Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Intressant att herrn verkar gå ner av foderbytet trots högre MJ.

Kan det finnas något i själva foderbytet som gör att metabolismen sätts igång?

För min var det nämligen så att han började gå ner i vikt så fort vi bytte från silage till torrhö:idea: Hade tyvärr inte analys på varken silaget eller höet då, så det är svårt att jämföra. Men det finns absolut inget som säger att höet skulle vara energifattigare än silaget.

KL

Är det någon som har hört talas om detta lucern innan?
http://www.toprun.dk/
Någon som förstår något av näringsinnehållet?

Tillsätter man kalk i form av kalksten så blir magen mindre sur. Det beror dock inte på kalciumet utan på karbonatjonen (motjonen) CO32- den är basisk.
Troligen är det, som du säger, så att folk går ett steg för långt och tar för givet att det är metalljonen (både kalcium och magnesium är metaller) som är basisk.

Jag är med på ditt resonemang och har undrat lite över detta själv.
Men beror det inte på hur kalcium är bundet i växten? Jag inser att jag inte vet det just nu, har kanske glömt det. Jag har antagit att det har ingått i ett salt. Men så är det kanske inte?

Jag antar att man inte kan tänka sig att det reagerar med vattnet så det bildas hydroxidjoner( hmm är medveten om att jag borde kunna detta men det funkar nog inte med Cajoner)

Intressant att herrn verkar gå ner av foderbytet trots högre MJ.

Kan det finnas något i själva foderbytet som gör att metabolismen sätts igång?

Det som kan finnas/påverka är ju ffa sockerhalten, som mest troligt är markant lägre i silaget. I övrigt ska det inte finnas något vad jag kan komma på.

Mankammen ännu lite mjukare idag...

Ja jag vet att du är lite insnöad på sockerhalten;).

Det jag menade var om det kanska kan sätta skjuts på metabolismen just att man byter från ett foder till ett annat. Att ändring i TS eller kanske strukturen gör att magen sätter igång och jobbar!?:idea::confused:

Ja ja kanske lite långsökt... Men tycker faktisk att det börjar bli lite tröttsamt att när man frågar/föreslår något (eftersom du hela tiden frågar), så får man tillbaka ett svar, som bara återigen upprepar din egen teori.

Du har redan skrivit den några gånger. Tycker du inte om min teori är det ju bara o säga "nej det tror jag inte på för att... bla bla...". Jag har ju läst tråden, så jag behöver inte ha samma svar, som du redan har gett till X antal andra redan. Det blir bara tjatigt för andra o läsa.

Senast ändrad:

Då borde ju det hänt vid fånget med, när han gick från bete + lite hö, till enbart hö i högre mängd, och sen hö + lucern?

Det var inte meningen att 'klaga' på din teori, jag misstolkade dig nog? Jag såg en fråga, om jag kunde se något i själva bytet som kunde spela in. Och svarade att nej jag kommer ju verkligen inte på annat än sockret. Eller då möjligen som jag skrivit tidigare att om man ger lite och kroppen ställer in på svält, så genom att vräka på mat så drar man upp metabolismen (men sen ska man ju dra ner igen, på folk alltså).

Jag förstod inte att du menade att/hade teori att det kunde bero på si eller så, utan jag tolkade det som en fråga 'bara'. Och om mitt svar uppfattades som tjatigt så var/är det bara just för att jag verkligen inte kommer på annat. Men som jag skrev innan - alla teorier är välkomna. Inkl din, jag bara såg den inte. Så som sagt, inte meningen att 'klaga' på den alls. Ledsen om du tog det så.

svarar mig själv försöker göra två saker på en gång eller rättare sagt en sak - städa :crazy:

Jag tror att man lätt blandar ihop kalcium och kalk. Det är kalken dvs den neg jonen som neutraliserar men kalciumjonen som annars är viktig i hästmatsammanhang.

Det beror på vilken sorts kalk eller magnesium, svårt att precisera så att nån begriper. men efterom vi oftast använder enkla ord så vart det så även på mineralsidan.
Tänkte då typ på samlingsnamnet socker.

