blodsocker nivå.

Glycerol från fettlagren kan kan omvändas för glykos nybildning.

Mjölksyran omvandlas i grov tarmen till ättik och propionsyra, dessa buffras med tarmsaft. Sedan tas de upp ifrån tarmen i ungefär samma takt som de bildas.

Nsaid preparat ökar risken för slemhinneskador på tarmväggen.
Vid en skadad tarmslemhinna kan mjölksyra läka ut i blodet och orsaka acidos.

Magnesium är en basisk mineral, ingår i alla energiskapande enzymer. Magnesium griper in i människors kolseterol produktion på flera nivåer.
Både buksprtköttel och lever/galla anses vara basiska organ, enligt alternativa metoder.
Både buksportkörteln och levern innehåller även stora mängder zink.
Zink har med insulinproduktionen att göra.

Då tänke jag så här med Alexandras häst.
Fången kommer av att buksportkörteln jobbar för hårt. Pga socker har det triggats till att utsöndra fmk insulin. Levern har lagrat så mkt socker den kan i form av fett lite var stans vilket har lett till IR.
Ett för högt fruktan innehåll i gräset har lett till försurning, blodet har buffrat det som går men sen skickat syrorna ut i olika delar av kroppen för att skydda alla viktiga organ.
När levern och buksportköttelns funktioner sviktar, brist på vissa mineraler, ökat intag av annat, ledde detta till fång.

Sockret i höet kan ha på verkat dessa organ negativt, när silage tillfördes "avlastas" dessa organ genom att glukosomsättningen minskas.
Silaget påverkar kroppen till mindre IR, och Viktminskning.

Hästen tillförs ist mjölksyra som grovtamen tar om hand. Frågan är ju hur tamen mår, är tarmslemhinnan helt ok. är den så pass bra att den klarar silaget? Icke välmående tarm kopplar jag till foder byten och mediciner.
Klara tarmen mjölksyran, eller läker det ut i blodet....acidos.... Överdrivet sett iof...

Varför då början till allt. Mineralbrist?! Kan kroppens organ fungera om det finns brister? jag tror att det kan det till viss del, men vid ex högt fruktan i bete pallar inte kroppen. Hade inte kroppen utsatts för fruktanhöjningen hade det kanske inte spelat någon roll om det fanns nog med ex.magnesium i kroppen.

Eftersom magnesium finns med på alla håll i min teori, och jag vet efter rättelse av alexandra att det kan finns brist på magnesium för hästen.

Hela mineral härvan är komplicerad då mineralerna och vitaminerna ska vara i vissa förhållanden till varandra mm...

Så frågan är om alexandras häst har en bra vitamin/mineralsammansättning i sin kropp?! Jag tror inte den hade det före fången och därmed inte efter.

Hoppas nån förstår nått, det är svårt att lyft fram det som är relevant, men samtidigt förkorta ner det så nån ids läsa.

Marlene

Igår var der 8 månader sedan hovis och jag insåg att det var ett fånganfall. Hon hade då varit halt några dagar. Jag går ca 30-45 min varje dag, skrittar bara, kvällspromenad.

Sedan går hon i liten/medelstor hage med munkorg mellan 7-9 timmar varje dag.

Rätt eller fel - vem vet? Men hennes lameller är glesa i den del som är kvar sedan anfallet och därför bör jag vara försiktig med henne.

Hur menar du här? Har hoven växt ner 3/4:confused:

Ja man blir inte klok på alla råd som går stick i stäv med varandra.:confused:

:) Jag tänkte det när jag skrev det att detta är det nog ingen som fattar.
Jag menar att det är ungefär en tredjedel eller lite mer kvar av den "gamla hovväggen" alltså den som fanns där när hon hade fånganfallet. Det är alltså så stor del av hoven som kan ha (eller garanterat fortfarande har?) skadad lamellvävnad. Nu var det i mitten av maj jag röntgade henne senast. Då såg det bra ut med hovbenen. Men jag tror jag ska hålla mig till ursprungsplanen och röntga innan jag börjar rida igen. Men det har jag inte riktigt bestämt mig för än. Jag tänker ringa till veterinären på kliniken och prata med henne om det.

Jag tror att det är ganska individuellt mellan olika hästar också och att det är en av anledningarna till att råden är så olika.

Ang magnesium så han har inte haft brist på magnesium, i den meningen att han har tillförts magnesium i en mängd som utan problem täcker behovet. Bristdelen har du fått från att jag påpekat att här har vi kalkrika jordar, men lågt med Mg och P. Han har ju dock fått mineraler.

Om han sedan har tjall på sitt magnesiumupptag kan jag inte sia om, det finns inga tecken på det, och han har växt, varit sund (förutom för rund då), de delar av skelettet som röntgas av en eller annan anledning har sett utmärkta ut, och han har haft mycket god hovkvalitet med hög tillväxttakt. Dvs vad man kan bedöma med ögat så har han inte bara tillförts allt han behöver och lite till, utan kunnat ta upp det också. Upptaget kan man ju dock inte garantera.

Bara som en parantes. I övrigt så kan jag inte säga så mkt om din teori då jag saknar kunskap på den nivån, däremot så IR är enligt forskarna mest troligt genetiskt oredisponerat för ffa naturponnyraserna, dvs den finns en - ännu inte identifierad - genuppsättning som predisponerar. Din teori, om jag begripit den rätt, är universell, och skulle gälla även t ex ett fullblod?

Intressant teori men jag blir lite fundersam på en sak. I flera inlägg i flera olika trådar skriver folk att kalcium och magnesium är basiska. Det är de inte! Både kalcium- och magnesiumjoner, vilket vi talar om här är faktiskt svaga syror.

Fast som jag fattat det så Ca och Mg hjälper till att höja pH i magen, dvs det gör magen mer basisk? Dvs Ca och Mg gör kroppen (mer) basisk. Kan det inte vara där det blir begreppsförvirring, att folk tolkar ett steg för långt och sätter likhetstecken mellan att kalcium är basiskt, och inte bara 'gör' basiskt?

Sen, det går ju att tillsätta Ca i basisk form, kalciumkarbonat ( i den form kalcium återfinns i naturen) är väl basiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 656
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025