Nu förstår jag inte vad du menar. I inlägget skrevs det om magnesium som tagits upp av kroppen och rörde sig i blodomloppet. Detta magnesium kan inte finnas annat än som jon och är då en mycket svagt sur jon.
Tar du metalliskt magnesium och får reaktion mellan det och vatten så är det en helt annan sak. Det går att jämföra med natrium (mer reaktivt) som när man slänger det i vatten övergår till Na+ joner under det att vattnet slås sönder till OH- joner och vätgas (som tar eld av reaktionsvärmen).

jag tänkte på ex kalciumet som finns i många "olika utföranden", ex då karbonaterna som då ska vara basgörande. sen kan jag ha utryckt mej fel eller klumpigt i nått inlägg.

Ja rimligtvis borde det ju vara så. Det har du rätt i...

Bara o konstatera att det kan vara svårt att kommunicera på ett forum i bland. Insåg inte att du missförstod på det viset;)

Men visst är det intressant att flera av oss härinne har upplevt att hästen har blivit bättre efter ett grovfoderbyte:idea:

Jag vet ju inte heller vad som fick Wincent att gå ner. Minskade visserligen på mängden, men jag har ju ingen aning hur mycket han har fått av vad varken före eller efter eftersom jag inte hade analys på något:crazy:

KL igen...

Sätter in denna frågan igen. Lucernet hittar ni längst ut till höger i listan.

Är det någon som har hört talas om detta lucern innan?

http://www.toprun.dk/

Någon som förstår något av näringsinnehållet?

Ok men då är det karbonatjonen och inte kalciumjonen som är basisk :laugh:.
För mig känns det som att det är ganska viktigt att hålla koll på sådant här eftersom det kan skapa rejäla missförstånd som i slutändan kan förstöra ganska mycket om man inte får det rätt.

en fråga, om man nu är ute efter att tillföra en basisk egenskap i form av en karbonat, kan man tillför dessa själv eller måste dessa sitta ihop med ex kalcium jon?
Konstig fråga, jag vet....

AW jag tänkte jag ev ska svara på ett tidigare inlägg i tråden och undrar vad du har för ts på ditt ensilage. Är det ett "riktigt" ensilage eller ett som många kallar för hösilage?

Senast ändrad:

AW jag tänkte jag ev ska svara på ett tidigare inlägg i tråden och undrar vad du har för ts på ditt ensilage. Är det ett "riktigt" ensilage eller ett som många kallar för hösilage?

52% TS ungefär, stora partiet på 33 ton varierade lite mellan 50 - 55% TS, snitt-TS 52%. Mitt jag öppnat har varit väldigt homogent i TS hitills dock.

Din teori, om jag begripit den rätt, är universell, och skulle gälla även t ex ett fullblod?

Om du hade berättat exakt likadant om ex ditt fullblod så är svaret ja.
Annars får jag nog svara att: fullblod mest troligt skulle kunna få fång av fruktan och Ir. Och att typ åtgärden skulle kunna vara den samma, händelse förloppet däremellan kan dock skilja.

Marlene

Ang lucernet, vad undrar du? Ser ut som 'helt vanligt lucernhack', dvs varmluftstorkad, snittad lucern? Verkar vara utan melass men man ska nog dubbelkolla.

Är det MJ-angivelsen som förvirrar? Danskarna mäter i FoderEnheter (FE), rätt obegripligt mått för oss svenskar, och ganska värdelös överlag om man frågar mig. 1 FE = motsvarar den energimängd som finns i 1 kg korn, vet inte om det är vad en kossa kan utvinna, har för mig det men vill inte svära på det. Lite dum enhet tycker jag då korn kan variera i MJ, men men..

SÅ på 1 FE går det 1,6 kg lucern. Dvs för att få samma energi som 1 kg korn får man ge 1.6 kg av det lucernet.

Det är nästan bara Sverige som räknar med smältbart protein, den summan kan du inte räkna fram av det som finns där tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 651
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar